Structural modeling of the effect of educational aspiration on educational in equality of male and female students in pre-university cycle

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Eeducational Aadministration, Urmia University.

2 MSc of Educational Administration, Urmia University

3 Assistant Professor of Eeducational Aadministration, department of education, Islamic Azad University,Urmia Branch

4 Ph.D Students of Eeducational Aadministration Urmia University

Abstract

This research aimed to examinestructural modeling of the effect of educational aspiration on the educational in equality of male and female pre- university cycle students. Statistical population of this study included all male and female pre-university students in two educational districts of Urmia and 357 students were selected as study sampleusing Cochran formula. Data were gathered through researcher made questionnaire. Descriptive statistics (including charts, percentages, averages, etc.) were used to analyze dataand exploratory factor analysisas well asstructural equation modeling were used to fit the given pattern. The results ofthis study suggested that contextual factors, personal factors, and environmental factors have a direct effectoneducationalaspirations and alsostated that educational as pirations havea direct and significant effect on academic achievement.
 

Keywords


اکبر زاده، نسرین(1371). بررسی تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران در سال 71 بر آرزوهای نوجوانان سال چهارم دبیرستانهای تهران. مجله علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهراء،  13 و14 ، 45-29.
دهقان، حسین(1383). انواع نابرابری آموزشی. نشریه جامعه شناسی و علوم اجتماعی، 24 ، 49-42.
قاسمی اردهائی، علی؛ حیدرآبادی، ابوالقاسم و رستمی، نیر(1389). زمینه های خانوادگی و نابرابری فرصت‌های آموزشی دانش‌آموزان مطالعه موردی: دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهر. مجله تخصصی جامعه شناسی٬ 1(1)٬ 146-125.
کلاین، پل (؟؟؟). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه سید جلال صدرالسادات و اصغر امینی(1380) تهران: انتشارات سمت.
محمدی کاجی، مهدی و قربانی، مجید (1387). بررسی تجربیات دانش‌آموزان کانادایی از موانع ادراک شده و حمایتهای دریافت شده در پیگیری آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،2 (2)،  56-29.
محمدی کاجی، مهدی و کامکاری، کامبیز (1388). بررسی تأثیر عوامل زمینه ای(سن،جنس،تحصیلات والدین) بر پیگیری آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی جهت مسیرهای تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان کانادایی مقطع دبیرستان. تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره،  8  (29) ، 57-27.
محمدی کاجی، مهدی و کامکاری، کامبیز(1390). بررسی الگوی تغییر آرزوهای تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان کانادایی در مقطع دبیرستان و پس از آن. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،3 (6)، 61-42.
هومن، حیدر علی (1388). مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
Clair,R.S , Kintrea, K.  & Hooston, M. (2011.(The influence of  parents , places and poverty on educational attitudes and aspirations. www.jrf.org.uk.
Horn, D. (2010). Educational institutional and inequality of oppurtunity.Central European University, Department of Political Science.
Marjoribanks, K. (2005). Family background, adolescent’s educational aspiration and Australian young adult’s educational aspirations. International educational journal, 6(1), 104-112.
Page, L. , Garboua, L. L. & Montmarquette,  K. (2006).  Aspiration levels and Educational choices an experimental study. University of Westminster.
Rawls, J (1971). A Theory of Justice. Oxford: University Press.
Rothon,C., Arephin, M., Klinebery, E., Cattell, V. & Stansfeld, S. (2011). Structural and socio- psychological influences on adolescent educational aspirations and academic achievement. Soc Psychol  Educ, 14, 209-231.
Strand, S. & Winston, J. (2008).Educational aspirations in inner city schools. Educational studies, 34(4), 249-267.
Strawinski, P. (2011). Educational aspirations. University of Warsaw, Faculty of Economic Sciences.