اثربخشی آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر افزایش نگرش مسئولیت‌پذیری و خودنظم‌جویی تحصیلی دانش‌آموزان فرزند طلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22098/jsp.2024.15256.5878

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر افزایش نگرش مسئولیت‌پذیری و خودنظم‌جویی تحصیلی در دانش‌آموزان فرزند طلاق انجام گرفت.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر‌ آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر فرزند طلاق مقطع متوسطه دوره دوّم در سال تحصیلی 1403-1402 شهرستان اردبیل بود. بدین منظور تعداد 30 دانش‌آموز فرزند طلاق بر حسب ملاک‌های ورود به پژوهش به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیش‌آزمون به‌وسیله مقیاس مسئولیت نگرش‌های سالکوویکس و پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بوفارد و همکاران، گروه آزمایشی 12 جلسه (هرهفته 3 جلسه) 75 دقیقه‌ای برنامة آموزش مبتنی بر تاب‌آوری را دریافت کرد. درحالی که گروه کنترل هیچ برنامة مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای نگرش مسئولیت‌پذیری و خودتنظیمی تحصیلی به‌طور معناداری متفاوت است. بدین معنی که بعد از اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر تاب‌آوری میانگین نمرات دانش‌آموزان فرزند طلاق در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری افزایش یافته است (01/0 P<).
نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر تاب‌آوری بر نگرش مسئولیت‌پذیری و خودتنظیمی تحصیلی دانش‌آموزان فرزند طلاق تأثیر مثبت داشته ست. بنابراین می‌توان گفت که از این برنامه می‌توان برای کمک به دانش‌آموزان فرزند طلاق استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of education based on resilience on increasing the attitude of responsibility and academic self-regulation of students who are children of divorce

نویسندگان [English]

  • Seyfollah Aghajani 1
  • Ali Salmani 2
  • Aysan Sharei 3
1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 PhD student of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of education based on resilience on increasing the attitude of responsibility and academic self-regulation in students who are children of divorce.
Methods: The method of the current research was a pre-test-post-test experiment with a control group. The statistical population of this research included all female students of divorce in the secondary level of the second period in the academic year of 2023-2024 in Ardabil city. For this purpose, the number of 30 students who are children of divorce were selected according to the criteria of entering the research and were randomly replaced in two experimental and control groups (15 people in each group). After conducting the pre-test using the Salkovics Attitudes Responsibility Scale and the Academic Self-Regulation Questionnaire of Bouffard et al., the experimental group received 12 sessions (3 sessions per week) of 75 minutes of the resilience-based training program. while the control group did not receive any intervention program. The obtained data were analyzed using multivariate covariance analysis.
Results: The results showed that the average of the experimental and control groups is significantly different in the variables of attitude of responsibility and academic self-regulation (P<0.01).
Conclusion: Education based on resilience has a positive effect on the attitude of responsibility and academic self-regulation of students who are children of divorce. Therefore, it can be said that this program can be used to help students who are children of divorce.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education based on resiliency
  • attitude of responsibility
  • academic self-discipline and students who are children of divorce