ابراهیم زاده، فرزاد؛ قربانی، مهرزاد؛ ناصریان، جواد و مردانی، مهناز (1394). بروز افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن» در دانشـگاه علـوم پزشـکی لرسـتان. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 17(4)، 25-14. URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2133-fa.html
احمدی، رضا و شریفی درآمدی، پرویز (1393). بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر سلامت روان افراد مبتلا به وابستگی مواد در کانون توسکای شهر تهران. فصلنامه علمی– پژوهشی مطالعات روانشناسی بالینی، 4(16) ، 17-1.
اخوان تفتی، مهناز و کدخدایی، محبوبه السادات (1396). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای موفقیت در دانشگاه بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان.
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(1)، 66-58. URL:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-385-fa.html
ایمان پرور، سهیلا؛ نریمانی، محمد؛ تکلوی، سمیه و هاشمی، تورج (1399). تهیه بسته روانی – آموزشی مبتنی بر مدرسه و بررسی اثربخشی آن بر آشفتگی روان شناختی دانشآموزان دختر پایه دوازدهم دوره دوم پیش کنکوری.
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 15 (58)، 10-1.DOI:
10.22084/j.psychogy.2019.20282.2047
پورسید، سیدمهدی؛ متولی، محمدمسعود؛ پورسید، سیدرضا و براهیمی، زهرا (1394). رابطه استرس ادراکشده، کمالگرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان.
نشریه علمی راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 8(3) 194-187. URL:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-324-fa.html
پورکریمی ، جواد؛ مبین رهنی، یاسمن(1397). رابطه انگیزش پیشرفت و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه
تهران.
نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 147-139. URL:
http://edcbmj.ir/article-1-1308-fa.html.
جباری، مهسا؛ شهیدی، شهریار و موتابی، فرشته (1393). اثربخشی مداخله ی مثبت نگر گروهی در کاهش نگرش های ناکارآمد و افزایش میزان شادکامی دختران نوجوان.
مجله روانشناسی بالینی، 6(2)، 74-65.:
10.22075/jcp.2017.2164 DOI
دوستی، مرضیه؛ پورمحمدی تجریشی، رضا و معصومه، غباری بناب (1393). اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای اختلالهای برونیسازی شده.
فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،11(41)، 54-43.
http://jip.azad.ac.ir/article_512179.html
سادات، سما؛ واحدی، شهرام ؛ فتحی آذر، اسکندر و بدری گرگری، رحیم. (1397). تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تربیت مثبت مدرسه محور ویژه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی.
مطالعات پیش دبستان و دبستان، 3(11)، 54-25. DOI:
10.22054/SOECE.2021.53575.1262
سامانی، سیامک و جوکار، بهرام (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. نشریه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3)، 76-65.
سلطانی، زیبا؛ صادق محبوب، سمانه؛ قاسمی جوبنه، رضا و یوسفی، نجف (1395). نقش سرمایه روانشناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان.
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 162-156. URL:
http://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html
عظیمی، محمد؛ پیری، موسی و زوار، تقی(1393). رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکـرد تحصـیلی دانشآموزان دوره متوسـطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 10(38) ، 128-116.
فولادی، بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسیزاده، توکل و تکلوی، سمیه. (1402). مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش چند گانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانشآموزان نارساخوان.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(4)، 51-65.
https://doi.org/10.22098/jld.2023.13131.2099
قدم پور، عزت اله؛ فرهادی، علی؛ و نقی بیرانوند، فاطمه (1395). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان.
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 68- 60. URL:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-324-fa.html
نصیری گرمه چشمه، محمدرضا؛ فتحی، محمد و جاویدپور، مرتضی. (1402). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 13(2)، 75-87. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14414.2143
واحدی، شهرام ؛ سادات، سما؛ اسکندر فتحی آذر و بدری گرگری، رحیم (1401). اثربخشی بسته آموزشی تربیت مثبت مدرسه محور بر سطوح بهزیستی اجتماعی دانشآموزان ششم ابتدایی.
راهبردهای شناختی در یادگیری. DOI:
10.22084/J.PSYCHOGY.2020.21141.2113
Ahmadi, R., & Sharifi Daramadi, P. (2014). Evaluation of the effectiveness of resilience training on mental health of people with substance dependence in Tosca Center in Tehran.
Journal of Clinical Psychology Studies, 4(16), 1-17.
doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00253-6. [In Persian]
Akhavan Tafti, M., & Kadkhodai, M. S. (2017). Evaluation of the effectiveness of teaching success strategies in the university on students' self-efficacy and academic motivation.
Research in Medical Education, 9(1), 50-65 . URL:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-385-fa.html. [In Persian]
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample.
Psychological Assessment, 10(2), 176–181.
https://doi.org/10.1037/1040-3590.10.2.176.
Azimi, M., Pierre, M., & Zwar, T. (2013). Relationship between academic burnout and self-regulation learning with academic performance of high school students. Research in Curriculum Planning, 10 (2), 116-128. [In Persian]
Bilge, F. (2006). Examining the burnout of academics in relation to job satisfaction and other factors.
Social Behavior and Personality: An International Journal, 34(9), 1151–1160.
https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.9.1151
Busato, V.V., Prins, F.J., Elshout, J.J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation.and academic success of psychology students in higher education.
Personality and Individual Differences, 29(6), 1057-1068.
https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00253-6
Cooper, A. N., Seibert, G. S., May, R. W., Fitzgerald, M. C., & Fincham, F. D. (2017). School burnout and intimate partner violence: The role of self-control.
Personality and Individual Differences, 112(1), 18–25.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.02.047.
Dosti, M., Pourmohammadi Tajrishi, R., & Ghobari Bonab, M. (2014). The effectiveness of resilience training on the psychological well-being of street girls with externalized disorders.
Journal of Transformational Psychology: Iranian Psychologists, 11(41), 43-54.
http://jip.azad.ac.ir/article_512179.html. [In Persian]
Dunne, M. P., Sun, J., Nguyen, N. D., Truc, T., Loan, K. X., & Dixon, J. (2010). The influence of educational pressure on the mental health of the adolescence in east Asia. Journal of Science Research, Hue University, 61(1), 18-27.
Ebrahimzadeh, F., Ghorbani, M., Naserian, J., & Mardani, M. (2015). Incidence of academic failure and related factors "in Lorestan University of Medical Sciences.
Lorestan University of Medical Sciences Quarterly, 17(4), 14-25. URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2133-fa.html. [In Persian]
Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., & Taklavi, S. (2023). Comparing the Effectiveness of Education Based on Multiple Intelligences and Phonological Awareness and the Combination of these two Methods on Improving the Working Memory of Dyslexic Students.
Journal of Learning Disabilities, 12(4), 51-65. (Persian)
https://doi.org/10.22098/jld.2023.13131.2099
Ghadampour, E., Farhadi, A., & Naghibeiranvand, F. (2016). The relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of Medical Sciences.
RME, 8 (2), 60-68.
URL:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-324-fa.html. [In Persian]
Gholami, S., & Vahedi, S.(2015). The effectiveness of Penn resilience training program on cognitive emotion regulation in depressed people.
Journal of Medical Science Studies, 26(12), 1019-1027. URL:
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3285-fa.html. [In Persian]
Grossi, G., Homten, J., Fandino-Losada, A., Soares, J. J. F., & Sundin, O. (2009). Does burnout predict changes in pain experience among women living in Sweden? A longitudinal study.
Journal of Stress and Health. 25(4), 297- 311.
https://doi.org/10.1002/smi.1281.
Hallowell, E. M., & Ratey, J. J. (2005). Delivered from distraction: Getting the most out of life with attention deficit disorder. Random House Digital, Inc.
Imanparvar, S.,Narimani, M., Taklavi, S., & Hashemi, T. (2020). Preparing a school-based psycho-educational package and examining its effectiveness on the psychological turmoil of 12th grade female students in the second year of pre-college.
Quarterly Journal of New Psychological Research, 15 (58), 1-10. DOI:
10.22084/j.psychogy.2019.20282.2047. [In Persian]
Jabbari, M., Shahidi, Sh., & Mutabi, F. (2014). The effectiveness of a positive group intervention in reducing dysfunctional attitudes and increasing the happiness of adolescent girls.
Journal of Clinical Psychology, 6(2), 65-74. DOI :
10.22075/jcp.2017.2164. [In Persian]
Koeske, G. F., & Koeske, R. D. (1991). Student “burnout” as a mediator of the stress-outcome relationship.
Research in Higher Education. 32, 415-431.
Lindman, R., & Duek. J. L., (2012). A Comparison of changes in dental students and medical students approaches learning during professional training.
European Journal of Dental Education, 5 (4), 162-167.
https://doi.org/10.1034/j.1600-0579.2001.50404.x.
Lyndon ,M.P., Henning ,M.A., Alyami ,H., Krishna, S., Zeng, I., Yu ,T.,C& et al. ( 2017). Burnout, quality of life, motivation, and academic achievement among medical students: A person-oriented approach.
Perspect Med Educ, 6(2),108-114.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.
Modin, B., Ostberg, V., Toivanen, S. & Sandell, K. (2011). Psychosocial working conditions, school sense of coherence and subjective health. A multilevel analysis of ninth grade pupils in the Stockholm area.
Journal of Adolescence. 34(1), 129-139.
https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.01.004.
Nasiri Garme Cheshme, M.R., Fathi, M., & Javidpour, M. (2024). The effectiveness of teaching cognitive-metacognitive strategies on the motivation to progress and academic vitality of students with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 13(2),75-87. [In Persian]
https://doi.org/10.22098/jld.2024.14414.2143
Pourkarimi, J., & Mobinrahni, Y. (2018). Relationship between achievement motivation and academic burnout mediating role of self-efficacy Tehran university students.
Educ Strategy Med Sci, 11 (1), 139-147.
URL:
http://edcbmj.ir/article-1-1308-fa.html. [In Persian]
Pourseyyed, S.M., Motevalli, M.M., Pourseyyed, S.R., & Barahimi, Z. (2015). Relationship of perceived stress, perfectionism and social support with students’ academic burnout and -academic performance.
Educ Strategy Med Sci, 8 (3), 187-194 .URL:
http://edcbmj.ir/article-1-719-fa.html. [In Persian]
Reis, D., Xanthopoulou, D., & Tsaousis, I. (2015). Measuring job and academic burnout with the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI): Factorial invariance across samples and countries.
Burnout Research, 2(1), 8-18.
https://doi.org/10.1016/j.burn.2014.11.001.
Sadat, S., Vahedi, Sh., Fathi Azar, I., & Badri Gargari, R. (2018). Development and validation of a school-based positive education package for sixth grade elementary students.
Preschool and Elementary Studies, 3(11), 25-54. DOI:
10.22054/SOECE.2021.53575.1262. [In Persian].
Salanova, M., Schaufeli, W., Martinez, I., & Breso, E. (2010). How obstacles and facilitators predict academic performance: the mediating role of study burnout and engagement.
Anxiety Stress Coping, 23(1),53-70.
https://doi.org/10.1080/10615800802609965.
Salmela-Aro, K., & Näätänen, P. (2005). Method of assessing adolescents' school burnout. Helsinki, Finland: Edita.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E. & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity.
European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48–57.
https://doi.org/10.1027/1015-5759.25.1.48.
Samani, S., & Jokar, B. (2007). Evaluation of validity of short form of Depression, Anxiety and Stress Scale. Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University, 26(3), 65-76. [In Persian]
Soltani, Z., Sadegh, Mahboob, S., Ghasemi Jobneh, R., & Yousefi, N. (2016). The role of psychological capital in students' academic burnout.
Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 9 (2), 156-162 . URL:
http://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html. [In Persian]
Vahedi, S., Sadat, S., Fathi, Azar, I., & Badri Gargari, R. (2021). The effectiveness of a school-based positive education package on the social welfare levels of sixth grade students.
Cognitive Strategies in Learning. DOI:
10.22084/ J.PSYCHOGY.2020.21141.2113. [In Persian]
Werner-Seidler, A., Perry, Y., Calear, A. L., Newby, J., Christensen, H. (2017). School-based depression and anxiety prevention programs for young people: A systematic review and meta-analysis.
Clinical Psychology Review, 51, 30–47.
https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.10.005.