اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی در دانش آموزان دختر تک والد پایه پنجم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی در دانش آموزان دختر تک والد پایه پنجم ابتدایی بود.
روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون-پس‌‌آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تک والدی پایه ی پنجم ابتدایی شهر مهاباد می باشد که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس مشغول به تحصیل بودند. روش ‌‌نمونه‌‌گیری در پژوهش حاضر به‌صورت نمونه‌‌گیری تصادفی ساده بود که 8 نفر در گروه آزمایش ‌‌و 8 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند و گروه آزمایش‌‌ آموزش مهارت‌‌های مثبت اندیشی را در طی 10 جلسه 1 ساعته دریافت کردند. ابزارمورد استفاده پژوهش حاضر پرسشنامه ادراک شایستگی (هارتر، 1982) و پرسشنامه بلوغ عاطفی (سینک و بهارگاوا،1991) بود. داده‏ﻫﺎ با اﺳﺘﻔﺎده از آزمون ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ چند متغیره ﻣﻮرد تجزیه‌وتحلیل ﻗﺮار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس برای تأثیر آموزش درمان مبتنی بر مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی در دانش آموزان در گروه‎ها در مرحله پس‌آزمون و پس از کنترل اثر پیش‌آزمون نشان داد که تفاوت دو گروه در پس‌آزمون معنادار است و اندازه اثر (مجذور اتا) برای بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی بترتیب برابر 497/0، 670/0 بود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت‌‌های مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و افزایش ادراک شایستگی در دانش آموزان دختر تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of positive thinking training on emotional maturity and perception of competence in single-parent female students of fifth grade

نویسندگان [English]

  • heman mahmoudfakhe 1
  • Elham Khosravi 2
  • Habibeh Shiri 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 M.A of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
3 M.A, general Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of the current research was the effectiveness of positive thinking training on emotional maturity and perception of competence in fifth-grade single-parent female students.
Methods: This research was conducted as a semi-experimental method with a pre-test-post-test design with an experimental and control group. The statistical population of the research includes all single-parent female students of fifth grade in Mahabad city who were studying in schools in the academic year 1400-1401. The sampling method in the present study was a simple random sampling in which 8 people were in the experimental group and 8 people were in the control group, and the experimental group received positive thinking skills training during 10 1-hour sessions. The instruments used in the present study were the Self- Perception Profile for Children (Harter, 1982) and the Emotional maturity scale(Singh and Bhargav, 1991). The data were analyzed using the analysis of the covariance test.
Results: The results of covariance analysis for the effect of positivity-based therapy training on emotional maturity and perception of competence in students in groups in the post-test phase and after controlling for the pre-test effect showed that the difference between the two groups in the post-test is significant and the effect size (Eta square) for emotional maturity and perception of competence was 0.497 and 0.670, respectively.
Conclusion: Accordingly, it can be concluded that teaching positive thinking skills has an effect on emotional maturity and increases the perception of competence in female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • positive thinking training
  • emotional maturity
  • perception of competence
  • single-parent female students