نقش مولفه‌های اراده معلمان بر کاربست راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

2 دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

10.22098/jsp.2024.7872.4473

چکیده

این پژوهش به منظور مطالعه نقش مولفه‌های اراده معلمان بر کاربست راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام شد. روش پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر هدف: توسعه‌ای؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی و اسنادی و از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را معلمان شاغل به تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) نیمسال دوم سال تحصیلی 1398-1397 در دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 426 نفر تشکیل داد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی بود. حجم نمونه‌ی کلی بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ قریب به 196 نفر در نظر گرفته شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌ی راهبردهای مدیریت منابع یادگیری با پایایی (77/0) و پرسشنامه‌ی اراده با پایایی (83/0) جمع آوری گردید. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از رگرسیون مدل ورود تحلیل شد. نتایج نشان داد که با اطمینان 99 درصد ابعاد اراده به گونه‌ی معنی‌داری 48 درصد راهبردهای مدیریت منابع یادگیری یادگیرندگان را تبیین می‌نمایند که به ترتیب از بیشترین به کمترین، سهم کنترل انگیزشی(369/0= )، کنترل دیگران (181/0= )، کنترل هیجانی (169/0 = )، کنترل شناختی(132/0 = ) و کنترل محیط (125/0) در سطح اطمینان 99 درصد معنی‌دار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The roll of teacher's volition components on application of their learning resource management

نویسندگان [English]

  • Maryam Mohammadi 1
  • Hassan Heydari 2
  • Khalil Ghaffari 3
1 PhD student in educational psychology, Khomein branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
2 Associate Professor of Counseling Department, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
چکیده [English]

This study was conducted to study the roll of components of teacher's volition on application of their learning resource management. The study was quantitative in terms of its main approach; was developmental in terms of the objective; was a field and documents study in terms of the executive strategy and was descriptive-correlation in terms of the analysis technique. The statistical population of this study consisted of 426 teachers studying in the second semester of postgraduate in the 2018-2019 academic year at University of Mohagheghe Ardabili. The sampling method was random sampling. Considering error rate (α = .05) and the random form of sampling method, the total volume of the sample included about 196 people based on the Krejcie-Morgan table. The data were collected using learning resources management strategies questionnaire (reliability, α= .77) containing 15 subscale, and volition by kevinin (2005), keller (2008), which includes five components in 21 questions (reliability, α= .83). The collected data were analyzed by using regression: enter model. The results showed that the dimensions of volition explained 48% of variance of learning resources management strategies significantly, which from highest to lowest, the share of motivational control = 0.369, control of others =0.181, emotional control =0.169, cognitive control =0.132, and environmental control 0.125 respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning resources management strategies
  • Volition
  • Motivational control
  • Control of others