بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس اوباشگری مجازی در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی ور وانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران.

3 کارشناسی‌ارشد روانشناسی، آموزگار استثنایی، اداره کل آموزش و پرورش اردبیل، پارس‌آباد، ایران.

4 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/jsp.2024.15948.5959

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس اوباشگری مجازی در دانش‌آموزان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم شهر گرمی در سال‌تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 328 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‏ها از مقیاس اوباشگری مجازی هامارتا و همکاران، مقیاس صفات چهارگانه‌ی تاریک شخصیت عطادخت و همکاران ، پرسشنامه‌ی هوش هیجانی برادبری-گریوز و مقیاس نشخوار خشم ساکودولسکی و همکاران استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی تأییدی و روایی واگرا استفاده شد. تمامی تحلیل‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS27 نسخه و نرم افزار LISREL8/8 نسخه انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که مقیاس 3 عاملی اوباشگری مجازی از پایایی مناسبی برخوردار است به گونه‌ای که ضریب آلفای کرونباخ برای عامل اوباشگری مبتنی بر آسیب‌رساندن (92/0=α)، برای عامل اوباشگری مبتنی بر تحریک (فتنه‌انگیزی) (86/0=α) ، برای عامل اوباشگری مبتنی بر فریبکاری (78/0=α) و برای کل مقیاس (94/0=α) به دست آمد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز بیانگر روایی سازه مناسب مقیاس اوباشگری مجازی بود.
نتیجه‌گیری: بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که مقیاس اوباشگری مجازی برای سنجش این سازه در نمونه‌های دانش‌آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the psychometric properties of the Online Trolling Scale in students

نویسندگان [English]

  • Ali Sheykholeslami 1
  • Nastaran Seyedesmaili Ghomi 2
  • Bahman Zardi Gikloo 3
  • Saeed Khakdal Ghojebeyglou 4
1 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Assistant Professor of Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 M.A. of Psychology, Ardabil, Iran.
4 Ph.D. Student of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of investigating the psychometric properties of the Online Trolling Scale in students.
Method: The present research method was descriptive and of the type of psychometric studies. The statistical population of the research was made up of all the students of the second high school of Garmi city in the academic year of 2023-2024, from which 328 people were selected as a sample using available sampling method. To collect data, the Online Trolling Scale of Hamarta et al, the scale of Dark Tetrad of Atadokht et al, the emotional intelligence questionnaire of Bradbury-Graves and Sukhodolsku et al,s Anger Rumination scale were used. Internal consistency coefficient method (Cronbach's alpha) was used to check reliability, and confirmatory factor analysis and divergent validity were used to check validity.
Results: The results of the internal consistency coefficient showed that the 3-factor scale of Online Trolling has good reliability so that the Cronbach's alpha coefficient for the Harm-Based Trolling factor is (α=0/92), for the Provocation-Based Trolling factor was (α=0/86), for the Fraudulent Based Trolling was (α=0/78) and (α=0/94) for the total scale. Also, the results of the confirmatory factor analysis indicate the appropriate construct validity of the current scale.
Conclusion: Therefore, it can be said that the Online Trolling Scale has sufficient validity and reliability to measure this construct in samples of Iranian students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • trolling
  • online
  • psychometric
  • students