اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی نوجوانان شهر آباده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.

2 استادیار ، گروه روان‌شناسی، واحد فیروز آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، فارس، ایران

10.22098/jsp.2025.16190.5989

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی نوجوانان شهر آباده انجام بود.
روش‌ها: این پژوهش با روش نیمه‌تجربی و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری دوماهه انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر 14 تا 18 ساله شهر آباده در سال 1402 بوده است. نمونه پژوهش شامل 68 نفر از دانش‌آموزان دختر شهر آباده بود که در محدودۀ سنی 14 تا 18 ساله قرار داشتند و به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. هر دو گروه در مرحلۀ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، پرسشنامۀ خود انتقادی تامسون و زاروف و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی را تکمیل نمودند. گروه آزمایش، طی 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش وتعهد قرار گرفت. در نهایت، داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از آزمون‌های تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره نشان از تأیید اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هر دو متغیر وابستۀ پژوهش حاضر هم در زمان پس‌آزمون و هم پیگیری با ضریب معناداری (05/0>p) داشت.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهره‌گیری از فنونی همانند کاربرد تکنیک‌های ذهنی، مشاهده خود به عنوان زمینه، تکنیک‌های گسلش شناختی، تصریح ارزش‌ها و عمل متعهدانه می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی جوانان مورد استفاده گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of acceptance and commitment-based training on cognitive emotion regulation and self-criticism among adolescents in Abadeh city

نویسندگان [English]

  • Marjan Abedi 1
  • Ali Naseri 2
1 MSc of Psychology, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Fars, Iran
2 Assistant Professor; Department of Psychology, Firozabad Branch, Islamic Azad University, Firozabad, Fars, Iran
چکیده [English]

Aim: The present study aimed to investigate the effectiveness of acceptance and commitment-based education on cognitive emotion regulation and self-criticism of adolescents in Abadeh city.
Methods: This study was conducted with a quasi-experimental method and a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up. The statistical population included all female students aged 14 to 18 in Abadeh city in 2023. The research sample included 68 female students in Abadeh city who were in the age range of 14 to 18 and were selected through purposive sampling. Then, 34 people were randomly assigned to the experimental group and 34 people to the control group. Both groups completed the Thompson and Zaroff Self-Criticality Questionnaire and the Garnevsky Cognitive Emotion Regulation Questionnaire at the pre-test, post-test, and follow-up stages. The experimental group underwent acceptance and commitment training for 8 sessions. Finally, the collected data were analyzed using univariate analysis of covariance (ANCOVA) and multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Findings: The findings from univariate and multivariate analysis of covariance tests confirmed the effectiveness of acceptance and commitment training on both dependent variables of the present study at both post-test and follow-up with a significant coefficient (p<0.05).
Conclusion: Based on the findings of the present study, it can be concluded that acceptance and commitment therapy using techniques such as the use of mental techniques, self-observation as a context, cognitive decompression techniques, value statement, and committed action can be used as an effective treatment to improve cognitive emotion regulation and self-criticism in young people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and commitment therapy
  • cognitive emotion regulation
  • self-criticism
  • adolescents