The role of self-efficacy and life satisfaction in predicting academic performance in third grade students in Kermanshah

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Psychology, University of Razi

2 Educational psychology (M.A), Razi University

3 M.A. of conceling University of Razi

d-2-2-92-4-7

Abstract

The interaction with the environment is an important component of selfefficacy.
Given the importance of is matter, the purpose of the present
research was to study the relationship between self- efficacy belief and life
satisfaction with academic performance. Using a multistage cluster
sampling procedure, a sample of 150 high school students in Kermanshah
selected. General self- efficacy scale, and life satisfaction scale were used to
gather data. The design of study was corrletional. Data were analyzed using
descriptive statistics. Results revealed that positive belifes self- efficacy, life
satisfaction, performance correlated positive with academic performance.

Keywords


ابوالقاسمی، عباس ( 1390 ). ارتباط تاب آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در
.131-151 ( دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. فص لنام هی مطالعات روا نشناختی، ( 7
براتی، سیامک ( 1376 ). بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس با عملکردتحصیلی در
دان شآموزان سال سوم نظام جدید متوسطه شهرستان اهوا . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه
شهیدچمران.
1. Huebner, Gilman & Laughlin
2. Leung, McBride-Chang & Lai
3. Cognitive – Social Theory
4. Schunk
Journal of school psychology, Summer 2013 مجله ی روان شناسی مدرسه، تابستان 1392
Vol.2, No.2/107-123 107 -123/ دوره ی 2، شماره ی 2
119
بلوم ( 1974 ). ویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهی، ترجمه ی علی اکبر سیف. ( 1374 ). تهران؛ نشر
دانشگاهی.
بیانی، علی اصغر؛ محمد کوچکی، عاشور و گودرزی، حسینه ( 1386 ). اعتبار و روایی مقیاس رضایت از
.259-265 ،(11) زندگی. فص لنام هی روا نشناسی یرانی. 3
جوکار، بهرام ( 1386 ). نقش واسطه ای تاب آوری در رابطه ی بین هوش هیجانی و هوش عمومی با
.3-12 ،(1) رضایت از زندگی. فص لنام هی روا نشناسی معاصر، 3
جوکار، بهرام و نصیری، حبیب اله ( 1386 ). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در
.157-176 ،(2) زنان. مجل هی پژوهش زنان، 6
خیر، محمد و سامانی، سیامک ( 1383 ). مقایس هی سلامت روانی-اجتماعی، بهداشت روانی، رضایت از
زندگی و همکاری در بین مادران شاغل و خانه دار در شهر شیرا : ز گزارش طرح پژوهشی، کارگروه
پژوهش آمار و فن آوری اطلاعات استان فارس.
زارع زاده، کمال و کدیور، پروین ( 1386 ). مقایسه خودکارآمدی و خلاقیت در دانش آموزن کاربر
.111-133 ،(89) اینترنت و دانش آموزان غیر کاربر . مجل هی تعلیم و تربیت، 1
شکرکن، حسین؛ پولادی، محمدعلی و حقیقی، جمال ( 1379 ). بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در
دبیرستان های پسرانه شهرستان اهواز. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،
.14-20 ،(3)7
طهماسیان، کارینه و آناری، آسیه ( 1388 ). رابطه ی بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. مجله
.83-93 ،(1) روا نشناسی کاربردی، 3
ظهره وند، راضیه ( 1389 ). مقایسه مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی، باورهای جنسیتی و
رضایت از جنس دختران و پسران دبیرستانی و سهم هر یک از این متغیر ها در پیش بینی پیشرفت
.46-72 ،(3) تحصیلی. مطالعات روا نشناختی، 6
عبداللهی عدلی انصار، وحید( 1382 ). بررسی رابطه باورهای خوداثربخشی و مرکز کنترل با پیشرفت
تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبری . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی
دانشگاه تبریز.
نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر...
120
کدیور، پروین ( 1382 ). نقش باورهای خودکارآمدی و هوش در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
.58-45 ،(10) دبیرستانی. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی، 3
کرامتی، هادی ( 1380 ). بررسی روابط خودکارآمدی ادراک شده دان شآموزان سال سوم راهنمایی و
نگرش آنان نسبت به درس ریاضی با پیشرفت ریاضی آنان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه
تربیت معلم تهران.
کهریزی، مریم ( 1389 ). رابطه ی تاب آوری با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی دان شآموزان مقطع
متوسطه شهر کرمانشا.ه پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدامینی، زرارو ( 1385 ). رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
.10-17 ،(6) اشنویه. فص لنام هی نوآوری آموزشی، 19
مرادی مقدم، محمود( 1383 ). نگاهی به آمار نتایج امتحانات سال تحصیلی. پژوهشنامه آموزشی پژوهشکده
.72-73 ، تعلیم و تربیت، 3
میکائیلی، نیلوفر؛ گنجی، مسعود و طالب یجویباری، مسعود ( 1391 ). مقایسه ی تاب آوری، رضایت زناشویی
و سلامت روانی در والدین با کودکان دارای ناتوان یهای یادگیری و عادی. فصل نامه ی ناتوانی های
.120-137 ،(1) یادگیری. 2
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل ( 1392 ). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی
(حافظه ی کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. فص لنام هی
.91-115 ،(3) ناتوان یهای یادگیر . ی 2
Arrington-Sanders, R., Tsevat, J., Wilmott, R. W., Mrus, J. M. & Britto, M. T. (2006).
Gender differences in health-related quality of life of adolescents with cystic fibrosis,
Health Quality Life Outcomes, 4(1). 5.
Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (1982). Self- efficacy mechanism in human agency, American Psycholigist,
37(1). 122-147.
Benight, C. & Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The
role of prceived self- efficacy, Behavior Recearch and Therapy, 42, 1129- 1148.
Besier, T., Tim, G., Schmitz, B. & Goldbeck, L. (2009). Life satisfaction of adolescents and
adults with cystic fibrosis: Impact of partnership and gender, Journal of Cystic Fibrosis,
8, 104–109
Cain, A. S., Bardone-Cone, A. M., Abramson, L. Y., Vohs, K. D. & Joiner, T. E. (2008).
Refining the Relationships of Perfectionism, Self-Efficacy, and Stress to Dieting and
Binge Eating: Examining the Appearance, Interpersonal, and Academic Domains. Int J
Eat Disord, 00:000–000.
Caprara, G. V., Regalia, C., & Scabini, E. (2002). Autoefficacia familiar (Familiar selfefficacy).
In La Valutazione ell’Autoefficacia (Self- Efficacy Assessment) (ed. G.V.
Caprara), pp. 63-86. Edizioni Erickson: Trento.
Caprara, G. V., Pastorelli, C., Regalia, C., Scabini, E., & Bandura, A. (2005). Impact of
adolescents’ filial self- efficacy on quality of family functioning and satisfaction.
Journal of Research on Adolescence, 15, 71-97.
Carroll, A., Houghton, S., Wood, R., Unsworth, K., Hattie, J., Gordon, I. & Bower, J.
(2009). Self-efficacy and acade achievement in Australian high school students: The
mediating effects of academic aspirations and delinquency, Journal of Adolescence,
32(4), 797-817.
Cheung, C. K., (2000). Studying as a Source of Life Satisfaction among University
Student-statistical Data Included, College Student Journal.
Cohn, M. A., Fredrickson, B. L., Brown, S. L., Mikels, J. A. & Conway, A. M. (2009).
Happiness Unpacked: Positive Emotions Increase Life Satisfaction by Building
Resilience, Emotion, 9(3). 361-368.
Diener, E, Emmons, R, Larsen, R & Griffin, S, (1985). The satisfaction with life scale,
Journal of Personality ssessment, 49(1), 71-75.
Diener, E., Gohm, C.L., Suh, M. & Oishi, S., (2000). Similarity of the Relation between
Marital Status and Subjective Well-being across Cultures, Journal of Cross-Cultural
PsycholoVol. 31, 419-436.
Fritzsche, B. A. & Parrish, T. J. (2005). Theories and research on job satisfaction. 155-162.
Huebner, E. S., Gilman, R. & Laughlin, J. E. (1999). A Multimethod Investigation of the
Multidimensionaly of Children's Well-being Reports: Discriminant Validity of Life
Satisfaction and Self-steem, Social Indicators Research, 46, 1-22.
Karademase, E. C. (2006). Self- efficacy, social and well-being, the mediating role of
optimism, personality and individual differences, 40, 1281- 1390.
Kirkcaldy, B., Furnham, A. & Siefen, G., (2004). The Relationship between Health
Efficacy, Educational Attainment, and Well-being among 30 Nations, European
Psychologist, 9, 19-107.
Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: why do
implicit beliefs, goals, and effort regulation matter. Learning and Individual
Differences, In Press, Corrected Proof, Available online 8 February 2013.
Lent, W., Taveira, M., Sheu, H. & Singley, D. (2009). Social cognitive predictors of
academic adjustment and life satisfaction in Portuguese college students: A
longitudinal analysis, Journal of Vocational Behavior, 74(2), 190-198.
Leung, C. Y., McBride-Chang, C. & Lai, B. P. (2004). The Relationship amog Mternal
Parenting Style, Academic Competence, and Life Satisfaction in Chinese Early
Adolescents, Journal of Early Adolescence, 24, 43-113.
Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy in student engagement
and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19(2), 119-137.
Meece, J. L., Glienke, B. B. & Burg, S. (2006). Gender and Motivation, Journal of School
Psychology, 44,351-373.
Malka, A. & Covington, M. V. (2005). Perceiving school performance as instrumental to
future goal attainment: Effects on graded performance. Contemporary Educational
Psychology, 30(1), 60-80.
Pavot, W. & Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale Psychological
Assessment, 5(2). 164- 171.
Pajares, F. & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics
performances of entering middle school student. Contemporary Educational
Psychology, 24, 124-139.
Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning
components of classroom cademic performance. Journal of Educational Psychology,
82(1), 33-40.
Putwain, D. Sander, P. & Larkin, D. (2012). Academic self-efficacy in study-related skills
and behaviours: relations with learning-related emotions and academic success.
Educational Psychology. Article first published online: 27 SEP 2012.
Quinn, D. P., & Duchworth, A. l. (2006). Happiness and Academic Achivment: Evidence
for Reciprocal Causality, Time and Location Postersession VII- Board: VII-021sundey.
Regalia, C. & Bandura, A. (2002). Longitudinal impact of perceived selfregulatory efficacy
on violent conduct. European Psychologist, 7, 63- 69.
Rode, J. C. (2005). Life satisfaction and student performance, Academy of management
learning and education, Journal of Social Behavior and Personality,4(3)- 421-433.
Salami, S. O. (2004). Affective characteristics as of determinants of academic performance
of school-going adolescents: Implication for Counseling and practice. Sokoto
Educational Review, 7, 145-160.
Salami, S. O. (2009). Psychopathology and academic performance among Nigerian high
school adolescents: The moderator effects of study behavior, self-efficacy and
motivation. Journal of Social Sciences, 16, 25-330.
Saunders, J., Davis, L., Williams, T. & Williams, J. H. (2004). Gender differences in selfperceptions
and academic outcomes: a study of African American high school students,
Journal of Youth and Adolescence, 33(1). 81e90.
Schunk, D. H. (2000). Learning theories: An educational perspective. Englewood cliffs, NJ:
Merrill.
Scott, H., Shannon, L. & Curoline, L. (2004). “Life satisfaction in Children and youth
emperical foundtion and implications for school Psychologist”. Psychology in the
schools, 41, (1), 81-130.
Sheard, M. & Golby, J. (2007). Hardiness and Undergraduate Academic Study:The
Moderating Role of Commitment, Journal of Personality and Individual Differences,
43, 35, 579-588.
Strack, F., Argyle, M. & Schwarz, M. (1991). Subjective Well-being: An Interdisciplinary
Perspective.
Zimmerman, B. J., Bandura, A. & Martinez-Pons, M. (1992). Self- Motivation for
academic attainment: The role of self- efficacy beliefs and personal goal setting. Review
of Educational Research, 29(3), 663-676.
Zullig, K. J., Valois, R. F., Huebner, E. S. & Drane, J. W. (2005). Adolescent health-related
quality of life and perceived satisfaction with life. Quality of Life Research, 14, 1573-
1584.
Woul, F. (2004). The stress process, self- efficacy expectations, and psychological health,
Personality and Individual Differences, 37, 1033-1043.