الگوی علی روابط هیجانهای منفی با قربانی قلدری سایبری : نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان، میزان استفاده از رسانه های اجتماعی و ترس از در حاشیه ماندن در دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی علی روابط هیجان­های منفی با قربانی قلدری سایبری با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان، میزان استفاده از رسانه­های اجتماعی و ترس از در حاشیه ماندن در دانش‌آموزان متوسط دوم شهر تهران بود.
مواد و روش­ها: روش این پژوهش، تحلیل مسیر بود. جامعه پژوهش، نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر تهران بودند که از میان آنها 384 نفر از سطح دبیرستان­های شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس، وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه­های اعتباریابی شده برای سنجش متغیرهای مورد اشاره در هدف استفاده شد. در ابتدا رضایت آگاهانه از دانش آموزان اخذ شد و کد اخلاق برای این مطالعه پیش از اجرا از کمیته اخلاق گرفته شد..
یافته­ها: هیجان­های منفی به عنوان سطح اول متغیرهای مدل بر بروز قربانی قلدری سایبری دانش آموزان تنها دارای اثر غیرمستقیم و معنادار هستند. ترس از درحاشیه ماندن دارای اثر مستقیم و معنادار بر بروز قربانی قلدری سایبری است. میزان استفاده از رسانه­های اجتماعی بر بروز قربانی قلدری سایبری نیز یک اثر مستقیم و نسبتا ضعیف اما معنادار (سطح معنی داری 0.04) را نشان می­دهد. مدلی با شاخص‌های برازش مناسب شامل (۰۵۲/0=RMSEA) جهت ترسیم ارتباط این متغیرها با پیامد مطالعه یعنی قربانی قلدری سایبری به دست آمد.
نتیجه گیری: قربانی قلدری سایبری به عنوان یک پیامد مهم در سلامت روانی نوجوانان مطرح می‌باشد. دو عامل ترس از در‌حاشیه ماندن و زمان صرف شده در فضای مجازی و اینترنت نیازمند توجه پژوهشی و اقدام اصلاحی بیشتر است. مدل ارائه شده در این مطالعه در صورت تایید در مطالعات آینده، می تواند راهنمایی برای مداخلات موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Causal model of the relationship between negative emotions and being a victim of cyberbullying: The mediating role of emotion dysregulation, the amount of social media usage and the fear of missing out in high school students in Tehran

نویسندگان [English]

  • Motahareh Hosseini Esfidvadjani 1
  • Fariborz Dortaj 2
  • Reza Ghorban Jahromi 3
  • Saied Bashir Hosseini Esfidvadjani 4
1 PhD Student of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Educational Psychology, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational and Personality Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Media Management, IRIB University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective:  The purpose of this research was to investigate and design the causal model of the relationship between negative emotions and being a victim of cyberbullying, emphasizing the mediating role of difficulty in emotion regulation, the amount of social media use, and the fear of being left out among secondary school students in Tehran.
Methods: The research method was a path analysis. The population of this study consisted of all male and female high school students of Tehran city in the academic year of 2021-2022, among whom 384 were selected through convenience sampling from the north, south, west and east regions of the city. Questionnaires were used to collect data. LISREL software were used for data analysis.
Results: The findings show that the direct effect of negative emotions on the fear of being marginalized and the victim of cyberbullying is significant, and the fear of being marginalized has a direct effect on the victim of cyberbullying. Therefore, negative emotions cannot directly and independently lead to cyber bullying. Difficulty in emotion regulation also has only a significant indirect effect on the victim of cyberbullying, which is mediated by the fear of being marginalized. Overall, the amount of social media use shows a relatively weak but significant direct effect on cyberbullying victimization.
Conclusion: Fear of missing out or fear of being marginalized seems to be an effective factor on being a victim of cyberbulling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Negative emotions
  • victim of cyberbullying
  • difficulty in regulating emotions
  • amount of social media use
  • fear of missing out