پیش بینی یادگیری ادراک شده بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، فارس، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی یادگیری ادراک شده بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان است.
روش‌ها: این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول و دوم شهر شیراز تشکیل دادند. نمونه این پژوهش 375 نفر از دانش­آموزان دختر شهر شیراز بود که به علت شیوع کرونا در زمان انجام پژوهش به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین مدارس مقطع متوسطه این شهر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه توسط بری، بتی و وات، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران  و مقیاس یادگیری ادراک شده توسط ریچموند و همکاران استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه با یادگیری ادراک شده رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (001/0>P).  نشان رگرسیون چندمتغیری نشان داد که 88 درصد از واریانس کل یادگیری ادراک شده دانش‌آموزان توسط متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه تبیین گردیده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می­توان گفت حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه از جمله عوامل برون فردی و درون فردی مؤثر بر یادگیری ادراک شده هستند و به این سازه­ها در نظام آموزشی باید توجه ویژه­ای داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting perceived learning based on perceived social support and sense of belonging to school in students

نویسندگان [English]

  • Maryam Hasanzadeh 1
  • Moslem Abbasi 2
1 Master of Clinical Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Fars, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Salman Farsi University of Kazerun, Fars, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of the current research is to predict perceived learning based on perceived social support and sense of belonging to school in students.
Methods: This research is practical in terms of its purpose and descriptive of the correlational type based on the method of data collection. The statistical population of this research was made up of all female students of the first and second secondary schools in Shiraz. The sample of this research was 375 female students of Shiraz city, who were selected from secondary schools of this city due to the spread of Corona at the time of conducting the research. To collect data, the school belongingness questionnaire by Berry, Betty and Watt, the Perceived Social Support Scale by Zimmet et al. and the Perceived Learning Scale by Richmond et al. were used. The collected data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple regression.
Results: The results of Pearson's correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between perceived social support and feeling of belonging to school with perceived learning (P<0.001). The multivariate regression showed that 88% of the variance of the students' perceived learning was explained by the perceived social support variables and the sense of belonging to the school.
Conclusion: According to the obtained results, it can be said that perceived social support and feeling of belonging to the school are among the extra-personal and intra-personal factors that affect perceived learning, and special attention should be paid to these structures in the educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • perceived learning
  • perceived social support
  • sense of belonging to school
بشارت، محمد علی. (1386). ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
صیف، محمد حسین (1397). ارائه مدل روابط علّی جذب شناختی و یادگیری ادارک شده: نقش واسطه‌ای درگیری شناختی. سهولت و سودمندی ادراک شده. شناخت اجتماعی، 7 (2)، 107-122.
عباسی، مسلم و غیرتی، شمیلا. (1401). رابطه افسردگی مادران با نشانه‌های افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با واسطه استرس والدینی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 11(4)، 46-61. https://doi.org/10.22098/jld.2022.10740.2021
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا؛ عبادی، متینه و زینال‌زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 11(4)،62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
مکیان، راضیه السادات و کلانتر کوشه، سید محمد. (1394). ویژگی های رونسنجی پرسشنامه احسس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانش‌آموزان شهر تهران. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 6(20)، 119-138.
نریمانی، محمد؛ تقی‌زاده، سارا و نریمانی، آذین. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(1)، 85-97. https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه‌ اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(3)، 81-91. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
نعمتی، شهروز؛ بدری گرگری، رحیم و ارکانی، زهرا. (1401). مقایسه ناگویی خلقی، شفقت به خود و کمک‌طلبی تحصیلی در بین دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و عادی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(2)، 101-115. https://doi.org/10.22098/jld.2023.7584.1811
Abbasi, M., & Gheirati, SH. (2022). Relationship between maternal depression and depressive symptoms and anxiety in children with special learning disorders mediated by parental stress. Journal of Learning Disabilities, 11(4),46-61. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.10740.2021
Aker, S., & Şahin, M. K. (2022). The relationship between school burnout, sense of school belonging and academic achievement in preclinical medical students. Advances in Health Sciences Education: Theory and Practice27(4), 949–963. [Doi:10.1007/s10459-022-10121-x]
Alqurashi, E. (2019) Predicting student satisfaction and perceived learning within online learning environments, Distance Education, 40,1, 133-148. [Doi:10.1080/01587919.2018.1553562]
Barzilai, S. & Blau, I. (2014). Scaffolding game-based learning: Impact on learning achievements, perceived learning, and game experiences. Computers and Education, 70, 65-79.
Brew, C. Beatty, B. & Watt, A. (2004). Measuring students’ sense of connectedness with school. Paper presented at the Australian ssociation for Research in Education Annual Conference. Melbourne.
Caspi, A. & Blau, I. (2008). Social presence in online discussion groups: Testing three conceptions and their relations to perceived learning. Social Psychology of Education, 11, 323-346.
Chapman, R. L. Buckley, L. Sheehan, M. & Shochet, I. (2013). Schoolbased programs for increasing connectedness and reducing risk behavior: A systematic review. Educational Psychology Review, 1-20.
Crul M. (2018). Culture, Identity, Belonging, and School Success. New directions for child and adolescent Development2018(160), 109–114. [Doi:10.1002/cad.20234]
Dahlem, N. W., Zimet, G. D., & Walker, R. R. (1991). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support: a confirmation study. Journal of Clinical Psychology47(6), 756–761. [Doi:10.1002/1097-4679(199111)47:6<756::aid-jclp2270470605>3.0.co;2-l]
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4),62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
 
Goodyke, M. P., Hershberger, P. E., Bronas, U. G., & Dunn, S. L. (2022). Perceived Social Support and Heart Rate Variability: An Integrative Review. Western Journal of Nursing Research44(11), 1057–1067. [Doi:10.1177/01939459211028908]
Lagdon, S., Ross, J., Robinson, M., Contractor, A. A., Charak, R., & Armour, C. (2021). Assessing the Mediating Role of Social Support in Childhood Maltreatment and Psychopathology Among College Students in Northern Ireland. Journal of Interpersonal Violence36(3-4), NP2112–2136NP. [Doi:10.1177/0886260518755489]
Liu, Y., Aungsuroch, Y., Gunawan, J., & Zeng, D. (2021). Job Stress, Psychological Capital, Perceived Social Support, and Occupational Burnout Among Hospital Nurses. Journal of nursing scholarship : an official publication of Sigma Theta Tau International Honor Society of Nursing53(4), 511–518. [Doi:10.1111/jnu.12642]
Mackinnon S. P. (2012). Perceived social support and academic achievement: cross-lagged panel and bivariate growth curve analyses. Journal of Youth and Adolescence41(4), 474–485. [Doi:10.1007/s10964-011-9691-1]
Malhotra, N. (2021) E-Learning Education System Design. International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology, pages 60-64.
Middleton, R., Fernandez, R., Cutler, N., Jans, C., Antoniou, C., Trostian, B., & Riley, K. (2021). Students' perceptions of belonging in the School of Nursing at a regional university in Australia. Nurse Education Today99, 104817. [Doi:10.1016/j.nedt.2021.104817]
Moore, M. G. & Kearsley, I. G. (2012). Distance education: A systems view of online learning (3rd ed.). New York, NY: Wadsworth Publishing Company.
Narimani, M. Sahebgharan fard, M., & Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (in Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
Narimani, M., Taghizadeh, S., & Narimani, A. (2022). Effectiveness of ARAM Cognitive Rehabilitation Package on Improvement of Working Memory and Attention in Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1),85-97. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
Nemati, Sh., Badri Gargari, R., & Arkani, Z. (2023). Comparison of Alexithymia, Self- Compassion and Academic Help Seeking Behavior in Students with and without Specific Learning Disability. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 101-115. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.7584.1811
Ong, H. L., Vaingankar, J. A., Abdin, E., Sambasivam, R., Fauziana, R., Tan, M. E., Chong, S. A., Goveas, R. R., Chiam, P. C., & Subramaniam, M. (2018). Resilience and burden in caregivers of older adults: moderating and mediating effects of perceived social support. BMC Psychiatry18(1), 27. [Doi:10.1186/s12888-018-1616-z]
Rejaän, Z., van der Valk, I. E., & Branje, S. (2022). The Role of Sense of Belonging and Family Structure in Adolescent Adjustment. Journal of Research on Adolescence32(4), 1354–1368. [Doi:10.1111/jora.12694]
Song, J., Bong, M., Lee, K., & Kim, S. Il. (2015). Longitudinal investigation into the role of perceived social support in adolescents’ academic motivation and achievement. Journal of Educational Psychology, 107(3), 821–841. [Doi:10.1037/edu0000016]
Stracuzzi, N. F. & Mills, M. L. (2010). Teachers matter: feelings of school connectedness and positive youth development among Coos County youth.
Tan, C. S., Chin, X. Y., Chng, S. T., Lee, J., & Ooi, C. S. (2022). Perceived Social Support Increases Creativity: Experimental Evidence. International Journal of Environmental Research and Public Health19(18), 11841. [Doi:10.3390/ijerph191811841]
Vang, T. M., & Nishina, A. (2022). Fostering School Belonging and Students' Well-Being Through a Positive School Interethnic Climate in Diverse High Schools. The Journal of School Health92(4), 387–395. [Doi:10.1111/josh.13141]
Villatte, A., Piché, G., & Benjamin, S. (2022). Perceived Support and Sense of Social Belonging in Young Adults Who Have a Parent With a Mental Illness. Frontiers in Psychiatry12, 793344. [Doi:10.3389/fpsyt.2021.793344]
Wang, J., Mann, F., Lloyd-Evans, B., Ma, R., & Johnson, S. (2018). Associations between loneliness and perceived social support and outcomes of mental health problems: a systematic review. BMC Psychiatry18(1), 156. [Doi:10.1186/s12888-018-1736-5]
Yuen, M. Lau, P. S. Lee, Q. A. Gysbers, N. C. Chan, R. M. Fong, R. W. etal. (2012). Factors influencing school connectedness: Chinese adolescents’ perspectives. Asia Pacific Education Review, 13(1), 55-63.
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52, 30–41.