تحلیل ابعاد روان‌شناختی آموزش مجازی در مدارس ابتدایی شهر اردبیل در شرایط کرونایی با رویکرد روایت پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روایت ابعاد روانشناختی کرونا ویروس بر آموزش مجازی دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر اردبیل انجام شده است.
روش­ها: روش پژوهش کیفی از نوع روایت پژوهی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه والدین، دانش آموزان و آموزگاران مدارس ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی1400- 1399 را تشکیل می دادند که از میان آن ها بصورت هدفمند، حدود 17 والدین، 12 آموزگار و مربی و 17 دانش آموز تا کفایت نمونه و اشباع نظری انتخاب شدند و به مصاحبه های محققان پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه ها از تحلیل مضمون استفاده شد که به شیوه عرفی کدگذاری شده اند.
یافته­ ها: نتایج حاصل از کدگذاری نشان داد 266 مفهوم و 31 مقوله در قالب 5 مضمون (استرس، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و شکایت جسمانی) طبقه بندی گردیدند.
نتیجه ­گیری: آموزش مجازی برای مخاطبان فوق با ابعاد روانشناختی مختلف اعم از استرس یا فشار روانی همراه بوده است که استرس موجود با اضطراب و افسردگی و در نهایت با علایم پرخاشگری و شکایت جسمانی دانش آموزان و تا حدودی با معلمان گزارش شده است که نیازمند مداخلات روانشناختی از سوی مشاوران مدرسه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of psychological dimensions of virtual education in primary schools in Ardabil in coronavirus conditions with a narrative research approach

نویسندگان [English]

  • Adel zahed babolan 1
  • Seyyedmohammad Seyyedkalan 2
1 Professor of Educational Management, Dept. of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
2 Lecturer in the Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective The aim of this study was to investigate the psychological dimensions of coronavirus on virtual education of primary school students in Ardabil.
Methods The method of qualitative research was narrative research. The statistical population of the study consisted of all parents, students and primary school teachers in Ardabil in the academic year 2020-2021, among which purposefully, about 17 parents, 12 teachers and 17 students to sample adequacy and theoretical satiety were selected and responded to the researchers' interviews. Conventionally coded thematic analysis was used to analyze the information obtained from the interviews.
Results The results of coding showed that 266 concepts and 31 categories were classified into 5 themes (stress, depression, anxiety, aggression and physical complaints).
Conclusion Accordingly, e-learning for the above audiences has been associated with various psychological dimensions, including stress or psychological pressure, and the existing stress has been reported with anxiety and depression, and finally with symptoms of aggression and physical complaints of students and to some extent with teachers. Psychology by school counselors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Dimensions
  • Elementary Schools
  • Virtual Education
  • Covid 19
  • Narrative Research
احمد راد، فرید. (1399). ابعاد روان‌شناختی بحران کرونا و شیوه‌های آموزشی کاهش آن. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 16 (55)،54-27.
بیرقی فرد، علی؛ کارگر، فاطمه؛ سالاری، صدیقه و کارگر، مجتبی (1399). شبکه آموزشی دانش‌آموزی (شاد). نشریه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، 3 (3)، ۵۳-۶۶.magiran.com/p2202495
حمزه لو، زهره و رحیمی، سعدا (1399). بررسی کیفیت آموزش و یادگیری در فضای مجازی شاد ازنظر دانش‌آموزان دوره ابتدایی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1389. نشریه پیشرفت های نوین در روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش،  ۲۹ (8): 1-14. 
خدا ویسی، سارا و سراجی، فرهاد. (1398). توسعه حرفه‌ای معلمان با استفاده از فضای مجازی: مطالعه پدیدارشناسانه معلمان شهر همدان. فناوری آموزش، 14(1)،109-121. [Doi:10.22061/jte.2018.3771.1939]
خواستار، حمزه. (1388). ارایه‌ی روشی برای محاسبه‌ی پایایی مرحله‌ی کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی. روش شناسی علوم انسانی، 15(58)، 174-161.https://method.rihu.ac.ir/article_418.html
زارعی، فرشته و یاریگرروش، محیا. (1402). اثر بخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای نارساخوانی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 13(2)، 18-31. [Doi:10.22098/JLD.2024.14138.2131]
سلیمی، سمانه و فردین، محمدعلی. (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها . فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8 (2): 49-60.[Doi:10.30473/etl.2020.53489.3249]
شاهد حق قدم، هاله؛ فتحی آشتیانی، علی؛ راه نجات، امیر محسن؛ احمدی طهور سلطانی، محسن؛ تقوا، ارسیا؛ ابراهیمی، محمدرضا، و همکاران.(1399). پیامدها و مداخلات روان‌شناختی در پاندمی کووید-۱۹: مطالعه مروری. مجله طب دریا. ۲ (۱) :۱-۱۱.http://jmarmed.ir/article-1-74-fa.html
شیخ الاسلامی، علی و خاکدال قوجه‏ بیگلو، سعید. (1397). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس نیازهای بنیادین روان‌شناختی دانش‌آموزان در مدرسه. روان شناسی مدرسه، 7(1)، 168-182.https://jsp.uma.ac.ir/article_663.html
صالحی، کیوان؛ قاسمی، مجید؛ شالباف، عذرا و نامداری، وحیده (1395). تحلیل مضامین شناختی تجربه زیسته استادان در خصوص کیفیت دوره‌های آموزش مجازی. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، 7(1), 115-136.
صفایی نایینی، کاوس؛ نریمانی، محمد؛ کاظمی، رضا و موسی زاده، توکل. (1399). اثر بخشی روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی. روان شناسی مدرسه، 9(1)، 69-96. [Doi:10.22054/jep.2019.27670.2049]                         
عراقیه، علیرضا (1399). مشارکت والدین بُعد مغفول برنامه درسی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 16 (65)، 135-150.https://edu.bojnourd.iau.ir/article_678800.html        
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینال‌زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده. مجله ناتوانی‌های یادگیری،  11(4)، 62-77.[Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
محمدی مهدی، کشاورزی فهیمه، ناصری جهرمی رضا، ناصری جهرمی راحیل، حسامپور زهرا، میرغفاری فاطمه و همکاران (1399). واکاوی تجارب والدین دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی از چالش‌های آموزش مجازی با شبکه‌های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا. نشریه پژوهش‌های تربیتی. ۷ (۴۰): ۷۴-۱۰۱.http://erj.khu.ac.ir/article-1-808-fa.html
مدانلو، یاسمن و سالاریان، فرانک. (1390). بررسی نقش دانشگاه‌های مجازی در دست‌یابی به اهداف آموزش عالی. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(4): 131-151.https://ictedu.sari.iau.ir/article_631370.html
مولائی قولنجی، یعقوب (1399)، بررسی چالش‌ها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان، اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب https://civilica.com/doc/1116579
میرمحمد صادقی، میلاد (1391). تحلیل شبکه‌های اجتماعی با Nodexl. تهران: انتشارات کیان.
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه‌ اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(3)، 81-91. [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Ahmadrad, F. (2020). Psychological dimensions of corona crisis (covid-19) and educational methods to reduce it. Educational Psychology, 16(55), 27-54. [Doi:10.22054/jep.2020.52712.3014]
 Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M., & Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies7(2), 90-109. [Doi:10.29333/ejecs/388]
araghieh, A. (2021). Neglecting the role of family participation in the curriculum. Educational Researches, 16(65), 135-150. (Persian) https://edu.bojnourd.iau.ir/article_678800.html
Baloran, E. T. (2020). Knowledge, attitudes, anxiety, and coping strategies of students during COVID-19 pandemic. Journal of Loss and Trauma25(8), 635-642. [Doi:10.1007/s11528-009-0307-5]
Barbour, M., & Plough, C. (2009). Helping to make online learning less isolating. TechTrends53(4), 57. [Doi:10.1007/s11528-009-0307-5]
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4). [Doi:10.29333/pr/7937]
Birghi Fard, Ali; Kargar, Fatemeh; Salari, Sedigheh and Kargar, Mojtaba (2020). Student Education Network (Happy). Journal of Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 3 (3), 53-66. (Persian) magiran.com/p2202495
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet395(10227), 912-920. [Doi:10.1016/S0140-6736(20)30460-8]
Bubb, S., & Jones, M. A. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupils, parents/carers and teachers. Improving Schools23(3), 209-222. [Doi:10.1177/1365480220958797]
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). Parents’ experiences with remote education during COVID-19 school closures. American Journal of Qualitative Research4(3), 45-65. [Doi:10.29333/ajqr/8471]
Given, L. M. (2015). 100 questions (and answers) about qualitative research. SAGE publications. https://us.sagepub.com/en-us/nam/100-questions-and-answers-about-qualitative-research/book242528
Hamzeh Lou, Z. & Rahimi, S. (2020). Assessing the quality of education and learning in happy cyberspace from the perspective of elementary school students in the second semester of the academic year 2010-2011. Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education, 29 (8): 1-14. (Persian) http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/9445
Hung, H. T., & Yuen, S. C. Y. (2010). Educational use of social networking technology in higher education. Teaching in higher education15(6), 703-714. [Doi:10.1080/13562517.2010.507307]
Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The journal of Pediatrics221, 264. [Doi:10.1016/j.jpeds.2020.03.013]
Kafka, A. C. (2020). Shock, fear, and fatalism: as coronavirus prompts colleges to close, students grapple with uncertainty. The Chronicle of Higher Education12. https://www.chronicle.com/article/shock-fear-and-fatalism-as-coronavirus-prompts-colleges-to-close-students-grapple-with-uncertainty/
Kessler RC, Berglund P, Demler O, Jin R,Walters EE. (2005). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions’ of DSM-IV disorders in the national comorbidity survey replication. Arch Gen Psychiatry. 62(6): 593–602. [Doi:10.1001/archpsyc.62.6.593]
Khastar, H. (2009). A Method for Calculating Coding Reliability in Qualitative Research Interviews. Methodology of Social Sciences and Humanities, 15(58), 161-174. (Persian) https://method.rihu.ac.ir/article_418.html
Khodaveisi, S., Seraji, F. (2019). Teachers' professional development using cyberspace: The phenomenological study of Hamedan teachers. Technology of Education Journal (TEJ), 14(1), 109-121. (Persian) [Doi:10.22061/jte.2018.3771.1939]
Kuhfeld, M., Soland, J., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E., & Liu, J. (2020). Projecting the potential impact of COVID-19 school closures on academic achievement. Educational Researcher49(8), 549-565. [Doi:10.3102/0013189X20965918]
Lau, E. Y. H., & Lee, K. (2020). Parents’ views on young children’s distance learning and screen time during COVID-19 class suspension in Hong Kong. Early Education and Development, 1-18.                                        [Doi:10.1080/10409289.2020.1843925]
Mabeya, M. T. (2020). Distance Learning During COVID-19 Crisis: Primary and Secondary School Parents Experiences in Kenya. East African Journal of Education Studies2(1),173 -186. [Doi:10.37284/eajes.2.1.249]
Malboeuf-Hurtubise, C., Léger-Goodes, T., Mageau, G. A., Joussemet, M., Herba, C., Chadi, N., ... & Gagnon, M. (2021). Philosophy for children and mindfulness during COVID-19: Results from a randomized cluster trial and impact on mental health in elementary school students. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry107, 110260. [Doi:10.1016/j.pnpbp.2021.110260]
Masonbrink, A. R., & Hurley, E. (2020). Advocating for children during the COVID-19 school closures. Pediatrics146(3). [Doi:10.1542/peds.2020-1440]
Mir Mohammad Sadeghi, M. (2012). Analyze social networks with Nodexl. Tehran: Kian Publications. (Persian)
Modanloo, Y., Salarian, F. (2011). The Role of Virtual Universities in Achieving Goals Higher Education. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(4), 131-151. (Persian) https://ictedu.sari.iau.ir/article_631370.html
Mohammadi M, Keshavarzi F, Naseri Jahromi R, Naseri Jahromi R, Hesampoor Z, Mirghafari F et al . (2020). Analyzing the Parents' Experiences of First course Elementary School Students from the Challenges of Virtual Education with Social Networks in the Time of Coronavirus Outbreak.Erj.;7(40):74-101. (Persian) http://erj.khu.ac.ir/article-1-808-fa.html
Molaei Gholanji, Y. (1399), A Study of the Challenges and Problems of Cyberspace Teaching in the Days of Coronavirus Outbreak from the Perspective of Teachers, The First National Conference on Applied Research in Education Processes, Minab (Persian) https://civilica.com/doc/1116579
Narimani, M., Sahebgharan fard, M., &Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Sadock, B. J. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry (Vol. 2015, pp. 648-655). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer. https://www.psychiatrist.com/read-pdf/11671/
Safaeinaeini, K., Narimani, M., kazemi, R., mousazadeh, T. (2019). Effectiveness of Motivational Interview and Emotion Regulation Training on Reduction Bulling Behavior and Academic Burnout Juveniles User Virtal Social Networking. Educational Psychology, 15(51), 95-126. (Persian) [Doi:10.22054/jep.2019.27670.2049]
Salehi, S.; Ghasemi, M.; Shalbaf, O. & Namdari, V. (2016). Analysis of Cognitive themes of professors' lived experience about the quality of virtual education courses. Journal of Applied Psychological Research, 7(1), 115-136. (Persian) https://japr.ut.ac.ir/article_62594.html?lang=en
Salimi, S., Fardin, M. (2020). The Role of Corona Virus In Virtual Education, with an Emphasis on Opportunities and Challenges. Research in School and Virtual Learning, 8(2), 49-60. (Persian) [Doi:10.30473/etl.2020.53489.3249]
Shahed hagh ghadam H, Fathi Ashtiani A, Rahnejat A M, Ahmadi Tahour Soltani M, Taghva A, Ebrahimi M R, et al . Psychological Consequences and Interventions during the COVID-19 Pandemic: Narrative Review. J Mar Med. 2020; 2 (1) :1-11 (Persian) http://jmarmed.ir/article-1-74-fa.html
Sheykholeslami, A., Khakdal Gojebagloo, S. (2018). The study of psychometric properties of the students’ basic psychological needs at school scale. Journal of School Psychology, 7(1), 168-182. (Persian) https://jsp.uma.ac.ir/article_663.html
Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education16(7), em1851. [Doi:10.29333/ejmste/7893]
Sood, S. (2020). Psychological effects of the Coronavirus disease-2019 pandemic. Research & Humanities in Medical Education7(11), 23-26. https://www.rhime.in/ojs/index.php/rhime/article/view/264
Sprang, G., & Silman, M. (2013). Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness7(1), 105-110. [Doi:10.1017/dmp.2013.22]
Tang, S., Xiang, M., Cheung, T., & Xiang, Y. T. (2021). Mental health and its correlates among children and adolescents during COVID-19 school closure: The importance of parent-child discussion. Journal of affective disorders279, 353-360. [Doi:10.1016/j.jad.2020.10.016]
Topal, T. (2021). Investigation of high school students internet addiction levels using various variables: The case of Giresun Province. Educational Research and Reviews16(1), 1-8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1284672.pdf
Tsai, C. W., Shen, P. D., & Tsai, M. C. (2011). Developing an appropriate design of blended learning with web-enabled self-regulated learning to enhance students' learning and thoughts regarding online learning. Behaviour & Information Technology, 30(2), 261-271. [Doi:10.1080/0144929X.2010.514359]
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., ... & Ho, C. (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, Behavior, and Immunity87, 40-48. [Doi:10.1016/j.bbi.2020.04.028]
Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet395(10228), 945-947. [Doi:10.1016/S0140-6736(20)30547-X]
Zhai, Y., & Du, X. (2020). Mental health care for international Chinese students affected by the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry7(4), e22. [Doi:10.1016/S2215-0366(20)30089-4]
Zareii, F., & Yarigarravesh, M. (2024). Effectiveness of mindfulness on self-esteem and social interactions of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 13(2), 18-31. (Persian) [Doi:10.22098/JLD.2024.14138.2131]