تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریه باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران،ایران

2 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.

3 استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ابران

4 استاد گروه سنجش و اندازه‌گیری دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

5 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته‌ آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریه‌ی باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر بود.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 تشکیل دادند که از این جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 36 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه باورهای هوشی (دوپیرا و مارینه، 2005) و انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992) جمع آوری شدند.گروه آزمایش در 8 جلسه‌ 90 دقیقه ای بسته آموزشی ذهنیت پویا را دریافت نمود و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد.
یافته ها: میزان شاخص روایی محتوا برای تمامی هدف ها در بسته آموزشی بین 9/0 تا 1 و میزان نسبت روایی محتوا برای تمامی هدف ها در پروتکل آموزشی 8/0 تا 1 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین میانگین نمرات انگیزش تحصیلی آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی دار وجود دارد (05/0>P).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بسته‌ آموزشی ذهنیت پویا از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردار است و توانایی ارتقاء انگیزش تحصیلی را دارد. از این رو درمانگران و مربیان می‌توانند برای ارتقاء انگیزه پیشرفت دانش آموزان از بسته تدوین‌شده حاضر استفاده نمایند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Compilation and Validation of Dynamic Mindset Instrucational Package based on Inteligence Believes Theory of Dweck and determining of its Effectiveness on Academic Motivation of Female Students

نویسندگان [English]

  • Esmat Radmanesh 1
  • Fariborz Dortaj 2
  • Esmaeil Sadipour 3
  • Ali Delavar 4
  • Hasan Asadzadeh 5
1 PhD Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
4 Professor of Assessment and Measurement Department, Faculty of Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
5 Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to Compilation and Validation of Dynamic Mindset instrucational Package based on Inteligence Believes theory of Dweck and determining of its Effectiveness on Academic Motivation of Female Students.
Method: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and follow-up with the control group.
The statistical population of the present study consisted of all female high school students in the 18th district of Tehran in the academic year of 2020- 21. From this statistical population, 36 students were selected by simple random sampling and were randomly replaced in tow experimental and control groups (N= 18). Data were collected using the inteligence Beliefs Questionnaire (Dupira & Marineh, 2005) and academic motivation (Vallerand et al., 1992).The experimental group received a dynamic mindset training package in 8 sessions of 90 minutes and the control group did not receive any training.
Results: The content validity index for all objectives in the training package was between 0/9 to1, and the content validity ratio for all objectives in the educational protocol was 0/8 to 1/1. Also, the results of analysis of variance showed that there was a significant difference between the mean scores of academic motivation of the subjects in the pre-test, post-test and follow-up stages (P <0.05).
Conclusion: The results of this study showed that the dynamic mindest training package has acceptable content validity and has the ability to promote academic motivation. Therefore, therapists and educators can use the current package to enhance students' progress in addition to the previous methods

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dynamic mindset
  • Inteligence believes
  • Academic motivation
  • Content validity
پورآتشی، مهتاب.، موحد محمدی، حمید.، رضوان­فر، احمد.، و حسینی، سید محمود (1393). بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزه پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. 45(2) ،363-372
حجازی، الهه.، احمد، رستگار.، کرم­دوست، نوروزعلی.، و جهرمی رضا، قربان (1387). نقش اهداف پیشرفت، درگیری شناختی و تلاش (آزمون مدل دوئک) .روان شناسی و علوم تربیتی،  38(2)، 46-25.
سیف، علی اکبر(1396). روان‌شناسی پرورشی نوین، تهران، آگاه.
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینال‌زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده. مجله ناتوانی‌های یادگیری،  11(4)، 62-77.[Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
فاضلی، عصمت.، و نسیم، بیرانوند (۱۳۹۷). بررسی رابطه علی انگیزش پیشرفت تحصیلی براساس شخصیت، باورهای هوشی، عزت نفس و خودکارآمدی در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اندیمشک، کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری ها.
فولادی،  بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسی‌زاده، توکل و تکلوی، سمیه. (1402). مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش چند گانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(4)، 51-65. [Doi:10.22098/jld.2023.13131.2099]                    
میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر انسجام / سازش‌یافتگی خانواده و راهبردهای مقابله‌ای در والدین دانش‌آموزان دختر دارای ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 13(1)، 42-56.
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه‌ اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(3)، 81-91. [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
AKBAS, A., & Adnan, K. (2007). Affective factors that influence chemistry achievement (motivation and anxiety) and the power of these factors to predict chemistry achievement-II. Journal of Turkish Science Education، 3(1), 77-85. https://www.tused.org/index.php/tused/article/view/459
Dai. D. Y., Moon. S. M., & Feldhusen, J. F. (1998) Achievement Motivation and Gifted Students, Asocial Cognitive Prospective, Educational Psychologist, 33(2), 45-63. [Doi:10.1080/00461520.1998.9653290]
DeBacker, T. K., Heddy, B. C., Kershen, J. L., Crowson, H. M., Looney, K., & Goldman, J. A. (2018). Effects of a one-shot growth mindset intervention on beliefs about intelligence and achievement goals. Educational Psychology, 38(6), 711–733. [Doi:10.4324/9781315783048]
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Berlin: Springer Science & Business Media. [Doi:10.1007/978-1-4899-2271-7]
Dupeyrat, C. & Marian, C. (2005). (Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults). Contemporary Educational psychology. 30, 43-59. [Doi:10.1016/J.CEDPSYCH.2004.01.007]
Dweck, C. S. (1999). Self - Theories: Their role in motivation, Personality, and Development Philadelphia, PA: The psychology press. [Doi:10.4324/9781315783048]
Dweck, C. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House. https://www.amazon.com/Mindset-Psychology-Carol-S-Dweck/dp/0345472322
Dweck, C. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Second edition, New York, NY: Psychology Press. [Doi:10.4324/9781315783048]
Dweck, C. (2008). Mindsets and math/science achievement. Princeton, NJ: Carnegie Corporation. Retrieved from http//: dev.opeq.blenderbox.com/uploads/ files/ 868cea 4-5888-31 e 45-a 62-832 b4377 dbbfb.pdf.
Dweck, C. (2010). Mind-sets and equitable education. Principal Leadership, 10(5), 26-29. https://eric.ed.gov/?id=EJ894640
Dweck, C. S. (2007a). The perils and promises of praise: Praising students' effort is more effective than praising inherent intelligence. Educational Leadership, 65(2), 34-39. https://eric.ed.gov/?id=EJ777079
Dweck, C. S. (2017). The journey to children's mindsets—and beyond. Child Development Perspectives11(2), 139-144. [Doi:10.1111/cdep.12225]
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. [Doi:10.1037/0033-295X.95.2.256]
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
Fazeli, E., & Biranvand, N. (2018). Investigating the causal relationship between academic achievement motivation based on personality, intelligence beliefs, self-esteem and self-efficacy among high school students in Andimeshk. International Conference on New Research Achievements in Social Sciences, Educational Sciences and Psychology, Karaj, Comprehensive University of Applied Sciences, Municipalities Cooperation Organization. https://civilica.com/doc/785492/
Frenzel, A. C., Taxer, J. L., Schwab, C., & Kuhbandner, C. (2019). Independent and joint effects of teacher enthusiasm and motivation on student motivation and experiences: A field experiment. Motivation and Emotion43(2), 255-265. [Doi:10.1007/s11031-018-9738-7]
Ferlazzo, L. (2015). Building a community of self-motivated learners: strategies to help students thrive in school and beyond. Routledge.
Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., & Taklavi, S. (2023). Comparing the Effectiveness of Education Based on Multiple Intelligences and Phonological Awareness and the Combination of these two Methods on Improving the Working Memory of Dyslexic Students. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 51-65. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.13131.2099]
Gordon, A., Young-Jones, A., Hayden, S., Fursa, S., & Hart, B. (2020). Dispositional mindfulness, perceived social support, and academic motivation: Exploring differences between Dutch and American students. New Ideas in Psychology, 56, 100744. [Doi:10.1016/j.newideapsych.2019.05.003]
Hejazi, E., Salvation Cream Friend، N. A., & Ghorban Jahromi, R. (2008). Intelligence Beliefs and Academic Achievement: The Role of Achievement Goals, Cognitive Engagement and Effort (Duke Model Test). Psychology and Educational Sciences, 38(2), 79،46-25. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=135817
Klingner, J. K., Artiles, A. J., & Méndez Barletta, L. (2006). English language learners who struggle with reading: Language acquisition or LD? Journal of Learning Disabilities, 39(2), 108-128. [Doi:10.1177/00222194060390020101]
Ljubin-Golub, T., Petričević, E., & Rovan, D. (2019). The role of personality in motivational regulation and academic procrastination. Educational Psychology39(4), 550-568. [Doi:10.1080/01443410.2018.1537479]
Liu, W. C., Wang, J. C.  K., & Ryan, R. M. (2016). Building autonomous learners: perspectives from research and pravice using self-determination theory. Springer.
Mikaeili, M., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 42-56. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.13976.2126]
Narimani, M., Sahebgharan fard, M., Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Pintrich, P.R., & Schunk, D. (2002). Motivation in education: Theory, research and application, Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall. https://scirp.org/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1701699
Pomerantz, E. M. & Dong, W. (2006). Effects of mothers' perceptions of children's competence: The moderating role of mothers' theories of competence. Developmental Psychology, 42(5), 950-961. [Doi:10.1037/0012-1649.42.5.950]
Pouratashi, M., Movahed Mohammadi, H., Rezvanfar, A., Hosseini, M. (2014). Investigating the effect of intelligence beliefs and achievement motivation on learning approaches and academic performance of agricultural students. Iranian Agricultural Economics and Development Research. 2(45) ،372-363. [Doi:10.22059/ijaedr.2014.52172]
Richardson, D. S., Bledsoe, R. S., & Cortez, Z. (2020). Mindset, Motivation, and Teaching Practice: Psychology Applied to Understanding Teaching and Learning in STEM Disciplines. CBE—Life science education, 19(3), ar46. [Doi:10.1187/cbe.19-11-0238]
Saif، Ali Akbar (2017). Modern Educational Psychology، Tehran، Agah.
Schiefele, U. (2017). Classroom management and mastery-oriented instruction as mediators of the effects of teacher motivation on student motivation. Teaching and teacher education64, 115-126. [Doi:10.1016/j.tate.2017.02.004]
Taştan, S. B., Davoudi, S. M. M., Masalimova, A. R., Bersanov, A. S., Kurbanov, R. A., Boiarchuk, A. V., & Pavlushin, A. A. (2018). The impacts of teacher’s efficacy and motivation on student’s academic achievement in science education among secondary and high school students. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education14(6), 2353-2366. [Doi:10.29333/ejmste/89579]
Tough, P. (2012). How children succeed: Grit, curiosity, and the hidden power of character. New York, NY: Houghton Mifflin Harcourt. https://www.amazon.com/How-Children-Succeed-Paul-Tough/dp/0544104404
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and158 amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003- 1017. [Doi:10.1177/0013164492052004025]
Waltz, C. F., Strickland, O.L., Lenz, E. R. Measurement in nursing and health research. 4 th Editon، Springer Publishing Company: New York، 2010. https://dl.uswr.ac.ir/bitstream/Hannan/138859/1/9780826105080.pdf
Yeager, D. S. & Walton, G. M. (2011). Social-psychological interventions in education: They’re not magic. Review of Educational Research, 81(2), 267–301. [Doi:10.3102/0034654311405999]
Yeager, D. S., Hanselman, P., Walton, G. M., Murray, J. S., Crosnoe, R., Muller, Carole.,s & Dweck, C. S. (2019). A national experiment reveals where a growth mindset improves achievement. Nature573(7774), 364-369.[Doi:10.1038%2Fs41586-019-1466-y]