پیش بینی خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان از طریق ادراک آنها از جو مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

3 استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان

10.22098/jsp.2024.14031.5732

چکیده

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان از طریق ادراک از جو مدرسه انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بر حسب ناحیه استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 177 نفر از ناحیه دو و تعداد 163 نفر از ناحیه یک انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی خود نظم جویی تحصیلی بوفارد و همکاران(1995)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) و پرسشنامه ادراک از جو مدرسه وی و همکاران( 2007) بودند. نتایج نشان داد که بین ادارک از جو مدرسه با خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان دادند که ادراک از جو مدرسه و مولفه های آن( حمایت معلم، حمایت همسالان، وضوح و ثبات قوانین و خودمختاری) به طور معناداری خودنظم جویی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کند. نتایج حاصل از آزمون t گروه‌های مستقل نشان داد بین خودنظم جویی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و ادراک از جو مدرسه دانش آموزان ناحیه یک و دو تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد بین خودنظم جویی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و ادراک از جو مدرسه دانش آموزان رشته های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting academic self-regulation and academic persistence of students through their perception of school climate.

نویسندگان [English]

  • Motahare Bameri 1
  • Hossein jenaabadi 2
  • gholamhasan Panahi 3
1 Senior student of Educational Psychology, University of sistan and Baluchistan
2 Hossein Jenaabadi professor of psychology ,department of education, university of Sistan and Baluchestan
3 Assistant Professor of Sistan and Baluchistan University
چکیده [English]

Abstract

The current research was conducted with the aim of predicting academic self-regulation and academic persistence of students through the perception of the school atmosphere. The method of this research is a descriptive correlation type. The statistical population of this research included all tenth grade female students in Zahedan city in the academic year 1402-1401, and random cluster sampling method was used to select the sample group according to the district. To determine the sample size using the table of Krejci and Morgan (1970), 177 people were selected from the second district and 163 people were selected from the first district. The results showed that there is a positive and significant relationship between the perception of the school atmosphere and the academic self-discipline and academic persistence of the students. Also, the findings showed that the perception of the school atmosphere and its components (teacher support, peer support, clarity and stability of rules and autonomy) significantly predicts students' self-regulation and academic persistence. The results of the t-test of independent groups showed that there is no significant difference between academic self-regulation, academic persistence and perception of the school atmosphere of the students of districts one and two. Also, the results of one-way analysis of variance showed that there is no significant difference between academic self-regulation, academic persistence and perception of the school atmosphere of students of different fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic self-regulation
  • Academic sustainability
  • Perception of the school climate