شناسایی عوامل موثر بر اضطراب امتحان در سازمان های آموزشی با استفاده از رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/jsp.2024.14603.5784

چکیده

اهداف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اضطراب امتحان در سازمان های آموزشی با استفاده از رویکرد کیفی انجام شد.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شناسایی عوامل موثر بر اضطراب امتحان در سازمان های آموزشی با استفاده از رویکرد کیفی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. نمونه گیری استفاده شده در این پژوهش، نمونه گیری هدفمند بود. مبنای اصلی جمع آوری اطلاعات، انجام مصاحبه های عمیق با خبرگان، مدیران، معلمان و متخصصین حوزه آموزش و پژوهش تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. در مجموع 18 مصاحبه انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبه های مکتوب با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته های پژوهش که پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش است. نشان می دهد عوامل موثر بر اضطراب امتحانی با 78 کد و 8 مفهوم در 5 مقوله عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل مدرسه ای ، مسائل مربوط به امتحان و مسائل مربوط به معلم است.

نتیجه‌گیری: با کاربست عوامل شناسایی شده می توان برای درمان و کاهش اضطراب امتحان مهارتهایی به دانش آموزان آموخت تا با استفاده از آن ها بتوانند بر اضطراب خود غلبه کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting exam anxiety in educational organizations using a qualitative approach

نویسندگان [English]

  • mohammad narimani 1
  • Nima Sadeghzadeh Belil 2
1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Master of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ardabil University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: The current research was conducted with the aim of identifying factors affecting exam anxiety in educational organizations using a qualitative approach.

Methods: The present study was conducted with the aim of identifying factors affecting exam anxiety in educational organizations using a qualitative approach. This research is practical in terms of purpose and has been done using thematic analysis method. The sampling used in this research was purposive sampling. The main basis for collecting information was conducting in-depth interviews with experts, managers, teachers and experts in the field of education and research until reaching theoretical saturation. A total of 18 interviews were conducted. After collecting the data, the codes related to the written interviews were analyzed using thematic analysis method.

Results: The findings of the research, which is the final model of the research after the three stages of open, central and selective coding. It shows that the factors affecting exam anxiety with 78 codes and 8 concepts in 5 categories are individual factors, family factors, school factors, exam-related issues, and teacher-related issues.

Conclusion: By applying the identified factors, students can be taught skills to treat and reduce exam anxiety so that they can overcome their anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Exam Anxiety
  • Educational Organizations
  • School
  • Students