اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانش‌آموزان مبتلا به آسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

2 مرکز توسعه پژوهش های بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

3 دانشگاه سلمان فارسی کازرون

4 استادیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سجاد، مشهد، ایران

چکیده

هدف: آسم به عنوان یکی از بیماری‌های شایع و یکی از جدی‌ترین مشکلات بهداشتی می‌تواند مشکلات جسمانی و روانشناختی زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین به کارگیری مداخلات روانشناختی در جهت تعدیل همبسته‌های روانشناختی یک ضرورت اجتماب ناپذیر است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانش‌آموزان مبتلا به آسم انجام گرفت.
روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها این پژوهش یک پژوهش نیمه‌آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان مبتلا به آسم شهر شیراز تشکیل می‌دهند. نمونه پژوهش 30 نفر از دانش‌آموزان مبتلا به بیماری آسم بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آموزشتنظیم هیجانی (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. افراد نمونه پژوهش، قبل و بعد از آموزش تنظیم هیجانی در گروه‌های آزمایشی و گواه به پرسشنامه استرس ادراک شده (کوهن، 1983) و خودکنترلی (تانجی و همکاران، 2004) پاسخ دادند. آموزش تنظیم هیجان با استفاده از مدل گراتز و همکاران (2006) در گروه‌ آزمایشی اجرا شد؛ و گروه گواه در طول این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش تنظیم هیجانی بر استرس ادراک شده و خودکنترلی نوجوانان مبتلا به آسم مؤثر است (001/0≥P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان از آموزش تنظیم هیجانی به عنوان برنامه‌های آموزشی مناسب برای بهبود استرس و مدیریت رفتار و هیجان سود برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of emotion regulation training on perceived stress and self-control of students with asthma

نویسندگان [English]

  • Hossein Bayat 1
  • Hasan Rezaei Jamalouei 2
  • moslem abbasi 3
  • Mehdi Taheri 4
1 Department of Health Psychology, Faculty of Medicine, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 Clinical Research Development Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 Moslem abbasi
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Sadjad University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

objective: Asthma, as one of the common diseases and one of the most serious health problems, can cause many physical and psychological problems. Therefore, the use of psychological interventions to adjust psychological correlations is an inevitable necessity. This research was conducted with the aim of the effectiveness of emotion regulation training on perceived stress and self-control of students with asthma.
Methods: In terms of the purpose of this research, it is an applied research and in terms of data collection, this research is a semi-experimental research. The statistical population of this research consists of all adolescents with asthma in Shiraz. The research sample was 30 students with asthma who were selected by purposeful sampling and randomly assigned to the emotional regulation training group (15 people) and the control group (15 people). The research sample answered the perceived stress questionnaire (Cohen, 1983) and self-control (Tanji et al., 2004) before and after the emotional regulation training in the experimental and control groups. Emotion regulation training was implemented using Gratz et al.'s (2006) model in the experimental group; And the control group did not receive any intervention during this period. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The results of multivariate covariance analysis showed that emotional regulation training is effective on perceived stress and self-control of adolescents with asthma (P≥0.001).
Conclusion: Based on the results of this research, it is possible to benefit from emotional regulation training as suitable educational programs to improve stress and manage behavior and emotions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional regulation training
  • perceived stress
  • self-control
  • asthma
  • adolescents
احمدیان، علی. (1391). تاثیر درمان شناختی ذهن­آگاهی بر فشار خون، استرس و شادکامی بیماران مرد مبتلا به فشار خون بیمارستان گلستان اهواز. چاپ نشده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1385). آزمون های روان‌شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسی‌زاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(2)، 34-45. [Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055]
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینال‌زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده. مجله ناتوانی‌های یادگیری،  11(4)، 62-77. [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
موسوی، سده فاطمه؛ حسینی، نرگس السادات و اخوان تفتی مهناز. (1402). چالش‌های تنظیم هیجان و پیامدهای ناشی از آن در روابط بین‌فردی کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری: مطالعۀ کیفی. مجله ناتوانی‌های یادگیری،  13(2)، 60-74. [Doi:10.22098/JLD.2024.14230.2136]
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه‌ اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(3)، 81-91. [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Behrouian, M., Ramezani, T., Dehghan, M., Sabahi, A., & Ebrahimnejad Zarandi, B. (2021). The effect of the emotion regulation training on the resilience of caregivers of patients with schizophrenia: a parallel randomized controlled trial. BMC Psychology9(1), 39. [Doi:10.1186/s40359-021-00542-5]
Blase, K., Vermetten, E., Lehrer, P., & Gevirtz, R. (2021). Neurophysiological Approach by Self-Control of Your Stress-Related Autonomic Nervous System with Depression, Stress and Anxiety Patients. International Journal of Environmental Research and Public Health18(7), 3329. [Doi:10.3390/ijerph18073329]
Bowlin, S. L., Baer, R. A. (2021). Relationship between mindfulness, self-control, and psychological functioning. Personality and Individual Differences, 52:411-415. [Doi:10.1016/j.paid.2011.10.050]
Chen, C. M., Du, B. F., Ho, C. L., Ou, W. J., Chang, Y. C., & Chen, W. C. (2018). Perceived stress, parent-adolescent/young adult communication, and family resilience among adolescents/young adults who have a parent with cancer in Taiwan: a longitudinal study. Cancer Nursing, 41(2), 100-108.
Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24 (4), 385-396.
Daly, M., Baumeister, R. F., Delaney, L., MacLachlan, M. (2014). Self-control and its relation to emotions and psychobiology: evidence from a Day Reconstruction Method study. Journal Behavior Medecal, 37(1), 81- 93. [Doi:10.1007/s10865-012-9470-9]
de la Fuente, J., Amate, J., González-Torres, M. C., Artuch, R., García-Torrecillas, J. M., & Fadda, S. (2020). Effects of levels of self-regulation and regulatory teaching on strategies for coping with academic stress in undergraduate students. Frontiers in Psychology11, 22. [Doi:10.3389/fpsyg.2020.00022]
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
Frenzel, A. C., Goetz, T., & Stockinger, K. (2024). Emotions and emotion regulation. In Handbook of Educational Psychology (pp. 219-244). Routledge.
Gaffney, A. W. (2022) Disparities in Disease Burden and Treatment of Patients Asthma and Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Medical Clinics of North America 106:6, 1027-1039.
Gratz, K. L., & Gunderson, J. G. (2006). Preliminary data on an acceptance-based emotion regulation group intervention for deliberate self-harm among women with borderline personality disorder. Behavior Therapy37(1), 25-35.
Gross J. J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology74(1), 224–237. [Doi:10.1037//0022-3514.74.1.224]
Gross, J. J. (2013). Emotion regulation: Taking stock and moving forward. Emotion, 13 (3), 359–365.
Han, Y. Y., Yan, Q., Chen, W., & Celedón, J. C. (2022). Child maltreatment, anxiety and depression, and asthma among British adults in the UK Biobank. The European Respiratory Journal60(4), 2103160. [Doi:10.1183/13993003.03160-2021]
Hayatipoor, S., Bavi, S., Khalafi, A., Dasht Bozorgi, Z., & Gatezadeh, A. (2024). Effects of stress management training on cognitive avoidance and emotion regulation strategies in Female students with social anxiety disorder: A mindfulness and emotional schema therapy approach. International Journal of School Health11(1). [Doi: 10.30476/intjsh.2023.100698.1357]
Kan, A. (2017). A study of resiliency among Chinese health care workers: Capacity to copy with workplace stress. Journal of Research in Personality, 43(5), 770-6.
Kang, N. G., & You, M. A. (2018). Association of perceived stress and self control with health-promoting behaviors in adolescents: A cross-sectional study. Medicine, 97(34), e11880
Kral, T. R. A., Schuyler, B. S., Mumford, J. A., Rosenkranz, M. A., Lutz, A., & Davidson, R. J. (2018). Impact of short- and long-term mindfulness meditation training on amygdala reactivity to emotional stimuli. NeuroImage181, 301–313. [Doi:10.1016/j.neuroimage.2018.07.013]
Kuruvilla, M. E., Lee, F. E., & Lee, G. B. (2019). Understanding asthma henotypes, endotypes, and mechanisms of disease. Clinical reviews in allergy & immunology, 56(2), 219–233. [Doi:10.1007/s12016-018-8712-1]
Leahy, R.L., Tirch, D., & Napolitano, LA. (2014). Emotion regulation in psychotherapy. Mansouri Rad A. Tehran: Arjmand.
Lee, J., Kim, E., & Wachholtz, A. (2016). The effect of perceived stress on life satisfaction: The mediating effect of self-efficacy. Ch'ongsonyonhak Yongu, 23(10), 29-47.
Ligia, L., Marina, P. G., Marina, S. D. L. (2017). Asthma: Study of associated variables. The Spanish Journal of Psychology, 1(13), 353-63.
Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., Sitarenios, G. (2003).  Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V.2.0. Emotion. 3, 97-105. [Doi:10.1037/1528-3542.3.1.97]
Mimura, C., & Griffiths, P. (2004). A Japanese version of the perceived stress scale: translation and preliminary test. International Journal of Nursing Studies41(4), 379-385.
Monroe, S. M., & Cummins, L. F. (2014). Diathesis‐stress models. The Encyclopedia of Clinical Psychology, 1-6.
Mousavi, S. F., Hosseini, N. S., & Akhavan Tafti, M. (2024). Challenges of Emotion Regulation and Its Outcomes in Interpersonal Relationships of Children with Learning Disabilities: A Qualitative Study. Journal of Learning Disabilities, 13(2),60-74(Persian) [Doi:10.22098/JLD.2024.14230.2136]
Naja, A. S., Permaul, P., & Phipatanakul, W. (2018). Taming asthma in school-aged children: A comprehensive review. The Journal of allergy and Clinical Immunology. In practice6(3), 726–735. [Doi:10.1016/j.jaip.2018.01.023]
Narimani, M., Sahebgharan fard, M., Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Nilsen, F. A., Bang, H., Boe, O., Martinsen, Ø. L., Lang-Ree, O. C., Røysamb, E. (2021). The Multidimensional Self-Control Scale (MSCS): Development and validation. Psychological Assessment, 32(11), 1057-1074.
Painter, J. M., Stellar, J. E., Moran, E. K., & Kring, A. M. (2019). A multicomponent approach toward understanding emotion regulation in schizophrenia. Journal of Clinical Psychology75(1), 178–189. [Doi:10.1002/jclp.22698]
Racic, M., Todorovic, R., Ivkovic, N., Masic, S., Joksimovic, B., & Kulic, M. (2017). Self-perceived stress in relation to anxiety, depression and health related quality of life among health professions students: a cross-sectional study from Bosnia and Herzegovina. Zdravstveno Varstvo, 56(4), 251-9
Sadeghi, A., Kokabi, S., Oshvandi, K., Tapak, L. (2019). The effect of self-care ducation on knowledge and attitude in patients with asthma: A randomized clinical trial. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care, 27(5), 306-14.  (Persian
Saeidian, A., Ahadi, M., Malihi Al-Zakerini, S., Sarami, G. H., Sirafi, M. R. (2021).  The mediating role of resiliency in the relationship between dimensions of social support and self-care in patients with asthma. Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences, 25(1), 784-90.
Schneider, E. E., Schönfelder, S., Domke-Wolf, M., & Wessa, M. (2020). Measuring stress in clinical and nonclinical subjects using a German adaptation of the Perceived Stress Scale. International Journal of Clinical and Health Psychology, 20(2), 173-181.
Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of Teaching Self-regulation Strategies on Social Adaptation and Visual-Motor Coordination of Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(2),34-45. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055]
Specker, P., & Nickerson, A. (2024). Investigating the effectiveness of instructing emotion regulation flexibility to individuals with low and high anxiety. Anxiety, Stress, & Coping37(1), 143-156.
Tangney, J., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72, 271–324.
Wang, Z. J., Liu, C. Y., Wang, Y. M., & Wang, Y. (2024). Childhood psychological maltreatment and adolescent depressive symptoms: Exploring the role of social anxiety and maladaptive emotion regulation strategies. Journal of Affective Disorders344, 365-372.
Yonas, M. A., Lange, N. E., & Celedón, J. C. (2012). Psychosocial stress and asthma morbidity. Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology12(2), 202–210. [Doi:10.1097/ACI.0b013e32835090c9]
Zotev, V., Mayeli, A., Misaki, M., & Bodurka, J. (2020). Emotion self-regulation training in major depressive disorder using simultaneous real-time fMRI and EEG neurofeedback. NeuroImage. Clinical27, 102331. [Doi:10.1016/j.nicl.2020.102331]