مقایسه تفاوت آموزش ریاضی از طریق قصه گویی در مدارس ابتدایی ایران و آذربایجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، گروه آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار ریاضی کاربردی، گروه آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار آمار، گروه آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 دانشیار ریاضی محض، گروه آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی پژوهش مقایسه آموزش ریاضی از طریق قصه گویی در مدارس ابتدایی ایران و آذربایجان است.
روش‌ها: نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق، شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد. جمع­آوری اطلاعات به روش کتابخانه­ای و میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش­آموزان پایه چهارم ابتدایی شهرهای باکو کشور آذربایجان و اردبیل کشور ایران در سال­تحصیلی 1402-1401 بود که از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای جهت نمونه‌برداری استفاده شد که در هر گروه آزمایش و گواه تعداد 30 دانش ­آموز قرار داشتند.
یافته‌ها: نتایج به دست آمده از تجزیه وتحلیل داده­ها از طریق آزمون ­های کلموگروف اسمیرنوف و T دونمونه­ای مستقل نشان داد که که قصه­ گویی تأثیرات معناداری بر یادگیری ریاضی دارد.
نتیجه‌گیری:  با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که آموزش ریاضی از طریق قصه گویی، مداخله­ای مؤثر و کارآمدی برای دانش‌آموزان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of mathematics education through storytelling in primary schools of Iran and Azerbaijan

نویسندگان [English]

  • Eisa Eisazadeh nazif 1
  • Mohsen Rostamy 2
  • Mohammad hasan Behzadi 3
  • Hamid Rasouli 4
1 Student of PhD, Department of Math Education, Faculty of Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 PhD of Appleid Mathematics, Department of Math Education, Faculty of Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 PhD of Statistics, Department of Math Education, Faculty of Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 PhD of Pure Mathematics, Department of Math Education, Faculty of Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective:  The main purpose of the research is to compare mathematics education through storytelling in elementary schools in Iran and Azerbaijan.
Methods: The type of research is applied and the research method is quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. Data collection has been done by library and field method. The statistical population of this research was all fourth grade students in the cities of Baku, Azerbaijan and Ardabil, Iran in the academic year of 1401-1402.
Results: The results obtained from data analysis through Kolmogorov Smirnov and independent two-sample T tests showed that storytelling has significant effects on math learning.
Conclusion: According to the results of the present study, it can be said that teaching mathematics through storytelling is an effective and efficient intervention for students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematics Education
  • Storytelling
  • Primary
  • Iran and Azerbaijan
ابارشی، ربابه؛ تیموری، سعید. (1392). تأثیر قصه‌گویی همراه با ایفای نقش بر یادگیری مهارتهای اجتماعی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر. پژوهشنامه‌تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد بجنورد، 7 (31): 18-1.
افشاری، علی. (1401). اثر بخشی روش آموزش ایفای نقش بر خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری اجتماعی و انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 11(3)، 15-29. [Doi:10.22098/jld.2022.8276.1871]      
انجم شعاع، نسیم؛ کریمیان زاده، اعظم. (1395). بررسی تأثیر داستان گویی در درک عمیق کودکان از مفاهیم مربوط به ساعت، مجموعه مقالات چهاردهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران، شیراز.
پشت دار، علی محمد. (1387). قصه‌گویی و نمایش خلاق، تهران: پیام نور.   https://press.pnu.ac.ir/book_29933.html               
چمبرز، دیویی. قصه‌گویی و نمایش خلاق. مترجم ثریا قزل ایاغ. (1394). تهران: انتشارات مرکز دانشگاهی
حجازی، بنفشه. (1397). ادبیات کودکان و نوجوانان: ویژگی ها و جنبه ها. ناشر: روشنگران و مطالعات زنان.
دهستانی اردکانی، نرگس (1389)، آی قصه قصه، قصه! نگاهی به نقش آموزشی قصه در برنامه درسی دوره ابتدایی، رشد آموزش ابتدایی، 13 (8): 31-29.
رمضانزاده ،ن. (1390). تأثیر استفاده از داستانگویی بر یادگیری درس مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان پایه دوم وسوم مقطع ابتدائی ،پایان نامه کارشناسی ارشد .رشته کودکان استثنائی ،دانشگاه قوچان.
زارع حیدرآبادی ، مهدی.  (1388). تأثیر شیوه تدریس داستان گویی همراه با پویا نمایی بر یادگیری مفهوم ضرب پایه چهارم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند.
زارعی، فرشته و یاریگرروش، محیا. (1402). اثر بخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای نارساخوانی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 13(2)، 18-31.
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسی‌زاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(2)، 34-45.
شریف پور، شقایق (1390). تدریس ریاضی با داستان و آموزه های تربیتی و شکوفایی خلاقیت، اولین همایش ملی آموزش در ایران.
صیادی زاده، کبری؛ صفری، مهدی (1397). بررسی شیوه های قصه و قصه‌گویی در کودکان. فصلنامه اورمزد، 11 (43).
علم الهدایی، سید حسن (1388). اصول آموزش ریاضی، جهان فردا
علوی لنگرودی، سید کاظم؛ رجایی افسانه (1395)، تأثیر برنامه درسی قصه‌گویی و نمایش خلاق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دروس انشاء و هنر، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13 (51): 129-118.
فولادی،  بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسی‌زاده، توکل و تکلوی، سمیه. (1402). مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش چند گانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(4)، 51-65.                      [Doi:10.22098/jld.2023.13131.2099]
کارشکی، حسین (1381). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانش‌آموزان، مجله روانشناسی. 6(1): 84-63.
کرمی زاده، حسن؛ نوری، محمود؛ کردی، فیروزه (1396). بررسی اثربخشی داستان گویی در فرآیند یادگیری با تکیه بر درس ریاضی. منتشر شده در پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی ،روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران در سال ۱۳۹۶.
مجیب، فرشته. (1383). از قصه تا قصه‌گویی در تربیت کودکان، نشریه کتاب ماه کودک و نوجوان. 5 (79): 19-6.
محدثه، پاک نظر؛ پاک نظر، فاطمه (1397)، استفاده از داستان ها در آموزش ریاضی (بخشی از یک مطالعه مروری)، کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی و یادگیری.
محمودزاده شوطی، زهرا؛ علیزاده، یوسف (1395)، جایگاه روش قصه‌گویی در روش تدریس فعال، سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم.                     https://www.sid.ir/paper/836777/fa
ملکی قاسم، حسن (1393)، آشنایی با فعالیت های تربیتی اجتماعی فعالیت های فوق برنامه، تهران: آییژ
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه‌ اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(3)، 81-91.              [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
نوروزی، سپیده؛ مهرمحمدی، محمود (1396)؛ داستان های ریاضی، ابزاری برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان سوم ابتدایی، مجموعه مقالات اولین همایش کشوری دانش موضوعی – تربیتی (دانش‌آموزش محتوا) آموزش ریاضی در ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان استان سمنان.
نیکمنش، زهرا وکاظمی ، یحیی (1388). تأثیر الگوی آموزش خوشبینی به روش قصه‌گویی بر سبک اسناد کودکان . فصلنامه علمی پزوهشی در سلامت روانشناختی ، 2(3).
همتی، اسماعیل. (1389). تمرین خلاقیت. تهران: انتشارات قطره، چاپ اول.
Afshari, A. (2022). The effectiveness of role-playing training on academic self-efficacy, social adjustment and academic motivation in elementary school students. Journal of Learning Disabilities, 11(3),15-29. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8276.1871]
Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., & Howe, A. (2013). Creative learning environments in education—A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80–91. [Doi:10.1016/j.tsc.2012.07.004]
English, Lyn D. (2012). Data modelling with first-grade students. Educational Studies in Mathematics Vol. 81 (1): 15-30. [Doi:10.1007/s10649-011-9377-3]
Erickson, Milton (2011). The role of storytelling in changing the life and character of storytelling, translated by Mehdi Qaracheh Daghi, Tehran: Miran. (Persian) [Doi:10.1176/appi.ajp.162.7.1255]
Fanidpour, Hassan; Mahdavi Nasab, Yousef; Fardanesh, Hashem (2014). "Comparison of the effect of university curriculum content with the strategy of the common story format in improving the motivation of students' academic achievement", Learning Education Technology, 1 (1), 40-39. (Persian)
Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., & Taklavi, S. (2023). Comparing the Effectiveness of Education Based on Multiple Intelligences and Phonological Awareness and the Combination of these two Methods on Improving the Working Memory of Dyslexic Students. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 51-65. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.13131.2099]
Gaeta, M., Loia, V., Mangione, G.R., Orciuoli, F.J., Ritrovato, P., & Salerno, S. (2014). A methodology and an authoring tool for creating Complex Learning Objects to support interactive storytelling. Comput. Hum. Behav., 31, 620-637. [Doi:10.1016/j.chb.2013.07.011]
Georgopoulou.Artemis A, Griva Eleni, (2012) Story-based learning: implementation of a pilot project for early foreign language learning, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 110- 115, [Doi:10.1016/j.sbspro.2011.12.025]
Haigh, C., & Hardy, P. (2011). Tell me a story--a conceptual exploration of storytelling in healthcare education. Nurse Education Today31(4), 408–411. [Doi:10.1016/j.nedt.2010.08.001]
Haven KF, Ducey M. (2007), Crash course in storytelling. Vol. 388. Greenwood Publishing Group. https://www.amazon.com/Crash-Course-Storytelling-Kendall-Haven/dp/1591583993
Malka, M. (2010). Lonely children and adolescent: Self-perception and social focus On Autism and other. Developmental Disabilities, 2, 150-157. https://www.google.com/books/edition/Lonely_Children_and_Adolescents/LEp3h-bgrwMC?hl=en
McAdam, R., & Keogh, W. (2004). Transitioning Towards Creativity and Innovation Measurement in SMEs. Creativity and Innovation Management13(2), 126-139. [Doi:10.1111/j.0963-1690.2004.00300.x]
Narimani, M., Sahebgharan fard, M., Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Scragg, P. (2010). "Metacognitive therapy (Developed by Adrian Wells)". Trauma clinic LTD & university collage, London.
Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of Teaching Self-regulation Strategies on Social Adaptation and Visual-Motor Coordination of Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(2),34-45. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055]
Walkington Candace, Sherman Milan (2012), Anthony Petrosino, “Playing the game” of story problems: Coordinating situation-based reasoning with algebraic representation, The Journal of Mathematical Behavior, 31(2),174-195. [Doi:10.1016/j.jmathb.2011.12.009]
Yarmohammadi, Mosaib; Rashid, Khosrow and Bahrami, Fereshteh (2014). "Education throughplay on improving the attitude of female elementary school students", School Psychology, 3 (3), 135-122. (Persian)
Yilmaz, E.A., Gencoze, T., & Wells, A. (2011) "The temporal precedence of metacognition in the development of anxiety and depression symptoms in the context oflifestress: A prospective study." Journal of Anxiety Disorder, 25, 389-396.
Zareii, F., & Yarigarravesh, M. (2024). Effectiveness of mindfulness on self-esteem and social interactions of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 13(2), 18-31. (Persian) [Doi:10.22098/JLD.2024.14138.2131]