ارائه ی الگوی مدیریت تحربه در سازمان های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل ، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،ایران

3 استادیار،گروه علوم تربیتی، واحداردبیل،دانشگاه آزاداسلامی ، اردبیل، ایران

10.22098/jsp.2024.10521.5234

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه­ی الگوی  مدیریت تجربه در سازمان­های آموزشی بود.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر به شیوه ی آمیخته  یا ترکیبی می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه­ی کارشناسان مستندسازی مستقر در ادارات آموزش و پرورش و متخصصان مدیریت آموزشی  به تعداد 24 نفر و در بخش کمی شامل تمامی مدیران آموزشی مدارس دوره دوم متوسطه استان اردبیل به تعداد 265 نفر شاغل در سال تحصیلی 1400/1399بود. روش نمونه‌گیری  در بخش کیفی از نوع نمونه گیری نظری و هدفمند بود و در بخش کمی به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. تعداد نمونه در بخش کیفی 19 نفر و در بخش کمی 129 نفر بودند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده­های کیفی از تحلیل محتوای کیفی با استفاده از طرح تحقیق سیستماتیک و در بخش کمی آن نیز از آنالیزرهای آمار توصیفی در نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مولفه‌های  اثرگذاری بر مدیریت تجربه در سازمان آموزشی شامل چالش های راهبردها و پیامدها در رتبه اول  و پس از آن عوامل علی و زمینه ای و شاخص های فرهنگی اجتماعی و مدیریتی و در نهایت پدیده های محوری قرار دارند.
 نتیجه‌گیری: مدیریت تجربه از طرفی  از عوامل علی زمینه ای، پدیده های محوری، فرهنگی و اجتماعی، مدیریتی و راهبردها و پیامدها اثرپذیر است و از سوی دیگر بر مستند سازی تجارب تاثیر گذار می­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting Experience Management Pattern In Educational Organizations

نویسندگان [English]

  • Sardar Bahramnia 1
  • صدرالدین sattari 2
  • Asghar Nakhostin Goldoost 3
1 PhD student, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Aims: The purpose of this research was to present the model of experience management in educational organizations. Methods: The present research method is mixed or combined. The statistical population of the research in the qualitative part includes all the documentation experts based in the education departments and educational management specialists in the number of 24 people and in the quantitative part includes all the educational directors of the secondary schools of Ardabil province in the number of 265 people working in the academic year of  2019-2020. The sampling method in the qualitative part was theoretical and purposive sampling, and in the quantitative part, they were selected by cluster and random sampling. The number of samples in the qualitative section was 19 and in the quantitative section was 129. The data collection tool was used in the qualitative part through semi-structured interviews and in the quantitative part through researcher-made questionnaires. Qualitative data analysis was done using qualitative content analysis using a systematic research plan, and in its quantitative part, descriptive statistics analyzers were used in SPSS software.
Results: The results showed that the influencing factors on experience management in the educational organization, including the challenges of strategies and consequences, are in the first place, followed by causal and contextual factors, cultural, social and managerial indicators, and finally, central phenomena.
Conclusion: On the one hand, experience management is effective from contextual causal factors, central, cultural and social, managerial phenomena, strategies and consequences, and on the other hand, it has an impact on documenting experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Pattern
  • Experience Management
  • Educational Organizations
  • Foundation Data Theory