ارائه ی الگوی مدیریت تحربه در سازمان های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل ، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،ایران

3 استادیار،گروه علوم تربیتی، واحداردبیل،دانشگاه آزاداسلامی ، اردبیل، ایران

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه­ی الگوی  مدیریت تجربه در سازمان­های آموزشی بود.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر به شیوه ی آمیخته  یا ترکیبی می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه­ی کارشناسان مستندسازی مستقر در ادارات آموزش و پرورش و متخصصان مدیریت آموزشی  به تعداد 24 نفر و در بخش کمی شامل تمامی مدیران آموزشی مدارس دوره دوم متوسطه استان اردبیل به تعداد 265 نفر شاغل در سال تحصیلی 1400/1399بود. روش نمونه‌گیری  در بخش کیفی از نوع نمونه گیری نظری و هدفمند بود و در بخش کمی به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. تعداد نمونه در بخش کیفی 19 نفر و در بخش کمی 129 نفر بودند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده­های کیفی از تحلیل محتوای کیفی با استفاده از طرح تحقیق سیستماتیک و در بخش کمی آن نیز از آنالیزرهای آمار توصیفی در نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مولفه‌های  اثرگذاری بر مدیریت تجربه در سازمان آموزشی شامل چالش های راهبردها و پیامدها در رتبه اول  و پس از آن عوامل علی و زمینه ای و شاخص های فرهنگی اجتماعی و مدیریتی و در نهایت پدیده های محوری قرار دارند.
 نتیجه‌گیری: مدیریت تجربه از طرفی  از عوامل علی زمینه ای، پدیده های محوری، فرهنگی و اجتماعی، مدیریتی و راهبردها و پیامدها اثرپذیر است و از سوی دیگر بر مستند سازی تجارب تاثیر گذار می­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting Experience Management Pattern In Educational Organizations

نویسندگان [English]

  • Sardar Bahramnia 1
  • صدرالدین sattari 2
  • Asghar Nakhostin Goldoost 3
1 PhD student, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Aims: The purpose of this research was to present the model of experience management in educational organizations. Methods: The present research method is mixed or combined. The statistical population of the research in the qualitative part includes all the documentation experts based in the education departments and educational management specialists in the number of 24 people and in the quantitative part includes all the educational directors of the secondary schools of Ardabil province in the number of 265 people working in the academic year of  2019-2020. The sampling method in the qualitative part was theoretical and purposive sampling, and in the quantitative part, they were selected by cluster and random sampling. The number of samples in the qualitative section was 19 and in the quantitative section was 129. The data collection tool was used in the qualitative part through semi-structured interviews and in the quantitative part through researcher-made questionnaires. Qualitative data analysis was done using qualitative content analysis using a systematic research plan, and in its quantitative part, descriptive statistics analyzers were used in SPSS software.
Results: The results showed that the influencing factors on experience management in the educational organization, including the challenges of strategies and consequences, are in the first place, followed by causal and contextual factors, cultural, social and managerial indicators, and finally, central phenomena.
Conclusion: On the one hand, experience management is effective from contextual causal factors, central, cultural and social, managerial phenomena, strategies and consequences, and on the other hand, it has an impact on documenting experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Pattern
  • Experience Management
  • Educational Organizations
  • Foundation Data Theory
جامی‌پور، مونا؛ طالاری، محمد و بهادری، مهناز. (1398). طراحی چارچوب مدیریت تجربه مشتری در تجارت اجتماعی: رویکردی آمیخته. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6(2)، 46-67. [Doi:10.34785/J018.2019.193]
جمشیدی،گیتی و حیدری، غلامرضا. (1394). شناسایی زیرساخت ها و سازوکارهای مستندسازی تجارب و دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 49(2 )، 191-211. [Doi:10.22059/jlib.2015.56983]
جوانک لیلاولی، ماندانا؛ ابیلی،خدایار؛ پورکریمی، جواد و سلطانی، سیدکامران. (13۹۶). ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران گروه های آموزش بالینی: مورد دانشگاههای علوم پزشکی دولتی شهر تهران. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،10(3)،218-203.
خشوعی، مهدیه سادات و عریضی، حمیدرضا. (13۹7). تدوین چرخه یکپارچه جهت اجرای مدیریت تجربه در سازمان‌ها. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،33(4)،1477-1508. [Doi:10.35050/JIPM010.2018.023]
سمائی صحنه سرائی، مرضیه. (1394). ارزشیابی ابزار بهبود یادگیری؛ تجربه ی یک معلم در افزایش اعتماد به نفس و میزان مؤفقیت دانش‌آموزان از طریق تغییر شیوه سنجش آنان. فصلنامه علوم تربیتی: رشد معلم، 7، 17-19.
عاشقی، حسن؛ قهرمانی، محمد و قورچیان، نادرقلی. (13۹۶).تدوین الگوی مفهومی طراحی برنامه آموزش مدیران مبتنی بر شایستگی مدیریتی: پژوهش کیفی(مورد بانک توسعه تعاون). نوآوری های مدیریت آموزشی،12(2)،61-47.
عسگری، یوسف. (1392). تجربه چیست؟ بازیابی شده در 25 خرداد 1395.
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینال‌زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده. مجله ناتوانی‌های یادگیری،  11(4)، 62-77. [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
مک وندی، محمد؛مهرعلی زاده، یدالله و حسین پور، محمد. (۱۳۹۷). بررسی و تبیین چگونگی استخراج و مستندسازی دانش ضمنی مدیران و کارکنان شرکت های تولیدی منطقه آزاد اروند بر اساس روش نظریه داده بنیاد. نشریه کتابداری و اطلاع رسانی، ۲۱(4)، ۲۰۰- ۱۶۲.  [Doi:10.30481/lis.2019.76999]
میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر انسجام / سازش‌یافتگی خانواده و راهبردهای مقابله‌ای در والدین دانش‌آموزان دختر دارای ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 13(1)، 42-56. [Doi:10.22098/jld.2023.13976.2126]
نامداریان، لیلا. (۱۳۹۵). ارائه الگویی برای مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران با رویکرد مدیریت دانش. اولین کنفرانس ملی و اقتصادجهانی تهران، تهران: علامه طباطبایی.
نریمانی، محمد؛ جلالی نژاد، راضیه؛ شعربافزاده، عاطفه و اژدری، زمان. (13۹3). اثربخشی آموزش برنامه ی دانش ومهارت فراشناخت جاگر بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن. مجله ناتوانی‌های یادگیری،4(2)،120-100. [Doi.org/lkd-7]
نویدی، فاطمه و ریاحی نیا، نصرت. (1396). نقش مستندسازی در مدیریت دانش سازمانی: مطالعه موردی پژوهشکده سامانه های ماهواره. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(19)، 3-20. [Doi:10.22055/slis.2017.12076]
Anderson, E., John, Schwager, H., Paul, & Kerns, L., Richard. (2006). The drivers for acceptance of tablet PCs by faculty in a college of business. Journal of Information Systems Education, 17(4),429.
Asheghi, H., Ghahremani, M., & Ghorchian, N. (2017). Preparing a conceptual pattern for designing a managerial training program based on managerial competence: qualitative research (Case study: of Tose'e Ta'avon Bank). Journal of Modern Thoughts in Education, 12(2), 47-61. (Persian)
Askari, Y. (2013). What is the experience? (Persian). http://asgari4e.blogfa.com/post/16 accessed June 15, 2016.      
Bergmann, R. (2002). Experience management: foundations, development methodology, and internet based applications. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag Darling.
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865]
Hammond, L., Flook, L., Cook-Harvey, C., Barron, B., & Osher, D. (2020). Implications for educational practice of the science of learning and development. Applied Developmental Science, 24)2(, 97-140. [Doi:10.1080/10888691.2018.1537791]
Haddadpoor, A., B., Taheri, M., Nasri, K., Heydari, F., & Bahrami, G. (2015). Process Documentation: a  Mode for Knowledge Management in Organizations. Materia socio-Medica, 27. (Persian)     
Jami Pour, M., Talari, M., & Bahadori, M. (2019). Designing a Customer Experience Management Framework in a Social Business: A Mixed Approach. Consumer Behavior Studies Journal, 6(2),46-67. (Persian) [Doi:10.34785/J018.2019.193]
Jamshidi, G., & Heidari, G. (2015). Identifying infrastructures and mechanisms for documenting  experiences and knowledge in university libraries in Iran. Journal of Academic Librarianship and Information Research, 49(2), 191-211. (Persian) [Doi:10.22059/jlib.2015.56983]
Jäntti, M., & Kallinen, H. (2017). Exploring service desk employees' motivation and rewarding.  International Conference on Service Systems and Service Management, Dalian, 1-6.
Javanak Liavali, M., Abili, Kh., Pourkarimi, J., & Soltani, S. K. (2017). Presenting a professional  development model for clinical education department managers: Case study of Tehran University of Medical Sciences. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 10(3), 218-202. (Persian)    
Khoshoei, M. S., & Arizi, H. (2018). Develop an integrated cycle to implement experience management in organizations. Journal of Information Processing and Management, 33(4), 1477-1508. (Persian) [Doi:10.35050/JIPM010.2018.023]
 MacVandi, M., MehrAlizadeh, Y., & Hosseinpour, M. (2018). Investigate and study how to extract and  document the tacit knowledge of managers and employees of production companies in Arvand Free Zone based on Grounded theory. Journal of Library and Information Science, 21(4),162-200. (Persian)     [Doi:10.30481/lis.2019.76999]
Mikaeili, M., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 42-56. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.13976.2126]
Narimani, M., Jalalinejad, R., Shebfzadeh, A., & Ajdari, Z. (2015). The effectiveness of trainingof jager's knowledge and metacognitive skill program on reading performance of students with reading  learning disability. Journal of Learning Disabilities, 4(2), 100-120. (Persian)   
 Radianti, J., Majchrzak, A., Tim, F. J., & Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education, 147, 103778. [Doi:10.1016/j.compedu.2019.103778]  
Raga,C. R., Rodavia, D., & Maria, R.(2018). Perceptions and Utilization of a Learning Management System: An Analysis from Two Perspectives. International Symposium on Educational Technology (ISET), Osaka, 33- 37, [Doi:10.1109/ISET.2018.00017]
Todorović, M. L., Petrović, D. C., Mihića, M. M., Obradović,Vladimir, L.,& Bushuyev, S. D.(2015). Project success analysis framework: A knowledge-based approach in project management.  International Journal of Project Management, 33(4), 772-783. [Doi:10.1016/j.ijproman.2014.10.009]