تبیین بیگانگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری با نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jsp.2024.15200.5867

چکیده

اهداف: این پژوهش با بررسی رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و بیگانگی تحصیلی با نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار انجام شد.
مواد و روش‏ها: روش انجام پروهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‏آموزان دختر و پسر شهر اردبیل بود که تعداد 95 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری، بهزیستی تحصیلی، مشغولیت تحصیلی و بیگانگی تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار pls استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و مشغولیت تحصیلی رابطه معنی‏دار وجود دارد. بین ادراک از محیط یادگیری و بهزیستی تحصیلی رابطه معنی‏دار وجود دارد، بین مشغولیت تحصیلی و بیگانگی تحصیلی رابطه معنی‏دار وجود دارد، بین بهزیستی تحصیلی و بیگانگی تحصیلی رابطه معنی‏دار وجود دارد، بهزیستی تحصیلی در رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و بیگانگی تحصیلی نقش میانجی دارد، مشغولیت تحصیلی در رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و بیگانگی تحصیلی نقش میانجی دارد.
نتیجه‏گیری: بنابراین می توان گفت که متغیرهای ادراک از محیط یادگیری، نگرش به مدرسه، بهزیستی تحصیلی و مشغولیت تحصیلی متغیرهایی هستند که در کاهش بیگانگی تحصیلی دانش‏آموزان می‏توانند مورد توجه قرار بگیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between perception of the learning environment and academic alienation with the mediating role of academic engagement and academic well-being of student athletes

نویسنده [English]

  • mahrokh dehghani
Department of physical education and sport sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objectives: This study aimed to Investigating the relationship between perception of the learning environment and academic alienation with the mediating role of academic engagement and academic well-being.
Methods & Materials: The method descriptive analysis was correlation type using structural equation method. The statistical population of the research included all male and female students of Ardabil city, 95 of whom were selected as a sample using stratified proportional sampling. To collect data, the questionnaire of perception of the learning environment, academic well-being, academic engagement and academic alienation was used. PLS software was used for data analysis.
Results: The results of data analysis showed that there is a significant relationship between the perception of the learning environment and academic engagement. There is a significant relationship between the perception of the learning environment and academic well-being, there is a significant relationship between academic engagement and academic alienation, a significant relationship between academic well-being and academic alienation there is. Academic well-being has a mediating role in the relationship between the perception of the learning environment and academic alienation, academic engagement has a mediating role in the relationship between the perception of the learning environment and academic alienation.
Conclusions: Therefore, it can be said that the variables of perception of the learning environment, attitude towards school, academic well-being and academic engagement are the variables that can be taken into consideration in reducing the academic alienation of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perception of learning environment
  • academic well-being
  • academic engagement
  • academic alienation