مقایسة تاثیر آموزش انگیزش تحصیلی‌ و راهبردهای کمک‌خواهی بر ثبات قدم دانش‌آموزان دورۀ متوسطه اوّل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز

10.22098/jsp.2024.15539.5910

چکیده

هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسة تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی­ و راهبردهای کمک­خواهی بر ثبات قدم دانش‌آموزان متوسطه دورۀ اول انجام شد.
روش ها: روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده است که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه می­باشد. جامعه آماری شامل کل دانش­آموزان پایه­ نهم دبیرستان های متوسطه دوره اوّل پسرانه نواحی 1 و 2 شهرستان زاهدان در سال 1400-1399 بودند که تعداد 60 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند و در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسشنامه داکورث و همکاران  پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمک خواهی بر ثبات قدم دانش­آموزان تأثیر معنی­دار (05/0 > p) دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمک خواهی باعث می­شود که دانش­آموزان در تکالیف آموزشی پشتکار و ثبات قدم بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Effects of Academic Motivation Training and Help-Seeking Strategies on Grit of high school Students

نویسندگان [English]

  • seyedjavad hosseini 1
  • Gholamhossien Maktabi 2
  • Manijeh Shehni Yailagh 3
  • Morteza Omidian 4
1 , Phd Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University Of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University Of Ahvaz, Ahvaz, Iran
4 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University Of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study aims to compare the effect of academic motivation training and help-seeking strategies on Grit of high school Students.
Methods: The research method is an experimental field study with a large control group design, including two experimental groups and one control group. The statistical population comprised all ninth-grade students in boys' high schools in Districts 1 and 2, Zahedanin in Academic Year 2020-2021. Sixty students were assigned to three groups of 20, two experimental groups and one control group. In the pre-test and post-test, Duckworth et al.'s grit scale (2007) were answered. Multivariate covariance analysis and Benferroni's pairwise comparison test were used to analyze the data.
Results: The findings showed that both academic motivation Training and help-seeking strategies have a significant effect (p < 0.05) on students' Grit.
Conclusion: According to the findings, academic motivation Training and help-seeking strategies makes students more persistent and Grit in their educational assignments.


کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Motivation Training "
  • " Help-seeking Strategies "
  • "Grit