تبیین دلایل استفاده معلمان از تلطیف های زبانی در تعامل با دانش آموزان: یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات/ دانشگاه فرهنگیان

10.22098/jsp.2024.15525.5908

چکیده

تلطیف زبانی یا جایگزینی کلمات و عبارات ناخوشایند با عبارات خوشایندتر برای کاهش بار منفی پیام، یکی از کارکردهای زبان است که بر کیفیت گفتار معلمان و آموزش فراگیران تاثیرمثبتی دارد .هدف پژوهش حاضر تبیین دلایل استفاده از تلطیف های زبانی در معلمان با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا بود. از یک نمونه هدفمند درخواست شد پرسشنامه 40 ماده ای تلطیف های زبانی را تکمیل کنند که از آنها می خواست هم گزینه مورد نظرشان را انتخاب کنند و هم دلیل انتخاب خود را در یک جمله شرح دهند. شمارش فراوانیها و درصد پاسخهای درست به عبارت های دارای تلطیف زبانی نشان داد که شرکت کنندگان نتوانسته بودند نمره بالایی کسب کنند و در تشخیص و کاربرد تلطیفهای زبانی نیازمند آموزش هستند. تحلیل محتوای دلایل نیز نشان داد مضمون های شناختی و اجتماعی مهمی برای استفاده معلمان از تلطیفهای زبانی وجود دارد مانند تلاش برای معرفی و حفظ چهره مثبت از خود )ایجاد روابط مثبت، احترام به خود، رعایت ادب)، محافظت از مخاطب (احترام به فرد مقابل، اجتناب از تحقیر، پرهیز از اثرگذاری منفی، دادن اعتماد به نفس، اجتناب از قضاوت، و همدردی با اقشار آسیب پذیر) ، و دلایل زیبایی شناسانه شخصی (همرنگی با عبارات رایج در رسانه های اجتماعی و اجتناب از کلمات ناپسند). یافته ها الگوهای متفاوتی را در عدم کاربرد تلطیف های زبانی نشان داد از قبیل تنبیه مخاطب خطاکار، اشاره مستقیم برای شفافیت بیشتر، و قضاوت شناختی شخصی . مزایای استفاده از تلطیف های زبانی جهت ارتقای کیفیت تربیت توسط معلمان مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pre-Service Teachers’ Reasons For Using Euphemisms In Classroom Interactions: A Qualitative Content Analysis Study

نویسنده [English]

  • Azimeh Takrimi
languages and literature/ Farhangian University
چکیده [English]

Euphemism, the substitution of unpleasant expressions with less embarrassing terms to mitigate the negativity of the message, is one the functions of language which can positively influence both the teachers’ discourse and students’ learning. This study was set up to investigate the pre-service teachers’ reasons for using euphemistic expressions. A purposive sample of 78 female students at Farhangian University of Ahvaz, were asked to complete a euphemism survey. The survey consisted of 40 items, asking the participants to select between two choices of euphemistic/noneuphemistic expressions as well as to provide potential reasons for their decision. Frequency counts and percentage rates revealed that participants had failed to choose many of the euphemistic expressions implying they needed instruction. Content analysis of the reasons provided by the participants revealed that cognitive and social implications were involved in the use of euphemistic expressions including attempts to introduce and maintain a positive face of the self (establishing positive relations, respecting the self, attempting to be polite), support for the other (e.g., respecting the other, avoiding offence, mitigating negative influence, inducing confidence in other, avoiding judgement, and showing sympathy for the vulnerable), and personal aesthetic reasons (e.g., conformity with social media, and avoiding taboo words). Subthemes were also identified explaining the participants’ reasons for preferring direct non-euphemistic expressions such as clarity of the message, punishing the unpleasant other, and personal cognitive judgement. Implications for the inclusion of euphemisms lessons in teacher education curricula to enhance teacher-student interactions are discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • euphemisms
  • language functions
  • pre-service teachers
  • teacher talk