اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مشکلات درون‌نمود دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اضطراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود ، ایران

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

10.22098/jsp.2025.11178.5349

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مشکلات درونی‌شده دانش‌آموزان  دارای نشانه‌های اضطراب انجام شد.
روش: طرح پژوهش به صورت نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون به همراه گروه کنترل در جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان دارای نشانه‌های اضطراب 8 تا 12 ساله‌ شهر شاهرود در سال 1400 بود. از میان مادران کودکان دارای نشانه‌های اضطراب مراجعه‌کننده به موسسات توانبخشی و آموزشی 20 نفر که ویژگی‌های لازم از نظر ملاک‌های ورود را داشتند و در پرسشنامه‌های سیاهه رفتاری کودکان آخنباخ و رسکورلا (2001) و رابطه والد- کودک پیانتا (1994) نمره پایین‌تر از میانگین کسب نمودند، به روش نمونه­گیری انتخاب شدند و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای‌دهی شدند. گروه آزمایشی دریافت‌کننده آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک در 10 جلسه (هر جلسه 2ساعته) بود و مادران گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند.
یافته‌ها:  نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مولفه‌های آن (تعارض، وابستگی و صمیمیت) و همچنین مشکلات درونی‌شده و مولفه‌‌های آن (اضطراب/افسردگی، گوشه‌گیری/افسردگی و مشکلات جسمانی) در دانش آموزان  دارای نشانه‌های اضطراب تاثیر دارد (001/0<p).
نتیجه‌گیری: بنابراین بازی‌درمانی مبتنی بر ارتباط والد- کودک با دنبال کردن میل کودک در جریان بازی به جای کنترل و هدایت کودک و در کل ارتباط عاطفی مادر -فرزند موجب تعمیق احساس نزدیکی در کودک می‌گردد و صمیمیت و نزدیکی بین مادر و کودک افزایش یافته و موجب بهبود روابط والد- کودک می‌شود؛ و بهبود روابط والد- کودک منجر به کاهش مسائل و مشکلات فی مابین آنها و اصلاح سبک‌های فرزندپروری شده و رفتارهای مشکل‌ساز دانش‌آموزان از جمله اضطراب/افسردگی، گوشه‌گیری/افسردگی و مشکلات جسمانی نیز کاهش می‌یابند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Play Therapy based on Parent-child Relationship on Mother-child Relationship and Internalizing Problems of Students with Anxiety Symptoms

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Piyadehkoohsar 1
  • Mahboobe Taher 2
1 Master's degree in General Psychology, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Iran
2 Assistant Professor.Department of Psychology.Shahrood Branch . Islamic Azad University.Shahrood.Iran
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of play therapy education based on parent-child relationship on mother-child relationship and internalized problems of students with anxiety symptoms.
Methods: The research design was semi-experimental with pre-test-post-test along with the control group in the statistical population including all the mothers of 8-12-year-old children with anxiety symptoms in the city of Shahrood in the year 1400. Among the mothers of children with symptoms of anxiety referred to rehabilitation and educational institutions, 20 had the necessary characteristics in terms of entry criteria and scored lower than the average score in the questionnaires of Achenbach and Rescorella (2001) and the parent-child relationship of Pianta (1994). Were selected by sampling method and then randomly placed in two control and experimental groups. The experimental group received play therapy training based on the parent-child relationship in 10 sessions (each session lasting 2 hours) and the mothers of the control group did not receive any training.
Results: The results of data analysis showed that play therapy education based on parent-child relationship on mother-child relationship and its components (conflict, dependence and intimacy) as well as internalized problems and its components (anxiety/depression, isolation/depression and physical problems) in knowledge Students with symptoms of anxiety have an effect (p<0.001).
Conclusion: Therefore, play therapy based on parent-child relationship by following the child's desire during the game instead of controlling and guiding the child and in general the mother-child emotional relationship deepens the feeling of closeness in the child and the intimacy and closeness between the mother and the child increases and improves Parent-child relationships become; And the improvement of parent-child relations leads to the reduction of problems and problems between them and the modification of parenting styles, and the problematic behaviors of students such as anxiety/depression, isolation/depression and physical problems are also reduced.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • child-parent relationship play therapy (CPRT)
  • mother-child relationship
  • internalizing problems
  • Students with anxiety symptoms