اثربخشی درمان شناختی فتاری و تمرین ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت در کاهش علائم اضطراب اجتماعی در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22098/jsp.2025.11258.5356

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمانهای شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت در کاهش نشانههای نوجوانان دارای علائم اضطراب اجتماعی انجام پذیرفت.
روشها: در راستای این هدف در چارچوب طرح تجربی تک آزمودنی با خط پایه ی چندگانه و بر اساس تمایل به شرکت در مطالعه و ملاک های ورود، سه نوجوان که دارای نشانه های اضطراب اجتماعی بودند به صورت نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN)، فرم کوتاه ترس از ارزیابی منفی (FNES- B) و مصاحبه ی بالینی ساختار یافته برای تشخیص اختلالات محور اول (SCID-I) بود. برای اجرای متغیر مستقل، شرکتکنندگان طی 8 جلسه آنلاین، ماژول های مربوط به درمان شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی را دریافت کردند. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل نموداری و ترسیمی و برای بررسی معناداری تغییرات از اندازه اثر و درصد بهبودی استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که درمانهای شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت موجب کاهش نشانه های اضطراب اجتماعی در نوجوانان مبتلا به این اختلال میشود. درصدهای بهبودی در پیگیری یک ماهه در هر سه شرکتکننده در همه ی متغیرها از لحاظ بالینی معنی دار میباشد. همچنین اندازه اثر در پیگیری یک ماهه در هر سه شرکت کننده در همه‌ی متغیرها جزء اندازه اثرهای متوسط و بزرگ میباشد.
نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش میتوان بیان کرد که درمان شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت در کاهش نشانههای اضطراب اجتماعی در نوجوانان موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Internet-based cognitive-behavioral therapy and mindfulness practice in reducing social anxiety symptoms in adolescents

نویسندگان [English]

  • Nasim Jafari 1
  • JALIL BABAPOUR KHEIRODDIN 2
  • abbas bakhshipour 2
1 Department of Psychology,, University of Tabriz,, Tabriz,, Iran
2 Professor, Department of Psychology, University of Tabriz,, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of Internet based cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises in reducing the symptoms of adolescents with social anxiety.
Methods: For this purpose, single subject experimental design with multiple baselines, based on the willingness to participate in the study and inclusion criteria, three adolescents who had symptoms of social anxiety were selected by available and purposeful sampling. The instruments used in this study include the Social Phobia Inventory (SPIN), the Brief Fear of Negative Evaluation Scale (FNES-B), and the structured clinical interview for DSM-V axis I disorders (SCID-I). To implement the independent variable, participants received modules related to cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises in 8 online sessions. To analyze the data, graphical analysis methods and to evaluate the significance of the changes, the effect size and recovery percentage were used.
Results: Data analysis showed that Internet-based cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises reduce the symptoms of social anxiety in adolescents with this disorder. The recovery percentages in the one-month follow-up in all three participants in all variables are clinically significant. Also, the effect size in the one-month follow-up in all three participants in all variables is among medium and large effect sizes.
Conclusion: Based on the research findings, it can be stated that Internet-based cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises are effective in reducing the symptoms of social anxiety in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Anxiety disorder
  • Internet based cognitive and behavior therapy
  • mindfulness