اثربخشی درمان شناختی فتاری و تمرین ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت در کاهش علائم اضطراب اجتماعی در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمانهای شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت در کاهش نشانههای نوجوانان دارای علائم اضطراب اجتماعی انجام پذیرفت.
روشها: در راستای این هدف در چارچوب طرح تجربی تک آزمودنی با خط پایه ی چندگانه و بر اساس تمایل به شرکت در مطالعه و ملاک های ورود، سه نوجوان که دارای نشانه های اضطراب اجتماعی بودند به صورت نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN)، فرم کوتاه ترس از ارزیابی منفی (FNES- B) و مصاحبه ی بالینی ساختار یافته برای تشخیص اختلالات محور اول (SCID-I) بود. برای اجرای متغیر مستقل، شرکتکنندگان طی 8 جلسه آنلاین، ماژول های مربوط به درمان شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی را دریافت کردند. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل نموداری و ترسیمی و برای بررسی معناداری تغییرات از اندازه اثر و درصد بهبودی استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که درمانهای شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت موجب کاهش نشانه های اضطراب اجتماعی در نوجوانان مبتلا به این اختلال میشود. درصدهای بهبودی در پیگیری یک ماهه در هر سه شرکتکننده در همه ی متغیرها از لحاظ بالینی معنی دار میباشد. همچنین اندازه اثر در پیگیری یک ماهه در هر سه شرکت کننده در همه‌ی متغیرها جزء اندازه اثرهای متوسط و بزرگ میباشد.
نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش میتوان بیان کرد که درمان شناختی رفتاری و تمرینهای ذهن آگاهی مبتنی بر اینترنت در کاهش نشانههای اضطراب اجتماعی در نوجوانان موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Internet-based cognitive-behavioral therapy and mindfulness practice in reducing social anxiety symptoms in adolescents

نویسندگان [English]

  • Nasim Jafari 1
  • JALIL BABAPOUR KHEIRODDIN 2
  • abbas bakhshipour 2
1 Department of Psychology,, University of Tabriz,, Tabriz,, Iran
2 Professor, Department of Psychology, University of Tabriz,, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of Internet based cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises in reducing the symptoms of adolescents with social anxiety.
Methods: For this purpose, single subject experimental design with multiple baselines, based on the willingness to participate in the study and inclusion criteria, three adolescents who had symptoms of social anxiety were selected by available and purposeful sampling. The instruments used in this study include the Social Phobia Inventory (SPIN), the Brief Fear of Negative Evaluation Scale (FNES-B), and the structured clinical interview for DSM-V axis I disorders (SCID-I). To implement the independent variable, participants received modules related to cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises in 8 online sessions. To analyze the data, graphical analysis methods and to evaluate the significance of the changes, the effect size and recovery percentage were used.
Results: Data analysis showed that Internet-based cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises reduce the symptoms of social anxiety in adolescents with this disorder. The recovery percentages in the one-month follow-up in all three participants in all variables are clinically significant. Also, the effect size in the one-month follow-up in all three participants in all variables is among medium and large effect sizes.
Conclusion: Based on the research findings, it can be stated that Internet-based cognitive-behavioral therapy and mindfulness exercises are effective in reducing the symptoms of social anxiety in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Anxiety disorder
  • Internet based cognitive and behavior therapy
  • mindfulness
اصغری، فرهاد. قاسمی جوبنه، رضا. حسینی صدیق، مریم السادات. جامعی، مینو. (1395). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تنظیم هیجان و کیفیت زندگی زنان دارای همسر معتاد. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 7 (26): 115-132. [Doi: 10.22054/QCCPC.2016.6727]
انجمن روان­پزشکی آمریکا (1394). راهنمای تشخیص آماری اختلال­های روانی ویرایش پنجم. ترجمه: هامایاک آوادیس یانس؛ حسن هاشمی میناباد؛ داود عرب قهستانی. تهران: رشد. [Doi:10.1176/appi.books.9780890425596]
خزایی، فاطمه. شعیری، محمدرضا، عطری فرد، مهدیه. جلالی، محمدرضا و حیدری نسب، لیلا. (1394). پرسش­نامه هراس اجتماعی در نوجوانان: ساختار عامل اکتشافی و تاییدی. مجله علوم و تحقیقات دانشگاه شاهد. 12: 121-132. [Doi: 10.22070/2.12.121].
عزتی بابی، مریم؛ نریمانی، محمد؛ میکائیلی، نیلوفر و آقاجانی، سیف اله. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 13(3)، 44-57. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
گراوند، فریبرز، شکری، امید، خدایی، علی، امرایی، مردان، و طولابی، سعید. (1390). هنجاریابی, روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان دانش آموز 18-12 ساله شهر تهران. مطالعات روان شناختی، 7(1)، 65-95. [https://sid.ir/paper/67589/fa].
مولایی، مهری و طاهری فرد، مینا. (1396). تاثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی بر علائم و نشانه­ها، سوگیری قضاوت و حساسیت اضطرابی زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجموعه مقالات ششمین کنگره انجمن روان­شناسی ایران. تهران، انجمن روان­شناسی ایران [https://civilica.com/doc/732354/].
نریمانی، محمد؛ صادقزاده بلیل، نیما. (1403). مقایسه سبک های تفکر و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. فصلنامه ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 66-74. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14819.2159
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th   Ed.), (DSM-5). American Psychiatric Pub. [Doi:10.1176/appi.books.9780890425596]
Andersson, G. (2015). Clinician-supported internet-delivered psychological treatment of tinnitus. American Journal of Audiology. 24, 299_301. [Doi: 10.1044/2015_AJA-14-0080].
Andersson, G., Carlbring, P., Furmark, T. (2014). Internet-delivered treatments for social anxiety disorder. In: Weeks, J. (Ed.), Handbook of Social Anxiety Disorder. Wiley- Blackwell, New York. pp. 569–587. [Doi: 10.1002/9781118653920].
Andersson, G., Carlbring, P., Lindefors, N. (2016). History and Current Status of ICBT. In: Lindefors, N. Andersson, G. (eds.), Guided Internet-Based Treatments. Springer International Publishing Switzerland. pp. 1-16. [Doi: 10.1007/978-3-319-06083-5].
Andersson, G., Cuijpers, P. (2009). Internet-based and other computerized psycholog- ical treatments for adult depression: a meta-analysis. Cognitive Behaviour Therapy, 38(4), 196- 205. [Doi: 10.1080/16506070903318960].
Andersson, G., Cuijpers, P., Carlbring, P., et al. (2014). Guided Internet‐based vs. face‐to‐face cognitive behavior therapy for psychiatric and somatic disorders: a systematic review and meta‐analysis. World Psychiatry,13(3), 288-295. [Doi: 10.1002/wps.20151].
Asghari,F. Ghasemi, J. R. H. S. M., & Jamei, M. (2016). The effectiveness of mindfulness training on emotion regulation and quality of life of women with addicted spouses. Counseling Culture and Psychology, 7 (26), 115-132. [Doi: 10.22054/qccpc.2016.6727]. 
Berking, M., Ebert,D., Cuijpers, P., Hofmann, S. (2013). Emotion regulation skills training enhances the efficacy of inpatient cognitive behavioral therapy for major depressive disorder: A Randomized Controlled Trial, Psychotherapy and Psychosomatics, 82(4), 234-245. [Doi:10.1159/000348448].
Bogdan, T. T., Aurora, S., Oana, D., Simona, S., et al. (2015). Internet-Delivered cognitive-   behavioral therapy for social anxiety disorder in Romania: A Randomized Controlled Trial. PLOS ONE, 10(5). [Doi:10.1371/journal.pone.0123997].
Christensen, H., Batterham, P., Calear, A. (2014). Online interventions for anxiety disorders. Current Opinion in Psychiatry. 27(1), 7-13. [Doi:10.1097/YCO.0000000000000019].
Clark, D.M., Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In: Clark DM, Heimberg RG, Liebowitz MR, Hope DA, Editors. Social Phobia: Diagnosis, Assessment and Treatment. New York, NY: Guilford Press; p. 69-93. [Google Scholar].
Connor, K. M., Davidson, J. R. T.,  Churchill, L. E.,  Sherwood, A.,  Foa, E.,  & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): new self-rating scale, The British Journal of Psychiatry, 176, 379-386. [Doi:10.1192/bjp.176.4.379].
Ezzatibabi, M., Narimani, M., Mikaeili, N., &Aghajani, A. (2024). The effectiveness of emotional regulation training on improving self-control and social anxiety in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(3), 44-57. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
Gheravand, F., Shokri, O., khodai, A., & et al. (2011). Normization, validity and reliability of the short version of the fear of negative evaluation scale in 12-18-year-old students in Tehran. Psychological Studies, Journal of Psychological Studies, 7 (1). 65-91. [https://sid.ir/paper/67589/fa].
Hawton, S., & Kirik, C.  (1989). Cognitive behavior therapy for Psychiatric Problems (A Practical Guide). Oxford University Press. [Doi: 10.1093/med:psych/9780192615879.001.0001].
Heimberg, R.G., Stein, M. B., Hiripi, E., & Kessler, R. C. (2000). Trends in the prevalence of social phobia in the United States. A synthetic cohort analysis of changes over four decades European Psychiatry, European Psychiatry, 15(1), 29-37. [Doi:10.1016/S0924-9338(00)00213-3].
James, A.C., James, G., Cowdrey, et al. (2013). Cognitive behavioural therapy for anxiety disorders in children and adolescents. Cochrane Database Syst. Rev.(6). [Doi:10.1002/14651858.CD004690.pub3].
Janosky JE. (2005) Use of the single subject design for practice based primary care research. Postgrad Med Journal Sep;81(959):549-51. [Doi: 10.1136/pgmj.2004.031005].
Jolstedt, M., Ljótsson, B., Fredlander, S., et al    (2018). Implementation of internet-delivered CBT for children with anxiety disorders in a rural area: A feasibility trial. Internet Interventions, 12, 121-129. [Doi:10.1016/j.invent.2017.11.003].
Kabat-Zinn, J. (1982). An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results. General Hospital Psychiatry, 4(1), 33-47. [Doi: 10.1016/0163-8343(82)90026-3].
Khazaei,F. Shairi, M.R. Atri Fard, M., et al (2015). Social Phobia Questionnaire in Adolescents: Exploratory and Confirmatory Factor Structure, Commerical Strategies. 12, 121-132. [Doi: 10.22070/2.12.121].
Kladnitski, N., Smith, J., Allen, A., & et al. (2018). Online mindfulness-enhanced cognitive behavioural therapy for anxiety and depression: Outcomes of a pilot trial. Internet Interventions. [Doi:10.1016/j.invent.2018.06.003].
Leary, M. R. (1983). A brief version of the Fear of Negative Evaluation Scale. Personality and Social Psychology Bulletin, 9(3), 371-375. [Doi:10.1177/0146167283093007].
Molaie, M., & Taheri Fard, M. (2017). The effect of mindfulness-based stress reduction treatment on signs and symptoms, judgment bias and anxiety sensitivity of women with social anxiety disorder. The 6th Congress of the Iranian Psychological Association. [https://civilica.com/doc/732354/].
Narimani, M., & Sadeghzadeh Belil, N. (2024). Comparison of thinking styles and academic well-being in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities,  14(1), 66-74. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2024.14819.2159
Newby, J. M., Mackenzie, A., Williams, A. D., et al. (2013). Internet cognitive behavioural therapy for mixed anxiety and depression: a randomized controlled trial and evidence of effectiveness in primary care. Psychological Medicine, 43(12), 1-14. [Doi:10.1017/S0033291713000111].
Nordgreen,T., Gjestad, R., Andersson, G., et al  (2018). The effectiveness of guided internet-based cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder in a routine care setting. Internet Interventions, 13, 24- 29. [Doi:10.1016/j.invent.2018.05.003].
Nordm, M., Sinding, A. I., Carlbring, P., & et al.  (2015). Internet-delivered cognitive behavioural therapy with and without an initial face-to-face psychoeducation session for social anxiety disorder: A pilot randomized controlled trial. Internet Interventions, 2, 429-436. [Doi:10.1016/j.invent.2015.10.003].
Rapee, R.M., & Heimberg, R.G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour research and therapy. Behaviour Research and Therapy, 35(8), 741-756. [Doi:10.1016/S0005-7967(97)00022-3].
Segal, Z. V., Teasdale, J. D., Williams, J. M. (2002). Mindfulness Based cognitive therapy for depression. NewYork: The Guilford Press. [google scholar].
Sharifi, V., Mohammad Asadi, S., Mohammadi, M.R., et al. (2004). Reliability and Feasibility of The Persian Version of The Structured Diagnostic Interview for DSM-IV (SCID).  Advances in Cognitive Sciences, 6(1), 10-22.   http://icssjournal.ir/article-1-26-en.html
Stjerneklar, S., Hougaard, E., Nielsen, A.D., et al. (2018). Internet-based cognitive behavioral therapy for adolescents with anxiety disorders: A feasibility study. Internet Interventions, 11, 30-40. [Doi:10.1016/j.invent.2018.01.001].
Turk, C. L., Heimberg, R. G., Orsillo, S. M., et al. (1998). An investigation of gender difference in social phobia. Journal of Anxiety Disorders, 12(3), 209-223. [Doi:10.1016/s0887-6185(98)00010-3].
Vaananen, J.M., Frojd, S., Ranta, K., et al.  (2011). Relationship between social phobia and depression differs between boys and girls in midadolescence. Journal of Affective Disorders, 133(1-2),97-104. [Doi:10.1016/j.jad.2011.03.036].