اثر بخشی آموزش مدیریت والدین(PMT) به مادران بر رفتارهای خود جرحی و افسردگی نوجوانان دختر اقدام کننده به خودکشی شهر کازرون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران.

3 دانشگاه سلمان فارسی کازرون

10.22098/jsp.2025.16758.6073

چکیده

اهداف: این پژوهش با هدف اثر بخشی آموزش مدیریت والدین(PMT) به مادران بر رفتارهای خود جرحی و افسردگی نوجوانان دختر اقدام کننده به خودکشی شهر کازرون انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر 14-18 ساله اقدام کننده به خودکشی به همراه مادران آنها که به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر کازرون رجوع کرده‌اند، بودند. نمونه‌ی پژوهش 30 نفر از دانش آموزان دختر 14-18 ساله اقدام کننده به خودکشی به همراه مادران بود که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار داده شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته، پرسشنامه افسردگی بک (بک و همکاران، 1996) و پرسشنامه آسیب به خود سانسون و همکاران (1994) بود. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین به مادران بر رفتارهای خود جرحی و افسردگی نوجوانان دختر اقدام کننده به خودکشی شهر کازرون تاثیر گذاشته است. همانطور که از نتایج مشخص گردید آموزش مدیریت والدین بر افسردگی تاثیر بیشتری داشته است(001/0≥P).
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش به مادران می‌تواند آگاهی آن‌ها را از نشانه‌ها و دلایل احتمالی خودکشی و خودجرحی نوجوانان افزایش دهد. این آگاهی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا نشانه‌های بحران‌های روانی یا رفتاری را به موقع شناسایی کرده و پیش از آنکه بحران به حد خطرناک برسد، اقدام کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of parent management training (PMT) for mothers on self-injurious behaviors and depression in adolescent girls who attempted suicide in Kazerun city.

نویسندگان [English]

  • Nazanin Darang 1
  • shima darang 2
  • moslem abbasi 3
1 Corresponding author: Master's student in clinical psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Yasuj Branch, Yasuj, Iran.
2 Master's student in General Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Yasuj Branch, Yasuj, Iran.
3 Moslem abbasi
چکیده [English]

Objectives: This study aimed to determine the effectiveness of parent management training (PMT) for mothers on self-injurious behaviors and depression of adolescent female suicide attempts in Kazerun city.
Materials and Methods: The research method was a semi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population included all female students aged 14-18 who attempted suicide along with their mothers who referred to the education and training counseling centers in Kazerun city. The research sample was 30 female students aged 14-18 who attempted suicide along with their mothers who were randomly assigned to two groups of 15 (experimental group and control group). The research instruments were structured clinical interviews, Beck Depression Inventory (Beck et al., 1996) and Sanson et al. Self-Harm Inventory (Sansone et al., 1994). The collected data were statistically analyzed using multivariate analysis of covariance.
Findings: The results showed that parent management training for mothers had an effect on self-injurious behaviors and depression of teenage girls who attempted suicide in Kazerun city. As the results showed, parent management training had a greater effect on depression (P≥0.001).
Conclusion: Therefore, it can be concluded that training for mothers can increase their awareness of the signs and possible causes of suicide and self-injurious behavior in teenagers. This awareness can help them identify the signs of psychological or behavioral crises in time and take action before the crisis reaches a dangerous level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parent management training
  • self-injurious behaviors
  • depression
  • suicide
  • teenagers