اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی

10.22098/jsp.2025.14898.5831

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه3 شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 44 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران بودند که به عنوان گروه نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند . تمام دانش آموزان پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و خودکارآمدی تحصیلی مورگان و همکاران را تکمیل کردند. با توجه به نمرات به دست آمده افراد واجد شرایط به صورت تصادفی در 2 گروه 22 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت مداخله آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. سپس، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج نشان داد که میانگین های نمره های 2 گروه در دو متغیر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی متفاوت است. علاوه براین، مقدار مجذور ایتا نشان دهنده اندازه ارتباط بین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و متغیر اضطراب امتحان ( 285/0 )و خودکارآمدی تحصیلی (102/0)است. مقایسه میانگین ها نشان می دهد که میانگین متغیر اضطراب امتحان در پس آزمون در گروه آزمایش پایین‌تر از گروه کنترل بوده، ولی، میانگین نمره های گروه آزمایش در متغیر خودکارآمدی تحصیلی از گروه کنترل بالاتر بود. شواهد حاکی از این است که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of mindfulness training based on stress reduction on academic self-efficacy and test anxiety of high school female students in Tehran

نویسندگان [English]

  • Saman Momen Beitalahi
  • mehrdad sabet
  • Malek Mirhashemi
Roudehen Branch
چکیده [English]

The main objective this study was investigating the effectiveness of mindfulness training based on stress reduction on academic self-efficacy and exam anxiety of high school students in Tehran.The present research was semi-experimental and the research design was pre-test and post-test with a control group.
The research population was 44 high school students in Tehran who were selected as a sample group in an available manner. All students completed Sarason's test anxiety questionnaire and Morgan et al. academic self-efficacy questionnaire. According to the scores obtained, the eligible people were randomly divided into 2 groups of 22 people i.e. experimental and control. Then, the subjects in the experimental group were subjected to the intervention of mindfulness training based on stress reduction in 8 sessions of 90 minutes, butC the control group received no intervention. Finally, a post-test was taken from both groups. The results showed that the mean scores of the 2 groups were different in both test anxiety and academic self-efficacy variables. In addition, the eta squared value shows the relationship between mindfulness-based stress reduction training and test anxiety variable (0.285) and academic self-efficacy (0.102). The comparison of the means shows that the average of the post-test test anxiety variable in the experimental group was lower than the control group, but the average scores of the experimental group in the academic self-efficacy variable were higher than the control group. Evidence indicates that mindfulness training based on stress reduction increases academic self-efficacy and reduces students' exam anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mindfulness
  • stress
  • academic self-efficacy
  • test anxiety