تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر خودنظم‌دهی تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22098/jsp.2025.17746.6200

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر خودنظم‌دهی تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت.
روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر با پیشرفت تحصیلی پایین دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم در سال تحصیلی 1404-1403 شهر اردبیل بودند که از این میان آنها تعداد 30 دانش‌آموز دختر با پیشرفت تحصیلی پایین بر حسب ملاک‌های ورود به پژوهش به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیش‌آزمون به‌وسیله‌ی پرسشنامه‌ی خودتنظیمی تحصیلی بوفارد ‌(1995)، گروه آزمایشی 8 جلسه (هر هفته 2 جلسه) 60 دقیقه‌ای برنامه‌ی توانمندسازی روانشناختی توماس و ولتهوس (1990) را دریافت کردند و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری در نرم‌افزار SPSS.26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین میانگین خودنظم‌دهی تحصیلی (001/0>P، 18/33F=، 551/0ηp2=) دانش‌آموزان گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بدین‌صورت که بعد از اجرای برنامه‌ی توانمندسازی روانشناختی میانگین نمرات دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری افزایش یافته است.
نتیجه‌گیری: با توانمندسازی روانشناختی در دانش‌آموزان می‌توان میزان خودنظم‌دهی تحصیلی را در آنان افزایش داد. دانش‌آموزان به کمک راهبردهای توانمندسازی روانشناختی می‌توانند شکست‌های متعدد خود را دوباره مورد بررسی و بازبینی قرار دهند و در نهایت پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان ارتقاء می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of psychological empowerment on academic self-regulation of students with low academic achievement

نویسندگان [English]

  • Ali Sheykholeslami 1
  • Nastaran Seyedesmaili Ghomi 2
  • Ali Salmani 3
  • Aysan Sharei 4
1 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Assistant Professor of Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 PhD Student, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
4 Ph.D. Student, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study aimed to investigate the effectiveness of psychological empowerment on academic self-regulation of students with low academic achievement.

Methods: The research method was a quasi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this study included all female students with low academic achievement in the second secondary school in Ardabil in the academic year 2024-2025. For this purpose, 30 female students with low academic achievement were selected according to the study entry criteria using purposive sampling and were randomly assigned to two experimental groups (15 students) and control group (15 students). After conducting a pre-test using the Bouffard (1995) Academic Self-Regulation Questionnaire, the experimental group received 8 sessions (2 sessions per week) of 60 minutes of the Thomas and Velthouse (1990) psychological empowerment training program, and the control group continued with their normal routine. Data were analyzed using univariate analysis of covariance in SPSS.26 software.

Results: The findings showed that there was a significant difference between the mean academic self-regulation (P<0.001, F=33.18, ηp2=0.551) of the experimental and control groups in the post-test. Thus, after implementing psychological empowerment training, the mean scores of students with low academic achievement in the experimental group increased significantly compared to the control group.

Conclusion: As a result, by teaching psychological empowerment to students, the level of academic self-regulation can be increased. With the help of psychological empowerment strategies, students can reexamine and review their numerous failures, and ultimately, their academic progress is improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological empowerment training
  • Academic Self-regulation
  • Low academic achievement