نقش خودپنداره، امید و حمایت تحصیلی در پیش‌بینی خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jsp.2025.15430.5895

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خودپنداره، امید و حمایت تحصیلی در پیش‌بینی خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم دوره‌ی اوّل متوسطه‌ی شهر صومعه‌سرا در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. نمونه‌ی آماری شامل 133 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ی خودپنداره‌ی تحصیلی، مقیاس امید تحصیلی، پرسشنامه‌ی حمایت تحصیلی و مقیاس خودناتوان‌سازی تحصیلی پاسخ دادند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین خودپنداره‌ی تحصیلی، امید تحصیلی و حمایت تحصیلی با خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان رابطه‌ی منفی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که خودپنداره‌ی تحصیلی و امید تحصیلی در پیش‌بینی خودناتوان‌ازی تحصیلی دانش‌آموزان نقش معناداری دارند، امّا حمایت تحصیلی در پیش‌بینی خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان نقش معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که خودپنداره‌ی تحصیلی و امید تحصیلی در پیش‌بینی خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان نقش معناداری دارند که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی توسط مسئولین آموزش و پرورش می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of self-concept, hope and academic support in predicting students' academic self-handicapping

نویسندگان [English]

  • Ali Sheykholeslami 1
  • Masoumeh Bagherikhah 2
  • Ali Rezaisharif 1
1 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 M.A. of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of investigating the role of self-concept, hope and academic support in predicting students' academic self-disability.
Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the present study was made up of all the ninth grade female students of the first year of Soumesara city in the academic year of 2022-2023. The statistical sample consisted of 133 ninth grade female students who were selected through available sampling and answered the academic self-handicapping questionnaire, academic self-concept questionnaire, academic hope questionnaire and academic support questionnaire. The data obtained from the research was analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple regression and using SPSS 22 software.
Results: The results showed that there is a significant negative correlation between academic self-concept, academic hope and academic support with students' academic self-handicapping. Also, there is a negative and significant correlation between the academic support component from parents and students' academic self-disability. The results of simultaneous regression analysis showed that academic self-concept and academic hope play a significant role in predicting academic self-handicapping of students, but academic support did not play a significant role in predicting academic self-handicapping.
Conclusion: It can be concluded that by increasing academic self-concept, academic hope and academic support, students' academic self-handicapping decreases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic self-concept
  • academic hope
  • academic support
  • academic self-handicapping