تأثیر آموزش شفقت ورزی بر کمال گرایی و وسواس مادران دارای دانش آموز مبتلا به اضطراب تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، ایران.

10.22098/jsp.2025.16317.6019

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش شفقت‌ورزی بر کمال‌گرایی و وسواس مادران دارای دانش‌آموز مبتلا به اضطراب تحصیلی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه‌ی اجرا به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل مادران دانش‌آموزان پذیرش شده در مراکز مشاوره آموزش‌و‌پرورش ناحیه یک همدان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که تشخیص اضطراب تحصیلی داشته‌اند. حجم نمونه 40 نفر در نظر گرفته شد که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جای‌دهی شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌های کمال‌گرایی تری-شورت و همکاران (1995) و وسواس فکری-عملی ییل-براون (1986) و پروتکل درمان مبتنی بر شفقت به خود گیلبرت (2009) به مدت 8 جلسه، هر هفته به مدت 50 دقیقه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. از نرم‌افزار SPSS 25 برای تجزیه و تحلیل‌های آماری استفاده شد.
 یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش شفقت ورزی موجب افزایش کمال گرایی مثبت و کاهش کمال گرایی منفی و وسواس مادران دارای دانش آموزان مبتلا به اضطراب تحصیلی شد (05/0>p).
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان بیان کرد که آموزش شفقت ورزی کاهش کمال‌گرایی منفی و وسواس و افزایش کمال‌گرایی مثبت موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of compassion on perfectionism and obsession of mothers with students suffering from academic anxiety

نویسندگان [English]

  • abolghasem yaghoobi 1
  • Amirhossein Yavari 2
  • Mina Yaghoobi 3
1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Professor Assistant of Clinical Psychology Department, Medical Science Faculty, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
3 Master's student in clinical psychology .Islamic Azad University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this research was to investigate the effect of compassion on perfectionism and obsession of mothers with students suffering from academic anxiety.
Methods: This research was applied in terms of its purpose and was conducted in a semi-experimental pre-test-post-test manner with two experimental and control groups. The statistical population of the research included mothers of students admitted to the educational counseling centers of Hamadan District 1 in the academic year 1402-1403 who were diagnosed with academic anxiety. The sample size was 40 people, who were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental (20 people) and control (20 people) groups. To collect data, the Terry-Short et al. (1995) perfectionism questionnaire and Yale-Browne's (1986) obsessive-compulsive disorder (OCD) questionnaire and Gilbert's (2009) self-compassion-based treatment protocol were used for 8 sessions, 50 minutes each week. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. SPSS 25 software was used for statistical analyses.
Results: The findings showed that compassion education increased positive perfectionism and decreased negative perfectionism and obsession in mothers of students with academic anxiety (P<0.05).
Conclusion: Compassion training was able to significantly reduce negative perfectionism and obsession and increase positive perfectionism, compared to the control group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • compassion
  • perfectionism
  • obsession
  • academic anxiety