بررسی رابطه بین حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه مراغه.

10.22098/jsp.2019.793

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در  دانش­آموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان نقده در سال تحصیلی 95-1396 تشکیل ­دادند که تعداد 290 دانش­آموز با روش تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع­آوری داده­ها از مقیاس اضطراب امتحان، پرسشنامه فراشناخت و پرسشنامه­ی حساسیت اضطرابی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در SPSS21 انجام شد. یافته­ها نشان داد که بین باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی با اضطراب امتحان رابطه معنادار وجود دارد (001/0p<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 21 درصد از واریانس اضطراب امتحان براساس متغیرهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی قابل پیش‌بینی است. بنابراین می­توان نتیجه­گیری کرد که با افزایش باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی بر میزان اضطراب امتحان افزوده می­شود. به عبارت دیگر باورهای فراشناخت و حساسیت اضطرابی از متغیرهای مهم در اضطراب امتحان دانش­آموزان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Anxiety Sensitivity and Metacognitive Beliefs and Test Anxiety among Students

نویسندگان [English]

  • A Afshari
  • Z Hashemi
Assistant Professor, Department of Psychology, University of Maragheh
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between anxiety sensitivity and metacognitive beliefs with test anxiety in students. The population of the study consisted of all high school students in Naghadeh city in the academic year of 2016-2017. 290 students were selected through multi-stage random cluster sampling. To collect data, the test anxiety scale, meta-cognition questionnaire and anxiety sensitivity questionnaire were used. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data by SPSS ver. 21. The findings showed that there is a significant relationship between metacognitive beliefs, anxiety sensitivity, and test anxiety (0.01). Also, the result of regression analysis revealed that approximately 21% of the test anxiety variance was predicted based on the metacognitive beliefs and anxiety sensitivity variables. Therefore, it can be concluded that with increasing metacognitive beliefs and anxiety sensitivity, the amount of test anxiety is increased. In other words, metacognitive beliefs and anxiety sensitivity are important variables in students' test anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety Sensitivity
  • Metacognition beliefs
  • test anxiety
ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای اضطراب امتحان در دانش­آموزان راهنمایی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (4)، 61-74.
ابوالقاسمی، عباس؛ بیگی، پروین و نریمانی، محمد. (1390). بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری و مهارت­های تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش­آموزان دارای اضطراب امتحانی. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 22 (7)، 21-42.
ابوالقاسمی، عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسن (1388). بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش­آموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روان­شناسی، 10(3)، 5-20.
بشارت،  محمدعلی،  میرجلیلی، رقیه السادات و بهرامی احسان، هادی. (1394).  نقش واسطه­ای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطه­ی بین کمالگرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مجله ی اصول بهداشت روانی، 17(3)، 16-21.
بشارت، محمد علی، بهرامی زاده، حمید، فتی، لادن، حسن آبادی، حمیدرضا (1394). نقش واسطه‌ای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در رابطه بین نوروزگرایی با همبودی اضطراب و افسردگی. روان­شناسی کاربردی، 9 (34)، 7-23.
بیابانگرد، اسماعیل.(1381). تحلیلی بر فراشناخت و شناخت درمانی. تازه های علوم شناختی، 4، 10-18.
بیرامی، منصور و پورفرج، عمران (1392).  بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی، خودکارآمدی و خوش بینی، با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(7)، 9-16.
حسنوند عموزاده، مهدی؛ روشن چسلی، رسول و حسنوند عموزاده، مسعود. (1392).  رابطه باورهای فراشناختی با علایم اضطراب اجتماعی، مجله پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 3(2)، 55-70.
خسروی، معصومه؛ بیگدلی، ایمان الله. (1387). رابطه ویژگی­های شخصیتی با اضطراب امتحان در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 2(1)، 13-24.
دادستان، پریرخ. (1376). سنجش و درمان اضطراب اضطراب. مجله روان­شناسی، 1، 31-60.
رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم. (1391). نقش عزت نفس و اضطراب امتحان در پیش­بینی رضایت از زندگی دانش­آموزان پسر دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانی­های یادگیری، 1(3)، 46-62.
عاشوری، احمد؛ وکیلی، یعقوب؛ بن سعید، سارا و نوعی، زهرا.(1388). باورهای فراشناختی و سلامت عمومی در دانشجویان. مجله علمی پژوهشی اصـــول بهداشت روانـــی. 11(1)، 15-20.
فرداینی سفلی، حامد؛ کارسازی، حسین؛ امامی عزت، آمنه  و بخشی پور رودسری، عباس. (1394). روابط ساختاری حساسیت اضطرابی، نگرانی و دشواری در تنظیم هیجان با اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال پانیک. اندیشه و رفتار،  (36)، 77-90.
گل محمدی، کریم؛ منتشلو، سمیه و توانا، زهرا. (1395). نقش باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در پیش بینی اضطراب اجتماعی. مجله علوم پزشکی مازندران، ۲۶ (136)، 179-184.
محمودعلیلو، مجید؛ موحدی، یزدان و علیزاده گورادل، جابر. (1392). تعیین رابطه ی حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله­ی ناتوانی­های یادگیری، 3(1)، 91-109.
مرادی، مسعود؛ صدری دمیرچی، اسماعیل و محمدی، نسیم. (1397). اثربخشی روش درمان حساسیت‌زدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. مجله­ ناتوانی­های یادگیری، 7(3)، 110-129.
مشهدی، علی؛ قاسم پور، عبدالله؛ اکبری، ابراهیم؛ ایل بیگی، رضا و حسن زاده، شهناز. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش­بینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در  روان­شناسی کاربردی، 14(2)، 89-99.
مهینی رسولی، اعظم. (1389). بررسی رابطه ابعاد پنجگانه شخصیت و اسنادهای علی (غیرمذهبی و مذهبی) با اضطراب امتحانی دانش­آموزان دختر سال سوم دبیرستان­های شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد  روان­شناسی، دانشگاه تبریز.
 
Abolghasemi, A., Asadi Moghaddam, A., Najjarian, B., & Shukrcon, H. (1996). Compilation and credit validation for test anxiety in Ahvaz school students. Journal of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, 3 (4), 61-74. (Persian)
Abolghasemi, A., Bighi, P., Narimani, M. (2011). Effect of two cognitive-behavioral educational methods and emotional adjustment skills on self-efficacy and academic adaptability of students with test anxiety. Quarterly Journal of Educational Psychology, 22(7), 21-42. (Persian)
Abolghasemi, A., Gholpoor, R., Narimani, M., & Ghamari, H. (2009). Study of the relationship between impaired meta-cognitive beliefs and academic achievement of students with test anxiety. Journal of Educational Psychology Studies, 10(3), 5-20. (Persian)
Ashouri, A., Vakili, Y., Ben-Saeed, S., & Noei, Z. (2009). Metacognitive beliefs and general health among college students. Journal of Fundamentals of Mental Health, 11(41), 15-20. (Persian)
Bembenutty, H. (2008). Self-regulation of learning and test anxiety. Psychology Journal, 5, 122-139.
Besharat, M. A., Bahrami Zade, H., Fati, L., Hasan Abadi, H. R. (2015). Mediating role of metacognitive beliefs and anxiety sensitivity on the relationship between nauroticism with comorbidity of anxiety and depression. Quarterly of Applied Psychology, 9(34),7-23. (Persian)
Besharat, M. A., Mirjalili, R. S., Bahrami Ehsan, H. (2015). The mediating role of meta-cognitive beliefs and cognitive emotion regulation deficit on the relationship between cognitive perfectionism and worry in generalized anxiety disorder. Journal of Fundamental of Mental Health, 17(3), 115-122. (Persian)
Birami, M., & Pour faraj omran, M. (2014). Relationship among metacognitive beliefs, self- efficacy, optimism and exam anxiety of medical science students. Journal of Ilam University of Medical Sciences.  21 (7) :9-16. (Persian)
Biyabangard, E. (2002). Analysis of meta-cognition and cognitive therapy. Advances in Cognitive Science, 4, 10-18. (Persian)
Carter R., Williams S., & Silverman, W. K. (2008). Cognitive and emotional facets of test anxiety in African American school children. Cognition and Emotion, 22, 539-551.
Cassady, J. C. (2004). The impact of cognitive test anxiety on text comprehension and recall in the absence of salient evaluative pressure. Applied Cognitive Psychology, 18, 311-325.
Dadestan, P. (1998). Measuring and treating anxiety anxiety. Journal of Psychology, 1, 31-60. (Persian)
Deacan, B., & Abramovitz, G. (2006). Anxity sensitivity and its dimensions across the anxiety disorders. Anxiety disorders. 20, 837-857.
Fardaeni Sofla, H., Karsazi, H., Emami Ezat, A., & Bakhshipour Roodsari, A. (2015). The structural relationship of anxiety sensitivity, worry and difficulty in regulating emotions with generalized anxiety disorder, social anxiety disorder and panic disorder. Journal of Andishe va Raftar, 9(36), 77087. (Persian)
Floyd, M., Garfield, A., & LaSota, M. T. (2005). Anxiety sensitivity and Worry. Personality and Individual Differences, 38, 1223–1229.
Golmohammadi, K., Mantashloo, S., &Tavana, Z. (2016). The role of metacognitive beliefs and anxiety sensitivity in prediction of social anxiety. Journal of  Mazandaran University Medical Sciences,  26(136), 179-184. (Persian)
Hassanvand Amouzadeh, M., Roshan Chesly, R., & Hassanvand Amouzadeh, M. (2014). The Relationship of the Meta-Cognitive Beliefs with Social Anxiety Symptoms (Avoidance, Fear and Physiological Arousal) in Non-Clinical Population. Journal of Researches of Cognitive and Behavioral Science, 3(2), 55-70. (Persian)
Khaje Mansoori .A., Mohammadkhani, P., Mazidi. M., Kami. M., Bakhshi Nodooshan. M., & Shahidi. Sh. (2016). The role of metacognition and intolerance of uncertainty in differentiating illness anxiety and generalized anxiety. Practice in Clinical Psychology, 4(1). 57-65.
Khosravi, M., & Bigdely, I. (2008). The relationship between personality factors and test anxiety among university students. Journal of Behavioral Sciences, 2(1), 13-24. (Persian)
Latas, M., Pantic, M., & Obradovic, D. (2010). Analysis of test anxiety in medical students. Med Pregl, 63(11-12), 863-866.
Lawson, D. J. (2006). Test anxiety: a test of attention bias. Unpublished Doctoral Dissertation, the University of Maine.
Lowe P. A., Grumbein M. J., & Raad, J. M. (2011). Examination of the psychometric properties of the Test Anxiety Scale for Elementary Students (TAS-E) scores. Journal of Psychological Assessment, 29, 503-514.
Mahini Rassouli, A. (2010). Investigating the relationship between five personality dimensions and causal attributes (Religious and Non-Religious) with test anxiety in third year students of Tabriz high school students. Master's thesis of psychology, Tabriz University. (Persian)
Mahmood Alilu, M., Movahedi, Y., & Alizadehgoradel, J. (2013). The relationship between metacognitive states, perceived instrumentality, parental goal emphases and academic achievement of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(1), 91-109. (Persian)
Mashhadi, A., Ghasempour, A., Akbari, A., Il Beigi,  R., & Hasanzadeh, Sh. (2012). The role of anxiety sensitivity and emotional regulation in predicting social anxiety disorder in students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 14(2), 89-99. (Persian)
Mccabe, R.E.  (1999).Implicit and explicit memory for threat words in high- and low-anxiety-sensitive participants, Cognitive Therapy and Research, 23(1), 21–38.
Moradi, M., Sadri Damirchi, E., & Mohammadi, N. (2018). Effectiveness of Eye movement desensitization and reprocessing on cognitive emotion regulation and test anxiety in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 7(3), 110-129.  (Persian)
Normann, N., van Emmerik, A. A. P., & Morina., N.  (2014). The efficacy of metacognitive therapy for anxiety and depression: a meta-analytic review. Depression and Anxiety, 31 (5), 402–411.
Orbach, G., Lindsly, S., & Grey, S. (2007). A randomized placebo-controlled trial of a self-help intrnet-based intervention for test anxiety. Educational Psychology, 27 (1), 135-154.
Putwain, D. W., & Daniels, R. A. (2010). Is the relationship between competence beliefs and test anxiety influenced by goal orientation? Journal of Learning and Individual Differences, 20, 8-13.
Rajabi, S., Abolghasemi, A., & Abbasi, M. (2012). The role of self-esteem and test anxiety in predicting life satisfaction in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilites, 1(3), 46-62. (Persian)
Reiss S. (1991). Expectancy model of fear, anxiety, and panic. Clinical Psychology Review, 11,141–153.
Spada, M. M., Nikcevic, A.V., Moneta, G.B., & Wells, A. (2008). Meta cognition, perceived stress, and negative emotion. Personality and Individual Differences, 44 (5), 1172-1181.
Spada, M., Georgiou, G.A., & Wells, A. (2010).  The Relationship among Metacognition, Attention Control and State Anxiety. Cognitive Behavior Therapy, 39(1), 64-71.
Wells, A. (2005). Metacognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 23, 301-320.  
Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ 30. Behavior Research and Therapy, 42, 385–396.
Wells, A., & Papa Georgiou, C. (1998) Relationships between worry, obsessive–compulsive symptoms and meta-cognitive beliefs. Behavior Research and Therapy, 36, 899–913.
Wells, A., Welford, M., King, P., Papa Georgiou, C., Wisely, J., & Mendel, E. (2010). A pilot randomized trial metacognitive vs applied relaxation in the treatment of adults with generalized anxiety disorder. Behavior Research and Therapy, 26, 1-6.
Zvolensky, M. J., Arrindell, W. A.,Taylor, S., Bouvard, M.,Cox, B. J, Stewart ,S.H., & et al. (2003). Anxiety sensitivity in six countries. Behavior Research and Therapy, 41,841.