نقش فرهنگ مدرسه در پیش بینی احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

10.22098/jsp.2020.1076

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، نقش فرهنگ مدرسه در پیش بینی احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی پیش بین بود. جامعه­ی آماری پژوهش را کلّیه دانش آموزان پسر عادی مقطع ابتدایی ناحیه 2 به تعداد 5250 دانش آموز در سال تحصیلی 98- 99 تشکیل می دادند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای و تعداد 358 پرسشنامه بین دانش آموزان توزیع گردید. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه های فرهنگ مدرسه و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه  بودند. ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به منظور تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مولفه­های حمایت همکاران و اشتراک یادگیری با هم 16/0 از واریانس احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان را پیش بینی می­کنند (01>P). بنابراین، فرهنگ مدرسه تاثیر بسزائی بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان ایفا می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of school culture in predicting sense of connectedness to school

نویسندگان [English]

  • A Nikdel Teymori 1
  • H Jenaabadi 2
1 Master student in Educational Psychology, University of Sistan and Baluchestan
2 Professor, Department of Psychology, University of Sistan and Baluchestan
چکیده [English]

The objective of this study was to the role of school culture in predicting sense of connectedness to school of students. The present study In terms of purpose was practical, and In terms of method was Predictive correlation. Statistical population constituting of all male elementary school students who were 5250 students in academic year 2019-2020. A random sampling method was applied and 358 questionnaires were distributed among the students. To collect data, Gruenert School Culture Survey and Students’ Sense of Connectedness with School were used. Pearson Correlation and regression analyze were used. Results of a stepwise regression analysis showed that colleges support and share learning predicted 0.16 of the variance sense of connectedness with school among the normal students (P<0.01). So, school culture has a huge impact on student’s sense of connectedness to school

کلیدواژه‌ها [English]

  • School culture
  • Sense of connectedness to school
  • Student
رویینی ثانی، فرزانه؛ طالع پسند، سیاوش؛ جمشیدی ، لاله.(1394). نقش تعدیل کننده اندازه مدرسه در رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، پژوهش های آموزش و یادگیری، دوفصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، 22(7).
زلالی، بهروز؛ قربانی، فاطمه. (1393). مقایسه‌ی انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش‌آموزان با و بدون نارساخوانی. مجله ناتوانی­های یادگیری، 3(4)، 44-58.
شریفی، فائزه؛ مرزیه، افسانه؛ جناآبادی، حسین. (1396). رابطه اهداف پیشرفت با احساس تعلق به مدرسه و نظاط ذهنی دانش‌آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 6(4): 99-119.
شیخ الاسلامی، علی؛ کریمیان پور،غفار. (1397). پیش‏بینی اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 95-111.
کولایی، قدرت الله؛ زاهد بابلان، عادل؛ معینی کیا، مهدی؛ رضایی شریف، علی. (1397). ویژگی های روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه. دانشگاه فرهنگیان، دوفصلنامه علمی پزوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6(16).
محمدی، مهدی؛ ترک زاده، جعفر؛ باقری، امین؛ امیری، خالد؛ آزادی، احمد. (1391). رابطه ی میان ادراک معلمان از فرهنگ مدرسه با میزان سازگاری نوآورانه آنان در به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی – یادگیری. فصلنامه نوآوری های آموزشی. 11(41).
میرزابیگی، احمد؛ بختیارپور، سعید؛ افتخارصعادی، زهرا؛ مکوندی، بهنام؛ پاشا، رضا.(1397). مقایسه سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام. پژوهش در نظام های آموزشی، ویژه نامه بهار.
Arlestig, H.( 2008). Communication between principals and teachers in successful schools, Umea Universite,
Bisset, S., Markham, W. A., & Aveyard P. (2007). School culture as an influencing factor on youth substance use. Journal Epidemiol Community Healt, 61(6), 485-490.
Brew, C., Beatty, B., & Watt, A. (2004). Measuring students’ sense of connectedness with school. In Australian Association for Research in Education Annual Conference. Melbourne.
Carney, JV., Joo, H., Hazler, R.J., Geckler, J. (2019). Students' perceptions of school connectedness and being part of a team: A brief report evaluating project TEAM. Journal of Primary Prevention, 40(6), 661-667.
Erichsen, K., & Reynolds, J. (2020). Public school accountability, workplace culture, and teacher morale. Social Science Research, 85.
Gruenert, S. (2005). Correlations of collaborative school cultures with student achievement. Nassp Bulletin, 89(645), 43-55.
Jerald, C. D. (2006). School Culture: "The Hidden Curriculum". https://eric.ed.gov/?id=ED495013. [Internet].
Koolayi, K., Zahed Babolan, A., Moeeni Kiya, M., & Rezayi Sharif, A. (2017). Psychometric Properties of School Culture Survey. Abi- Quartery Journal of Educational and Scholastic Studies, 6(1): 63-88.
Lee, M., & Louis, KS. (2019). Mapping a strong school culture and linking it to sustainable school improvement. Teaching and Teacher Education, 81, 84-96.
Louis, K., & Lee, M. (2016). Teachers’ capacity for organizational learning: the effects of school culture and context. School Effectiveness and School Improvement, 27(4), 534-556.
McNeely, C.A., Nonnemaker, J.M., Blum, R. W. (2002). Promoting school connectedness:  Evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of School Health, 72(4), 138-146.
Mees, GW. (2008). The relationship among principal leadership, school culture, and student achievement in Missouri middle schools (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3371083).
Mirzabeigi, A., Bakhtiarpour, S., Eftekhar saadi, Z., Makvandi, B., Pasha, R. (2018). Comparison of educational vitality, feeling of belonging to the school, the motivation of academic achievement among male and female students of secondary schools in Ilam. Journal of Research in Educational Systems, 12,  085-1104
Mohammadi, M., Tork Zadeh, J., Bagheri, A., Amiri, Kh., Azadi, A. (2012). Relationship between teachers’ perception of school culture and their readiness for innovation adoption in applying ICT in learning-teaching process. Quartry Journal of Educational Innovations, 11(41).
Ningsih, AP., Nurdin, N., Puspitha, A., Malasari, S., Kadar, K. (2020). The effect of culture-based education in improving knowledge of hypertension patients in Makassarese community in Indonesia. Enfermería Clínica, 30(2): 55-59.
Peterson, K. D., & Deal, T. (2002). The shaping school culture fieldbook. The Jossey-Bass Business & Management Series. Second Edition: San Framcisco
Rooini Sani, F., Talepasand, S., Jamshidi, L. (2016). Moderating role of school size on Sschool cultural relation with students’ educational achievement. TLR; 2(7) :79-88.
Sharifi, F., Marziyeh, A., Jenaabadi H. (2017). The relationship between achievement goals and the sense of connectedness with school and subjective vitality among students. School Psychology, 6(4): 99-119
Sheykholeslami, A., Karimiyan, G. (2018). The Prediction of students’ academic engagement based on academic support and class psycho- social climate. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 6(10), 95-111.
Zahed Babelan, A.,  Moeinikia, M.,  Rezaeisharif, A., Koulae, G. (2019). Modeling the role of school principals’ instructional leadership in teacher job engagement through school culture, Journal of New Approach in Educational Administration, 10(39), 1-24.
Zulalie, B., & Ghorbani, F. (2014). Compare academic motivation and school engagement between students with dyslexia and normal students. Learning Disabilities, Ning Disabilities, 3(4): 44-58.