اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی بر سرسختی روانشناختی و سلامت اجتماعی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی بر سرسختی روانشناختی و سلامت اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. جامعه‌ی آماری کلیه دانش آموزان پسر ششم ابتدایی شهر زاهدان در سال‌تحصیلی 1396-1395 تشکیل می دادند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، نمونه‌ای شامل 30 نفر به روش نمونه‌گیری در تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده جهت دستیابی به اهداف پژوهش عبارت بودند از: مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکاران و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز، جهت تحلیل داده، از روش‌های آمار توصیفی مانند محاسبه میانگین، انحراف معیار و نیز از شاخص‌های آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد، میانگین گروه آزمایش در مولفه های سلامت اجتماعی و سرسختی روانشناختی، نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. لذا می توان گفت که آموزش خوددلگرم سازی بر سرسختی روانشناختی و سلامت اجتماعی دانش آموزان پسر موثر بوده است.
نتیجه‌گیری: براین اساس می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان تکنیک های خود دلگرم سازی رابه دانش آموزان می توان آموزش داد، این تکنیک ها می توانند در حفظ سلامت اجتماعی و سرسختی روانشناختی مؤثر باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of self-Encouragement training on students' psychological toughness and social health

نویسندگان [English]

  • Hossein Jenaabadi 1
  • Abbas Sandgol 2
1 Professor, Department of Educational, Faculty of Educational and Psychology, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
2 M.Sc. in Educational Psychology, Faculty of Educational and Psychology, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of self-improvement training on students' psychological toughness and social health.
Methods: This quasi-experimental study followed by a two-group pretest-posttest design. The current study had a statistical population constituting of all male six-grade elementary school students in Zahedan in the academic year 2016-2017. To collect data, a corpus of 30 students was selected using a multistage random sampling method. Data collection tools applied to achieve the objectives of carrying out this study were Kiyameri et al. Psychological Hardiness Scale (1998) and Keyes and Shapiro Social Health Inventory (2004). Data were analyzed using both descriptive statistics, like calculating means and standard deviations, and inferential statistics, including a multivariate analysis of covariance.
Results: Results of the analysis of covariance indicated that self-encouragement training was effective in increasing mean scores of the experimental group on social health (P≤0.001) and psychological hardiness (P≤0.005) compared to the control group.
Conclusion: Self-encouragement techniques can be taught to students. These techniques are effective in maintaining their social health and psychological hardiness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Hardiness
  • Social Health
  • Self-Encouragement
ایوبی، سمیه؛ تیموری، سعید و نیری، مهدی. (1389). سرسختی، کیفیت زندگی و احساس بهزیستی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 6(24)، 360-352. http://ensani.ir/fa/article/219376
باباپور، خیرالدین؛ طوسی، فهیمه و حکمتی، عیسی (1388). بررسی نقش عوامل جمعیت شناختی در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 16، 19-1.
رحیمیان بوگر، اسحق و اصغرنژاد فرید، علی اصغر. (1387). رابطه سرسختی روان‌شناختی و خودتاب‌آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده زلزله شهرستان بم. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۴ (۱)، 70-62. URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-416-fa.html
سجادی، حمیرا؛ صدرالسادات، سید جلال. (1383). شاخص‌های سلامت اجتماعی. اطلاعات سیاسی اقتصادی، 207 و 208، 253-244. http://ensani.ir/fa/article/222561
شربتیان، محمد حسن (1391). تاملی بر پیوند معنایی مؤلفه های سرمایه اجتماعی و میزان بهره مندی از سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور. فصلنامه جامعه شناسی مطالعات جوانان، 2(5)، 174-149. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189323
شیخ الاسلامی، علی و محمّدی، نسیم. (1395). تاثیر آموزش خود-دلسوزی شناختی بر سلامت روانی (جسمانی کردن، اضطراب، بدکارکردی اجتماعی، افسر دگی) زنان سرپرست خانوار. پژوهش‌های مشاوره، 18(70)، 104-83. https://dx.doi.org/10.29252/jcr.18.70.83
شیخ الاسلامی، علی؛ قمری کیوی، حسین و محمّدی، نسیم. (1395). اثربخشی آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره). فصلنامه مددکاری اجتماعی، 5(2)، 19-13. http://socialworkmag.ir/article-1-178-fa.html
عرب طاهری، مهین؛ بهرام بختیاری، سعید و اسدی، جوانشیر (۱۳۹۴). رابطه سرسختی روان‌شناختی و خودکارآمدی با سلامت روان دانشجویان، نخستین کنگره بین المللی جامع روانشناسی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/475264
عسلی، سکینه؛ سلیمی بجستانی، حسین (1392). اثربخشی آموزش خود دلگرم سازی بر کاهش اضطراب امتحان و کمال‌گرایی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان منطقه 9 شهر تهران در سال 1391، فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 4(14)، 74-57 10.22054/QCCPC.2013.6095
علی محمدی، مهدی، سهرابی، فرامرز؛ کرمی، ابوالفضل (1390). بررسی اثربخشی آموزش دلگرمی بر کاهش افسردگی سربازان. فصلنامه روانشناسی نظامی، 2(6)، 26-17
علیزاده، حمید و فتحی، راضیه. (1391). بررسی اثربخشی روش آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی والدین دارای کودک عقب‌مانده ذهنی خفیف. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده، 7 (19)، 144-166. DOI:10.22054/QCCPC.2020.51732.2379
علیزاده، حمید؛ نصیری فرد، نفیسه و کرمی، ابوالفضل. (1389). تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر بر روی خودکارآمدی و عزت‌نفس دختران نوجوان. مجله مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 8(4)، 168-143. https://jwsps.alzahra.ac.ir/article_1388.html
فدایی­مهربانی، مهدی (1386). شهرنشینی، رسانه و سلامت اجتماعی. نشریه پژوهش و سنجش، 149، 86-7.
http://ensani.ir/fa/article/361.60
کیامرئی، آذر؛ نجاریان، بهمن و مهرابی زاده هنرمند، مهناز (1377). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش سرسختی روان‌شناختی، مجله روانشناسی، 7، 284-271. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=74971
نریمانی، محمد؛ شاه‌محمدزاده، یحیی؛ امیدوار، عظیم و امیدوار، خسرو. (1393). مقایسه‌ی سرمایه روان‌شناختی و سبک‌های عاطفی در بین دانش‌آموزان پسر با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی یادگیری، 4(1)، 100-118. http://jld.uma.ac.ir/article_220.html
Ali Mohammadi, M., Sohrabi, F., & Karami, A. (2011). Evaluation of the effectiveness of encouragement training on reducing soldiers' depression. Military Psychology Quarterly, 2 (6), 17-26. (Persian)
Alizadeh, H., & Fathi, R. (2012). Evaluation of the effectiveness of Schwanker encouragement training method on mental health and marital satisfaction of parents with children with mild mental retardation. Cultural-Educational Quarterly of Women and Family, 7 (19), 144-166. (Persian) DOI:10.22054/QCCPC.2020.51732.2379
Alizadeh, H., Nasirifard, N., & Karami A. (2010). The effect of Adler's encouragement training on self-efficacy and self-esteem of adolescent girls. Journal of Women's Psychosocial Studies, 8 (4), 168-143. (Persian) https://jwsps.alzahra.ac.ir/article_1388.html
Arab Taheri, M., Bahram Bakhtiari, S., Asadi, J. (2015). The Relationship between Psychological Hardiness and Self-Efficacy with Students' Mental Health, First Comprehensive International Psychological Congress of Iran, Tehran. (Persian) https://civilica.com/doc/475264
Asali, S., & Salimi Bajestani, H. (2013). The effectiveness of self-encouragement training on reducing exam anxiety and perfectionism of first year female high school students in district 9 of Tehran in 2012. Culture of Counseling and Psychotherapy, 4 (14), 74-57. (Persian) 10.22054/QCCPC.2013.6095
Ayoubi, S., Teymouri, S., & Nairi, M. (2010). Hardiness, quality of life and feeling of well-being. Transformational psychology: Iranian psychologists, 6 (24), 360-352. (Persian) http://ensani.ir/fa/article/219376
Babapour, KH., Tusi, F., & Hekmati, E. (2009). Investigating the role of demographic factors in the social health of Tabriz University students, Journal of Psychology, University of Tabriz, 16, 19-1. (Persian)
Carlson,J., Watts, R.E, & Maniacci, M. (2006). Adlerian therapy: Theory and practice. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11363-000
Caspaner, L. L. Fijaco De Milla, A. D. A. & Prins, L. H. (2010). Work relations that enhance the well -being of organizations and individuals. The Journal of Individual Psychology, 62(1), 81 -84
Dreikurs Ferguson,E. (2006). Work relations that inhance the well-being of organizations and Individuals. The Journal of Individual Psychology, 62(1), 8184 https://psycnet.apa.org/record/2006-07354-008
Evans, T. (2005). The tools of encouragement. Reading for Child and Youth Care People.73. https://cyc-net.org/cyc-online/cycol-0604-evans.html
Fadaei Mehrabani, M. (2007). Urbanization, media and social health. Journal of Research and Measurement, 149, 86-67. (Persian) http://ensani.ir/fa/article/361.60
Florian, V., Mikulincer, M. & Taubman, O. (1995). Does hardiness contribute to mental health during a stress full real life situation? the role of appraisal and coping. Journal of Personality and social psychology, 68, (4), 687- 695. DOI: 10.1037//0022-3514.68.4.687
Kang, G., Park, T., Han, S., & Park, J. (2012). The Effects of an Encouragement Program on Inferiority Feeling and Self -esteem of Children. Communications in Computer and Information Science, 341, 317-324. DOI: 10.1007/978-3-642-35248-5_45
Keyes, CM., & Shapiro, A. (2004). Social well-being in the U.S.: A descriptive epidemiology, In: Orville B, Ryff CD, Kessler RC, editros. How Healthy Are You? A National Study OF Well-being of Midlife. Chicago: University of Chicago Press;. p. 340-357.
Kiyameri, A., Najarian, B., Mehrabizadeh Honarmand, M. (1998). Compilation and validation of a scale measuring psychological hardiness. Journal of Psychology, 7, 271-284. Persian. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=74971
Rahimian Boogar, E., Asgharnejad Farid, A A. (2008). The Relationship between Psychological Hardiness also Ego-resiliency and Mental Health in Adolescent and Adult Survivors of Bam Earthquake. IJPCP, 14 (1), 62-70. (Persian) URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-416-fa.html
Narimani, M., Shahmohammadzeh, Y., Omidvar, A., & Omidvar, Kh. (2014). A comparison of psychological capital and affective styles in students with learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 100-118. http://jld.uma.ac.ir/article_220.html?lang=en
Sajjadi, H., & Sadr al-Sadat, S J. (2005). Indicators of Social Health. Political-Economic Information, 207 & 208, 253-244. (Persian) http://ensani.ir/fa/article/222561
Salimi Bajestani, H., Farkooravand, P., & Younesi, J. (2013). The Effectiveness of Self-Encouragement Training in Mental Health of Women with Addicted Spouses. Quart J Drug Abuse, 9(34), 51-59.
Sharbatian, M. (2012). Reflections on the semantic link between the components of social capital and the extent of benefiting from social health among students of Payame Noor University. Quarterly Journal of Sociology of Youth Studies, 2 (5), 174-149. (Persian) https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189323
Sheykholeslami, A., Ghamari Kiwi, H., Mohammadi, N. (2016). The effectiveness of cognitive self-compassion training on perceived self-efficacy of female-headed households under the supervision of Imam Khomeini Relief Committee. Social Work Quarterly, 5 (2), 19-13. (Persian) http://socialworkmag.ir/article-1-178-fa.html
Sheykholeslami, A., Mohammadi, N. (2016). The effect of cognitive self-compassion training on mental health (physicalization, anxiety, social dysfunction, officer) of female-headed households. Consulting Research, 18 (70), 104-83. (Persian) https://dx.doi.org/10.29252/jcr.18.70.83