اثربخشی بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی بر کاهش آشفتگی روانشناختی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی،گروه روانشناسی، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استادیار،گروه علوم تربیتی، واحداردبیل،دانشگاه آزاداسلامی ، اردبیل، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی بر کاهش آشفتگی روانشناختی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه صورت گرفت.
روش ها: روش تحقیق آزمایشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی دوره دوم متوسطه ( پایه دهم، یازدهم و دوازدهم) شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 -1400 بودند. با استفاده ار روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ۴۰ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب و دو گروه۲۰ نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای مداخله بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی ارائه شد.
یافته ها: برای گردآوری داده ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (EPT) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که برنامه آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی تاثیر معناداری بر کاهش آشفتگی روانشناختی روانشناختی (اضطراب، افسردگی و استرس) (05/0P<) و ارتقای پیشرفت تحصیلی (01/0P<) دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه داشت.
نتیجه گیری: بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در کاهش آشفتگی های روانشناختی و افزایش پیشرفت تحصیلی اثربخش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the educational package to reduce academic burnout on reducing psychological distress and promoting the academic achievement of girl high school students.

نویسندگان [English]

  • sodabeh rafigh irani 1
  • mohammad narimani 2
  • Asghar Nakhostin Goldoost 3
1 PhD student in psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Excellent Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of the educational package to reduce academic burnout on reducing psychological distress and promoting academic achievement of female high school students.
Methods: The experimental research method was pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all female high school students in the second year of high school (tenth, eleventh and twelfth grade) in Ardabil in the academic year 1401-1400. Using simple random sampling method, 40 students were selected as a statistical sample and two groups of 20 people (experimental and control) were assigned. For the experimental group, 10 sessions of 90-minute intervention of the educational package to reduce academic burnout were presented.
Results: To collect data in the pre-test and post-test stages, academic burnout questionnaire, short form of anxiety, depression and stress questionnaire and Pham and Taylor academic achievement questionnaire (EPT) were used. Data analysis was analyzed by multivariate analysis of covariance. Findings showed that the educational program to reduce academic burnout had a significant effect on reducing psychological distress (anxiety, depression and stress) (P <0.05) and improving academic achievement (P <0.01) of female high school students.
Conclusion: The educational package to reduce academic burnout is effective in reducing psychological disturbances and increasing academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education to reduce academic burnout
  • psychological turmoil
  • promote academic achievement