طراحی الگوی بکارگیری استعداد معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل: پژوهشی کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/jsp.2024.10498.5230

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف کشف مؤلفه‌های بکارگیری استعدادها و نقش آن در اخلاق حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل انجام‌یافته است.
روش‌ها‌: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی و با روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل معلمان نمونه سه سال اخیر، مدیران، خبرگان آموزش‌وپرورش و اساتید دانشگاه بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند20 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ، مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. داده‌های مصاحبه‌ها به روش کدگذاری مبتنی بر طرح نظام‌مند نظریه داده بنیاد تحلیل گردید.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تأمین نیروی انسانی مستعد به‌عنوان پدیده محوری؛ ماهیت کار، سلامت محیط کار و پایش اثربخشی در قالب عوامل علی؛ استقرار نظام مدیریت استعداد به‌عنوان راهبرد؛ هوشمندی اهداف سازمانی تحت عنوان عوامل زمینه‌ای ؛ امکانات آموزشی به‌عنوان عامل مداخله‌گر و پیامدهای هویت پذیری سازمانی و باروری آموزشی معلمان عناصر الگوی بکارگیری استعداد را تشکیل می‌دهند.
نتیجه‌گیری: آموزش شغلی معلمان، پیش‌بینی تدابیر انگیزشی، فراهم کردن بستر خلاقیت و نوآوری و شکوفایی استعدادها، برقراری سیستم جبران خدمات کارآمد باید مورد توجه قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model for using the talent of primary school teachers in Ardabil: A qualitative research

نویسندگان [English]

  • Hasan Bashokooh Ajirloo 1
  • Adel zahed babolan 2
  • Taghi Akbari 3
  • Ali Khalegkhah 4
1 PhD student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
4 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted to discover the components of talent utilization and its role in the professional ethics of primary school teachers in Ardabil.
Methods: The present study was a qualitative study using the data foundation method. The statistical population of the study included the Distinguished teachers of the last three years, administrators, education experts and university professors, and 20 of them were selected as the statistical sample by purposive sampling. The data collection tool was semi-structured interviews. The interview data were analyzed using a coding method based on a systematic design of the foundation data theory.
Findings: The research findings showed that the provision of talented manpower as a central phenomenon; The nature of work, workplace health and effectiveness monitoring in the form of causal factors; Establishing a talent management system as a strategy; Intelligence of organizational goals under the heading factors; Educational facilities as an intervening factor and the consequences of organizational identity and educational fertility of teachers are elements of the talent utilization model.
Conclusion: Teachers' job training, anticipation of motivational measures, providing a platform for creativity and innovation and talent flourishing, establishing an efficient service compensation system should be considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talent
  • Talent Utilization
  • Talent Management
  • Elementary Teachers