اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابراز وجود در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور

2 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی

d_1_3_91_7_1_5

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش کاهش
استرس مبتنی بر ذهن اگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابراز
وجود دانش آموزان پایه ی سوم راهنمایی که به اضطراب امتحان
مبتلا بودند، انجام شد . به همین منظور تعداد 45 دانش آموز دختر
و پسر از میان دانش آموزان شهرستان نوشهر که دارای اضطراب
امتحان بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش
و یک گروه گواه گمارده شدند . از پرسشنامه ها ی اضطراب
امتحان، ذهن آگاهی و ابراز وجود برای جمع آوری اطلاعات
استفاده شد . نتایج تحلیل واریانس چند عاملی بر روی تفاضل
نمره های پیش آزمون – پس آزمون نشان داد که بین گرو ه های
آموزش ذهن آگاهی و گواه در متغیر های ذهن آگاهی و ابراز
وجود و اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد . روش
آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ذهن
آگاهی ، افزایش ابراز وجود و اضطراب امتحان مؤثر بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The efficacy of mindfulness based stress reduction on mindfulness and assertiveness of students with test anxiety

نویسندگان [English]

  • R Golpour chamarkohi 1
  • Z Mohammadamini 2
1 Postgraduate Student in General Psychology at University of Mohaghegh Ardabili
2 postgraduate student in General Psychology at University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The aim of the present research was
to examine the efficacy of mindfulness based
stress reduction on the mindfulness and
assertiveness of students with test anxiety. The
sample consisted of 45 subjects with test
anxiety randomly selected from third grade
guidance school girls and boys of Nowshahr
city. The subjects were assigned randomly to
experimental and control groups. The
experimental group received training in
minfulness based stress reduction. The
instruments employed in this research were test
anxiety inventory, mindfulness inventory and
assertiveness scale. Multivariate analysis of
variance showed significant differences
between the group receiving training in
mindfulness and the control group on the
variables of mindfulness, assertiveness and test
anxiety. Mindfulness based stress reduction
affected the mindfulness, assertiveness and test
anxiety of the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • stress reduction
  • mindfulness
  • assertion
  • test anxiety
ابوالقاسمی، عباس ( 1381 ). اثربخشی دو روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس و
اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود آگاهی و…
98
حساسیت زدایی منظم در کاهش اضطراب امتحان دان شآموزان دوم دبیرستان شهرستان اهواز. مجل هی
.50-59 ،(3) روا نشناسی، 8
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی ، محمد ( 1384 ). آزمون های روان شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
ابوالقاسمی، عباس؛ گل پور، رضا، نریمانی، محمد و قمری حسین( 1386 ). بررسی اثربخشی روش
بازسازی شناختی و آموزش کنترل توجه بر اصلاح باورهای فراشناختی دانش آموزان مبتلا به اضطراب
امتحان. نشری هی روا نشناسی کاربرد . ی زیر چاپ.
ابوالقاسمی، عباس؛ غلامی، حسین؛ نریمانی، محمد و گنجی، مسعود( 1387 ). مقایسه تاثیر دو روش
شناخت درمانی تیزدل و بک در کاهش نشانه های افسردگی و اصلاح باورهای فراشناختی در بیماران
.11-26 ،(1-2) افسرده خو. پژوه شهای روان شناخت . ی 11
صبحی قراملکی، ناصر ( 1382 ). بررسی میزان جرأت ورزی دانش آموزان استان اردبیل و مقایسه اثر بخشی
دو تکنیک ایفای نقش و سرمشق گیری در میان دانش آموزان استان اردبیل. طرح پژوهشی مرکز تحقیقات
سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل.
محمدامینی، زرار ( 1387 ). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی
.123-135 ،(4) دانش آموزان. فصلنام هی اندیش ههای نوین تربیتی دانشگاه الزهر.ا 4
نیسی، عبدالکاظم و شهنی ییلاق، منیجه ( 1380 ). تاثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس،
اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز.
.11-30،(8) مجل هی علوم تربیتی و روا نشناس . ی 3
هرمزی نژاد، معصومه؛ شهنی ییلاق، منیجه و نجاریان، بهمن ( 1379 ). بررسی رابطه ی ساده و چندگان هی
متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران
.29-50 ،( 3 و 4 ) اهواز. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناس . ی 7
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and
empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 125–143.
Baer, R., Smith, T. Gregory, Allen, B. K (2004). Assessment of Mindfulness by self-
Report the Kentucky Inventory of Mindfulness Skills. Assessment,11(3),191-206.
Broderick , C. P. (2005). Minfulness and Coping With Dysphoric Mood. Contrasts With
Rumination and Distraction. Cognitive Therapy and Research, 29, 501-210.
Byron, N. (2006). Mindfulness Skills. Clinical Psychologist, Australia.
Carlson, E. L., & Garland, N. Sh. (2005). Impact of Mindfulness-Besed Stress Peduction
(MBSR)on Sleep, Mood. Stress and Fatigue Symptoms in Cancer Outpatients. and
International. Journal of Behavioral Medicine,12(4), 278-285.
Carver, S. C., Linda, M . P., Donna, J. S., & Follasbee. M. (1983). Effects of self-directed
attention on performance and persistence among persons high and low in test anxiety.
Cognitive Therapy and Research, 7, 333-353.
Cheyne.A. J., Carrier. S. A., & Jonathanand, S. D. (2006). Absent-mindfulness: lapses of
conscious awarness and everyday cognitive failures. Consciousness and Cognition,
15(3). 578-592.
Cayoun, B. A. (2005). A four-stage model of Mindfulness-Based Cognitive Behavioural
Therapy: Training manual for crisis intervention and relapse prevention. Manuscript sent
for publication.
Dekeyser. M., Raes. P., Lejssen, M. L., Saraand, D. D. (2008). Mindfulness skills and
interpersonal behavior. Personality and Individual Differences, 44(5), 1235-1245.
Dickman, C. R. (1982). Some observations of the behaviour and nest utilization of freeliving
Antechinus stuartii (Marsupialia: Dasyuridae). Australian Mammalogy, 5, 75-77.
Dusek , J. B. (1980). The development of test anxiety in children. In I. G. Sarason (Ed), test
anxiety: Theory, research and applications. Hillsdale, Nj: Lawrence Erlbaum.
Dusek , J. B., Kermis, M. D. & Mergler, N.L.(1975). Information processing in low and
high test anxious children as a function of grade level and verbal labeling. Development
psychology, 11, 651-652.
Fennell. J. V. Melanie. (2004). Depression, Low self-esteem and mindfulness. Behaviour
Research and Therapy, 42, 1053-1067.
Harton- Deutsch. L. Sars & Horton. M. Janell. (2003). Mindfulness: overcoming intractable
confilit. Archives of Psychiatric Nursing. 17(4), 186-193.
Hughes, J. N. (1988). Cognitive behavior therapy with children in schools . NY: pergaman
press.
Gosselin , Phillip and Matthews,J,M (1995). Eye movment desensitization and reprocessing
in the treatment of test anxiety: a stady of the effects of expectancy and eye movement.
Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 26, 4,331-117.
Kabat – Zinn, I. (1982). An out patient program in behavioral mediciane for chronic pain patients
besed on the practice of mindfulness meditation. General Hospital Psychiatry, 4, 33-47.
Kabat-Zinn, J. (2003) Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present and
Future. Clinical Psychology: Science and Practice.V 10, 144-156.
Lovas. David. A., & Barsky. Arthur. J. (2010). Mindfulness-based cognitive therapy for
hypochondriasis, or severe health anxiety: A pilot study, Journal of Anxiety Disorders,
24(8), 931–935.
Mitmansgruber. H., Beck, M.T., & Schubler.G. (in press). Mindful helper: Experiential
avoidance, meta-emotion,and emotion regulation in paramedics. Journal of Research in
Personality, 15, 345-361.
Moron. E. N., Lynch. S. C., Greco. M. C., Tindel. A. H., & Weiner. K. D. (in press). Ifelt
like a new person. The effects of mindfulness meditation on older adult with chronic
pain: Qualitive Narrative Analysis of Diary Entries. The Journal of Pain, 12, 156-162.
Sedaghat, M., Mohammadi, R., Alizadeh, K., & Hosein, I. A. (2011). The Effect of
Mindfulness-Based Stress Reduction on Mindfulness, Stress Level, Psychological and
Emotional Well-Being in Iranian Sample. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30,
929–934.
Shian-Ling, K., Smoski, M. J & Robins, C. J. (2011). Effects of mindfulness on
psychological health: A review of empirical studies. Clinical Psychology Review, 31(6),
1041–1056.
Singh, N. N., Lancioni. E, G., Winton, S. V. Alan, Curtis, W. John, Wahler, G., Robert, S.,
Mohamed, S. J & Kristen. M. A. (2005). Mindful Staff in crease Learinig reduce
aggression in adults with developmental disabilities. Research in Developmental
Disabilities, 14, 18-28.
Shapiro, L. Shauna, Bootzin, R.Richard, Figueredo, J.Aurelio, Lopez, Ana, Maria and
Schwartz,E.Gary. (2003). The efficacy Of mindfulness-based Stress reduction in
Treatment Of Sleep disturbance in Women With breast cancer.An exploratory Study.
Journal Of Psychosomatic Research, 54, 85-91.
Sugiura, Y. (2004). Detached mindfulnees and worry: a meta-cognitive analysis,
Personality and Individual Differences, 37, 169-179.
Seligman, M. E. P. (2003). Positive Psychology: Fundamental Assumptions. Psychologist.
V3 126-127.
Semple, J. Randye, Reid, Ms, F. G. Elizabeth & miller, Lisa. (2005). Treating Anxiety with
Mindfulness An Open Trial of Mindfulness Training for Anxious children. Journal of
Psychotherapy: An International Quarterly.V19.N.4.page, 379-392.
Tanay, G., Lotan, G., & Bernstein, A. (2012). Salutary Proximal Processes and Distal
Mood and Anxiety Vulnerability Outcomes of Mindfulness Training: A Pilot Preventive
Intervention. Behavior Therapy, 43(3), 492–505.
Vollestad, J., Sivertsen., B., & Nielsen, G. H. (2011). Mindfulness-based stress reduction
for patients with anxiety disorders: Evaluation in a randomized controlled trial.
Behaviour Research and Therapy, 49(4), 281–288.
Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: a cognitive model of generalized an xiety
disorder. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 23, 301-320.
Wells, A. (1999). A meta-cognition model and therapy for generalizedanxiety disorder.
Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 86-95.
Wells, A. (2000). emotional disorder and meta-cognition. Chichester,UK: John Wiley.
Whitfield, J. H. (2006). To wards case-specific applications of mindfulness-based
cognitive –bevavioral therapies: A Mindfulness-Based Rational Emotive Behaviour
Therapy, Private Practice Counselling Psychology,19, 154-163.
Wise, H .Erica & Haynes, N. Stephen (1983). cognitive treatment of test anxiety: rational
restructuring versus attentional training. cognitive therapy and research, 34-45.