اثربخشی درمان فشردۀ راه‌حل‌محور بر امید به زندگی و نیازهای بین فردی در دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jsp.2025.17446.6162

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان فشردۀ راه‌حل‌محور بر امید به زندگی و نیازهای بین‌فردی دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی و به روش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم دارای افکار خودکشی در سال تحصیلی 1403-1404 در اردبیل بود که به مراکز مشاوره آموزش و پرورش مراجعه کردند. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. هر دو گروه در پیش‌آزمون به مقیاس امید به زندگی اشنایدر و پرسشنامه نیازهای بین‌فردی پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقه‌ای (هفتگی) درمان فشردۀ راه‌حل‌محور دریافت کرد، درحالی‌که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از درمان، هر دو گروه در پس‌آزمون به همان مقیاس‌ها و پرسشنامه پاسخ دادند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 27 و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات امید به زندگی و نیازهای بین‌فردی در گروه آزمایش پس از درمان، در مقایسه با گروه کنترل، به‌صورت معنی‌دار افزایش یافت (01/0p <).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های حاصل از این پژوهش، می‌توان اظهار داشت که درمان فشردۀ راه‌حل محور بر امید به زندگی و نیازهای بین فردی دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی مؤثر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Solution-Focused Brief Therapy on Life Expectancy and Interpersonal Needs in Students with Suicidal Ideation

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Yaghubi
  • Mohammad Narimani
  • Sajjad Basharpour
  • Alireza Mollaei Mehneh
Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: This study aimed to investigate the effectiveness of intensive solution-focused therapy on life expectancy and interpersonal needs in students with suicidal thoughts.
Materials and Methods: This applied study used an experimental design with a pre-test and post-test, including a control group. The statistical population consisted of all secondary school students (first and second cycles) with suicidal thoughts in Ardabil during the 2024-2025 academic year who referred to educational counseling centers. From this population, 30 individuals were purposively selected and randomly assigned to two groups of 15 (experimental and control). Both groups completed the Schneider Hope Scale and the Interpersonal Needs Questionnaire as a pre-test. The experimental group received intensive solution-focused therapy in 8 individual 45-minute sessions (weekly), while the control group received no intervention. After the treatment, both groups completed the same scales as a post-test. Data were analyzed using SPSS 27 and multivariate analysis of covariance.
Findings: The results showed a significant difference in the mean scores of life expectancy and interpersonal needs between the experimental and control groups. After the intervention, the experimental group’s scores significantly increased compared to the control group (p<0.01).
Conclusion: Intensive solution-focused therapy is effective in improving life expectancy and interpersonal needs in students with suicidal thoughts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Solution-Focused Brief Therapy
  • Life expectancy
  • Interpersonal Needs
  • Students
  • Suicidal Ideation