اثربخشی آموزش حافظه فعال بر فهم عدد کودکان پیش دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، بوشهر، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران.

3 گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران.

4 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

10.22098/jsp.2025.11098.5327

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حافظه فعال بر فهم عدد کودکان پیش‌دبستانی انجام شد.

روش‌ها: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه کودکان پیش دبستانی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 99-98 بود. روش نمونه‌گیری این پژوهش تصادفی خوشه ای چندمرحله‌ای می‌باشد، که20 نوآموز از بین 2 پیش دبستانی به صورت تصادفی و براساس لیست کل پیش دبستان انتخاب و آزمون فهم عدد جردن (2008) به عنوان پیش آزمون بر روی کل نمونه اجرا شد. پس از اجرای آزمون‌ها، تعداد 34 کودک دارای بهره هوشی متوسط به بالا، و با اخذ پایینترین نمرات در آزمون فهم عدد به عنوان نمونه اصلی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) جایگزین شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.26 و با آزمون واریانس تک متغیری با اندازه گیری مکرر تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته ها نشان داد که بین نمرات پس آزمون (اثر مداخله)، گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P). نتایج تحلیل واریانس تک متغیری با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش حافظه فعال منجر به افزایش معنادار فهم عدد در دانش آموزان پیش‌دبستانی شده است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان از اثربخشی آموزش حافظه فعال برای تقویت فهم عدد کودکان پیش‌دبستانی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of working memory training on number sense of preschool children

نویسندگان [English]

  • Elham Amirizad 1
  • Moloud keykhosrrovani 2
  • Naser Amini 3
  • keyvan kakabraee 4
1 PhD Student in General Psychology, Department of Psychology & Consulting, Islamic Azad University of Bushehr, Bushehr, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology & Consulting, Islamic Azad University of Bushehr, Bushehr, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology & Consulting, Islamic Azad University of Bushehr, Bushehr, Iran.
4 Associate Professor, Department of clinical Psychology, Islamic Azad University of Kermanshah, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of Working memory training on preschool children's number sense.

Methods: The design of the current research was of an experimental type in the form of pre-test-post-test and follow-up with a control group. The statistical population of the research included all preschool children in Kermanshah city in the academic year 2008-2019. The sampling method of this research is a multi-stage cluster random, 20 students from 2 preschools were randomly selected based on the list of the entire preschool and Jordan's number sense test (2008) was administered as a pre-test on the entire sample. After conducting the tests, 34 children with medium to high IQ and with the lowest scores in the number sense test were selected as the main sample and randomly replaced in two groups of 15 people (experimental group and control group). The data was analyzed using SPSS.26 software and single-variable variance test with repeated measurements.

Results: The findings showed that there is a significant difference between the post-test scores (intervention effect), experimental and control groups (P≥0.001). The results of single-variable analysis of variance with repeated measurements showed that Working memory training has led to a significant increase in number sense in preschool students (P<0.001).

Conclusion: Therefore, the effectiveness of Working memory training can be used to strengthen preschool children's understanding of numbers

کلیدواژه‌ها [English]

  • Working memory
  • number sense
  • preschool children