رابطه ی مؤلفه های فراشناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه روان شناسی، دانشگاه تبریز

2 استادیارگروه روان شناسی، دانشگاه تبریز

3 دانشیارگروه روان شناسی ،دانشگاه تبریز

4 دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه تبریز

d_1_4_91_12_1_2

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد فراشناخت ومؤلفه های ذهن آگاهی با باورهای وسواسی است.
1390 تشکیل - جامعه ی آماری پژوهش را دان شآموزان مقطع متوسطه ی تبریز در سال تحصیلی 1391
می دهدکه با استفاده ازروش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 389 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب
و فرم کوتاه (FFMQ) پرسشنامه ی ذهن آگاهی پنج وجهی ،(OBQ) شدند و پرسشنامه ی باورهای وسواسی
پرسشنامه ی فراشناخت را تکمیل نمودند. نتایج همبستگی نشان داد تمام ابعاد فراشناخت با باورهای
اما ازمؤلفه های ذهن آگاهی، توصیف تجارب درونی، (P<0/ وسواسی رابطه ی مثبت و معنی دار دارد( 01
عدم واکنش به تجارب درونی وعدم قضاوت به تجربه ی درونی رابط هی منفی و معنی دار با باورهای
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گا مبه گام نیز نشان داد متغیرهای کنترل .(P<0/ وسواسی دارد( 05
18 درصد از واریانس / ناپذیری افکار، خودآگاهی شناختی و توصیف تجارب درونی به طورمعنی داری، 8
.(P<0/ تغییرات باورهای وسواسی را تبیین می کنند( 01

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship of meta-cognition and mindfulness components with obsessive beliefs in students

نویسندگان [English]

  • J BabapourKheiroddin 1
  • H poursharifi 2
  • T Hashemi 3
  • E Ahmadi 4
1 Associate professor of psychology in university of Tabriz
2 Assistant professor of psychology in university of Tabriz
3 Associate professor of psychology in university of Tabriz
4 Doctoral student o f psychology in university of Tabriz
چکیده [English]

The purpose of this research was to study the relationship of meta-cognition
and mindfulness components with obsessive beliefs. The statistical
population of this research included high school students in Tabriz, from
among whom 389 students were selected through multiphase cluster
sampling method. They were assessed by Obsessive Beliefs Questionnaire
(OBQ), Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ) and the short-form
of the Meta-Cognition Questionnaire. Correlation analyses showed that all
meta-cognition dimensions have positive and significant correlations with
obsessive beliefs. But of the components of mindfulness, description of
inner experience, no reaction and non judgment of inner experience have
negative and significant correlation with obsessive beliefs. Results of step
by step multiple regression analysis showed that variables of
uncontrollability of thought, cognitive self-awareness and description of
inner experience significantly predicted the changes observed in obsessive
beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meta-cognition
  • mindfulness
  • obsession beliefs
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد ( 1384 ).آزمون های روان شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
بیابانگرد،اسماعیل ( 1381 ). تحلیلی برفراشناخت و فراشناخت درمانی. فصلنام هی تاز ههای علوم شناختی،
.17-20،(4)4
شمس،گیتی؛ کرم قدیری ، نرگس؛ اسماعیلی ترکانبوری،یعقوب؛ رحیمی نژاد،فاطمه وابراهیم خانی،
نرگس( 1385 ). مقایسه باورهای وسواسی در بیماران مبتلا به وسواس وسایراختلالات اضطرابی با گروه
.53- 65، (2) شاهد. فصلنامه تاز ههای علوم شناختی، 8
Amber, S. E. (2009). The role of mindfulness in affective forecasting. A thesis submitted
to Kent State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of
Master of Arts Manuel December.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and
empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 125–143.
Baer, R.A., Smith, G.T., Hopkins, J., Krietemeyer, J. & Toney, L.(2006) .Using self-report
assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment,13(1), 27-45.
Belloch, A., Morillo, C., Luciano, J. V., Garcia-Soriano, G., Cabedo, E. & Carri, A. (2010).
Dysfunctional Belief Domains Related to obsessive- Compulsive Disorder:A Further
Examination of their Dimensionality and Specificity. Spanish Journal of Psychology,
13, 1, 376-388.
Duncan, B. L., Miller, S. D., Wampold, B. E. Hubble, M. A. (2009). The heart and soul of
change: Delivering what works in therapy. Washington, DC: American Psychological
Association.
Frewen, A. P., Evans, E. M., Maraj, N., Dozois , D. J. A. & Partridge, K. (2006). Letting go:
Mindfulness and negative automatic thinking .Cognitive Therapy and Research, 54, 376-
387.
Gwilliam, P., Wells, A. & Cartwright-Hatton, S. (2004). Does meta-cognition or
responsibility predict obsessive compulsive symptoms? A test of the meta cognitive
model. Clinical Psychology psychotherapy, 11, 137–144.
Hasker, S. M. (2010). Evaluation of the mindfulness –acceptance commitment approach for
enhancing athletic performance. Indiana University of Pennsylvania .
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and
future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156.
Leahy, R. L. (2002). A model of emotional schemas. Cognitive and Behavioral Practice,
9, 177–190.
Marcantonio, M., Spada, M. M., Mohiyeddini ,C. & Wells, A. (2008).Measuring meta
cognitions associated with emotional distress: Factor structure and predictive validity of
the meta cognitions questionnaire 30. Personality and Individual Differences, 45, 238–
242.
Mcevoy, P. M., Mahoney, A., Perini, S.J. & kingsep, P. (2009). Changes in post- event
processing and Meta cognitions during cognitive behavioral group therapy for social
phobia. Journal of Anxiety Disorders, 23, 617-623.
Moore, A. & Malinowski, p. (2009). Meditation, mindfulness and cognitive flexibility.
Consciousness and Cognition, 18, 176–186.
Moritz, S. Peters, M. Lari, F. Lincoln, T. (2010). Meta cognitive beliefs in obsessivecompulsive
patients: a comparison with healthy and schizophrenia participants.
Cognitive neuroscience psychiatry, 15(6), 531-548.
Moritz, S., Wahl, K., Zurovski, B., Jelinek, L., Fricke, S. & Hand, I. (2007). Enhanced
perceived responsibility decreases Meta memory but not memory accuracy in
obsessive-compulsive disorder. Behavior Research and Therapy, 45, 2044–2052.
Morrison, A. p. & wells, A. (2003).A comparison of Meta cognitions in patients with
hallucinations, Delusions, panic disorder, and no patient controls. Behavior Research
and therapy, 41, 251-256.
Myers, S.G. & Wells, A. (2005). Obsessive-compulsive symptoms: the contribution of
Meta cognitions and responsibility. Journal of Anxiety Disorder, 19, 806-17.
Obsessive Compulsive Cognitions Working Group. (2005).Psychometric validation of the
Obsessive Belief Questionnaire and Interpretation of Intrusions Inventory. Part 2. Factor
analyses and testing of a brief version. Behavior Research and Therapy, 43, 1527–1542.
Purdon, C. & Clark, D. A.(1999). Meta cognition and Obsessions. Clinical Psychotherapy,
6,102 -110.
Spada, M. M, Nikcevic, A.V, Moneta ,G.B. & Wells A.(2008) Meta cognition, perceived
stress, and negative emotion. Personality Individual Differensess, 44(5), 1172-81.
Toneatto, T. (2004). A Meta cognitive therapy for anxiety disorders: Buddhist psychology
applied. Cognitive and Behavioral Practice, 9, 72–78.
Wells, A. Carter. (2001). Further tests of a cognitive model of GAD: Meta-cognitions and
worry in GAD, Panic disorder, social phobia, depression and non-patients. Behavior
Therapy, 32, 85-102.
Wells, A. & Papageorgiou, C. (1998) Relatioships between worry and obsessivecompulsive
symptoms and metacognitive beliefs. Behavior Research Therapy, 36, 899-
913.