تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور

2 دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور

3 کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه پیامنور

d-2-2-92-4-8

چکیده

امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل ، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش،
می گویند . هدف پژوهش « فینگلیش » اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خود شان به آن
حاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی ، دارای اثر
تنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس -هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزول
بزاقی می شود . 40 داوطلب دختردبیرستا نی از منطقه ی 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طور
تصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند . گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی را
مطالعه کردند . نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متون
گردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید . میزان ترشح کورتیزول
بزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته است
تحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اث ر .(P<0/05)
تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of reading Persian text written with English letters (FINGLISH) on salivary cortisol in high school female students

نویسندگان [English]

  • A Alipour 1
  • A.R Aghayoosefi 2
  • N Abaszade Aghdam 3
1 psychologyDepartment, Payame Noor University ,Tehran,Iran
2 Associate professor, Payam Noor University
3 A. M. of psychology, Payam Noor University
چکیده [English]

Today Persian users of mobile, computers and the Internet write their own
Persian texts with Latin letters named "Finglish" to facilitate their writings.
The present study investigated this hypothesis that reading Persian texts
written with English letters (FINGLISH) affects stress inducing that
activating the hypothalamic-pituitary-adrenal axis and increased secretion of
cortisol in saliva. 40 high school student candidates from 5 area Education
of Tehran were selected and were randomly assigned to two groups
(Experimental and Control). Experimental group read Finglish text and
normal control group read Persian text. Their saliva samples were collected
in three stages, before, immediately after and 15 minutes after reading
Finglish and Persian texts. Salivary cortisol levels were measured by ELISA
in the laboratory. Salivary cortisol secretion rates in the experimental group
increased significantly (P<0.05) than the control group in different stages.
Data analysis showed that reading Persian text written in Latin letters,
creating the effect of stress on salivary cortisol secretion in high school girl
students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reading
  • Persian text
  • Finglish
  • stress
  • salivary cortisol
  • Elisa
علی پور،احمد ( 1385 ). اثر استرس امتحان بر تغییرات کورتیزول بزاق و نبض دانش آموز ان و تأثیر
.26- ویژگی های شخصیتی بر آن. مجل هی علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 32،19
Adams, G. L., & Engelmann, S. (1996). Research on Direct Instruction. Seattle, WA:
Educational Achievement Systems.
Allen, M., Sherwood, A., Obrist, P.A., Crowell & Grange, A. (2002). Stability of cardio -
vascular reactivity to laboratory stressors: A 21/2 yr follows up. Journal of
Psychosomatic Research, 1,1-12.
Bernardi, L., Wdowczyk-Szulc, J., Valenti, C., Castoldi, S., Passino, C., Spadacini ,G. &
Sleight, P. (2000). Effects of controlled breathing, mental activity and mental stress
with or without verbalization on heart rate variability. Journal, 35(6): 1462-1469.
Birkett, M. A. (2011). The Trier Social Stress Test protocol for inducing psychological
stress. J Vis Exp, 19 (56), 3238.
Chrousos, G. P.(2009).Stress and Disorders of the Stress System. Nat. Rev. Endocrinol, 5,
374-381.
Dickerson, S. S. & Kemeny, M.E. (2004). acute stressors and cortisol responses: a theoretical
integration and synthesis of laboratory research. Psychol Bull, 130(3):355-91.
Gulati, K. & ray, A. (2009). Stress: its impact on reproduction & developmental
toxity. Reproductive & development toxicology, 2(5), 36-49.
Hellhammer, J. & Schubert, M. (2011). The psychological response to trier stress
test related to subjective measure of stress during but not before or after the
test. Psychoneuroendocrinology, 7(5), 126-138.
Hellhammer, D. H., Wüst, S. & Kudielka, B. M. (2009). Salivary cortisol as a biomarker in
stress research.Psychoneuroendocrinology, 34(2), 163-71..
Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety.
The Modern Language Journal.70 (2), 125-132.
Kaplan, N. M. (2006) .Clinical Hypertension, 9th edition. Lippincott, Williams & Wilkins.
29(8), 983-992.
Kim, S. B., Takenaka, Y. & Torimura, M.(2011). A bioluminescent probe for salivary
cortisol. Bioconjug Chem, 22(9), 1835-41.
Kirschbaum, C. (2010). Trier Social Stress Test. In: Stolerman Ian P. (doi :10.1007/978-3-
540-68706-1.
Kudielka, B. M. & Kirschbaum, C. (2005). Sex differences in HPA axis responses to stress:
a review. Biological Psychology, 69, 113–132.
Kudielka B. M. , Hell hammer, D. H. & Wüst, S. (2009). Why do we respond so
differently? Reviewing determinants of human salivary cortical responses to challenge.
Psychoneuroendocrinology, 34(1), 2-18.
Levine, A., Zagoory-Sharon, O., Feldman, R., Lewis, J. G. & Weller, A. (2007). Measuring
cortical in human psychobiological studies.Physiology & Behavior, 90(1), 43-53.
Martinek, L., Oberascher-Holzinger, K., Weishuhn, S., Klimesch, W. & Kerschbaum, H. H.
(2003). Anticipated academic examinations induce distinct cortisol responses in
adolescent pupils.Neuro Endocrinol Lett.,24(6):449-53.
Matteri, R. L., Carroll, J. A. & Dyer, C. J. (2000). Neuroendocrine responses to
stress. Pages 43–75. In: Moberg, G. P. and J. A. Mench, editors. The biology of animal
stress: basic principles and implications for animal welfare. CAB International. Davis,
California, USA.
Oswald, L. M., Zandi , P., Nestadt, G., Potash, J. B., Kalaydjian, A. E. & Wand, G. S.
(2006). Relationship between Cortisol Responses to Stress and Personality.
Neuropsychopharmacology , 31, 1583–1591.
Pani, S. C., Al Askar, A. M., Al Mohrij, S. I. & Al Ohali, T. A. (2011). Evaluation of stress
in final-year Saudi dental students using salivary cortisol as a biomarker. J Dent Educ.,
75(3), 377-84.
Saito, Y., Garza, T. J. & Horwitz , E. K. (1999). Foreign Language Reading Anxiety. The
Modern Language Journal, 83(2), 202–218.
Selye, H. (1950). The Physiology and Pathology of Exposures to Stress. Acta Medica.Publ.,
Montreal.Canada