حاتمی، جواد؛ عبداله میرزایی، رسول و عباسی، جواد ( 1388 ). بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی
.56-71 ،(3) به کمک نقشه های مفهومی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 3
رحمانی، آزاد ( 1384 ). تأثیرآموزش برمبنای نقشه مفهومی در یادگیری درس فرایندپرستاری دانشجویان
ترم دوم پرستار . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
بر سطوح « نقشه مفهومی » و « سخنرانی » سرهنگی و همکاران ( 1389 ). مقایسه ی تأثیرآموزش مبتنی بر
.3-5 ،(1) یادگیری شناختی. مجله پرستاری مراقبت ویژه، 3
سیف، علی اکبر ( 1387 ). روان شناسی پرورشی نوین: روان شناسی یادگیری و آموزش. ویرایش ششم.
تهران: نشر دوران.
مصرآبادی، جواد و استوار، نگار ( 1388 ). اثربخشی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در
.93-114 ،(1) دروس زیست شناسی، روان شناسی و فیزیک. نشریه اندیش ههای نوین تربیتی، 5
مقایسه ی اثربخشی شیوه های ارائه و تهیه ی نقشه های مفهومی بر درک مطلب
142
مصرآبادی، جواد؛ حسینی نسب، داوود؛ فتحی آذر، اسکندر و مقدم، محمد ( 1388 ). تأثیر ساخت و ارائه
نقشه ی مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک و حل مسأله در زیست شناسی. نشریه مطالعات
.141-162 ،(10) تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، 3
مصرآبادی، جواد؛ فتحی آذر، اسکندر و استوار، نگار ( 1384 ). اثربخشی ارائه، ساخت فردیو ساخت
-63 ،(2) گروهی نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد آموزشی. فص لنام هی نوآور یهای آموزشی، 13
.51
Beissner, K. L. (1992). Use of concept mapping to improve problem solving. Journal of
Physical Therapy Education, 6(1), 22-27.
Burke, D. M. (1998).The Relationship of Multiple Intelligences Profiles to Success i
Computer-based Concept Mapping. Unpublished dissertation, University of
Massachusetts Lowell, Lowell, MA.
Cañas, A. & J. Novak (2007)."Theoretical Origins of Concept Maps and How to Construct
and Use Them, Reflecting Education: Fascinating cultural artifacts: multimodal
(concept) mapping in teaching and learning: www.reflectingeducation.
net/index.php/reflecting 3(November): pp. 29-42.
Chang, K. E., Sung, Y.T. & Chen, I.D.(2002). The effect of concept mapping to enhance
text comprehension and summarization. The Journal of Experimental Education, 2002,
71(1), 5-23.
ChiouC. C. (2008). The effect of concept mapping on students’ learning achievements and
interests. Innovations in Education and Teaching International45(4), 375–387.
Erdogan, Y. (2009). Paper-based and computer-based concept mappings: The effects on
computer achievement, computer anxiety and computer attitude. British Journal of
Educational Technology, 40(5), 821–836.
Fisher, K. M., Faletti, J., Patterson, H., Thornton, R., Lipson, J., & Spring, C. (1990).
Computer-based concept mapping. Journal of College Science Teaching, 19(6), 347-
352.
Fraser, K. & Edwards, J. (1985). The effects of training in concept mapping on student
achievement in traditional classroom tests. Research in Science Education, 15,
158−165.
Gao, H., Shen, E., Losh, S. & Turner, J. (2007). A Review of Studies on Collaborative
Concept Mapping: What Have We Learned About the Technique and What Is Next?
Journal of Interactive Learning Research, 18(4), 479-492.
Hilbert, T. S. & Renkl, A. (2007). Concept mapping as a follow-up strategy to learning
from texts: what characterizes good and poor mappers? InstrSci, 36, 53–73.
Horton, P. B., McConny, A. A., Gallo, M., Woods, A. L., & Hamelin, D. (1993). An
investigation of the effectiveness of concept mapping as an instructional tool. Science
Education, 77 (1), 95-111.
Hu, D. (2006). The Effects of Scaffolding on the Performance of Students in Computerbased
Concept Linking and Retention of Comprehension. Unpublished Doctoral
Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University.
Huber, F. E. (2001). Effects of Concept Mapping on Learning Anatomy and Transfer of
Anatomy Knowledge to Kinesiology in Health Sciences Students (Doctoral dissertation,
West Virginia University).
Jonassen, D. H. (1996). Computers in the classroom: Mind tools for critical thinking.
Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
Markow, P. G., & Lonning, R. A. (1998). Usefulness of concept maps in college chemistry
laboratories: Students' perceptions and effects on achievement. Journal of Research in
Science Teaching, 35(9), 1015-1029.
McCagg, E. C. & Dansereau, D. F. (1991). A convergent paradigm for examining
Knowledge mapping as a learning strategy. Journal of Educational Research, 84(6),
317-324.
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. New York, NY: Cambridge
University Press.
Novak, J. D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in
limited or appropriate propositional hierarchies (liphs) leading to empowerment of
learners. Science Education, 86(4), 548-571.
Novak, Joseph D., & Cañas, Alberto J. (2006). The theory underlying concept maps and
how to construct them (Technical report IHMC Cmap Tools 2006-01). Pensacola:
Florida Institute for Human and Machine Cognition (IHMC).
O’Donnell, A. M., Dansereau, D. F. & Hall, R. H. (2002). Knowledge maps as scaffolds for
cognitive processing. Educational Psychology Review, 14 (1), 71-86.