باقری، ا؛ کردستانی، د و گودرزی، ک. (1402). مقایسه اثربخشی توانبخشیشناختی, آموزش مادران به روش بارکلی و دارو درمانی بر ادراک زمان در دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه 9 تا 12 سال. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(4)، 22-35.
تقی زاده هیر، س؛ آقاجانی، س و خوش سرور، س. (1401). اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر بهبود توجه و برنامهریزی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11 (4)، 16-29.
حسینزاده کلسری، بنفشه؛ کافی ماسوله، سید موسی و ابوالقاسمی، عباس. (1401). مقایسه سبکهای یادگیری در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، نقص توجه/ بیشفعالی و بهنجار. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(3)،45-61.
[Doi:10.22098/jld.2022.7471.1801]
شهائیان، آمنه؛ شهیم، سیما؛ بشاش، لعیا و یوسفی، فریده. (1386). هنجاریابی تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه ی والدین مقیاس درجه بندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. مجله مطالعات روان شناختی، 3(3)، 97-87.
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسیزاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 34-45.
[Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055]
سلیمانی، اسماعیل؛ عباسی، مسلم و طغیانی، الهه. (1395). اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر عملکرد توجهی- حافهه ای دانشآموزان مبتلا به ADHD .
فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7(، 1-21.
https://asj.basu.ac.ir/article_1661.html
مدنی، سیده سمیرا.، علیزاده، حمید.، فرخی، نورعلی.، و حکیمیراد، الهام. (۱۳۹۶). تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداریپاسخ، بهروزرسانی، توجهپایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن برکاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی.
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، ۷(۲۶)، ۲۵-۱.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7860.html
نریمانی، آ؛ میرزا نوری، م؛ نریمانی، م؛ احدی، پ. (1402). نقش عوامل بدوتولد در پیشبینی ابتلا به اختلال بیشفعالی در کودکان. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(2)، 150-139.
https://jsp.uma.ac.ir/article_2376.html
Akerlund, E., Esbjornsson, E., Sunnerhagen, K. S., & Bjorkdahl, A. (2013). Can computerized working memory training improve impaired working memory, cognition and psychological health?
Brain Injury, 27(13-14):1649-1657.
[Doi: 10.3109/02699052.2013.830195]
American Psychiatric Association. (2013).
American Psychiatric Association. DSM-5 Task Force. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. 5th ed. Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
[Doi:org/record/2013-14907-000]
Arab Gul, F., Hayati, M., & Hadid, M. (1383). Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in a group of students. Cognitive Science News, 6 (1 and 2), 77-73. (Persian)
https://icssjournal.ir/article-1-43-fa.html
Bagheri, A., kordestani, D., & Goodarzi, K. (2023). Comparison of cognitive rehabilitation, mother training by Barkley`s method and medication therapeutic effect on time perception in student with attention deficit disorder 09-12 years. 12, 4, 22-35. (Persian).
https://jsp.uma.ac.ir/article_2756.html
Boywitt, C. D, & Rummel, J. A. (2012). A Diffusion model analysis of task interference effects in prospective memory.
Memory & Cognition. 40(1):70-82.
[Doi:10.3758/s13421-011-0128-6]
Bussing, R., Mason, D. M., Bell, L., Porter, P., & Garvan, C. (2010). Adolescent outcomes of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry,
49(6): 595-605.
[Doi: 10.1016/j.jaac.2010.03.006]
Charles, C., Stephen, M., Jeffrey, F., Andrew, R., & Nicole, K. (2006). Factor structure of the conner’s adult ADHA rating scale (CAARS) for substance users.
Addictive Behaviore. 31(2): 1277-1282.
[Doi: 10.1016/j.addbeh.2005.08.014]
Cicchetti, D., Ackerman, B. P., Izard, C. E. (1995). Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology
. Development and Psychopathology, 7(3): 1-10.
[Doi:10.1017/S0954579400006301]
Cicerone, K. D., Dahlberg, C., Malec, J. F., Langenbahn, D. M., Felicetti, T., Kneipp, S., & et al. (2005). Evidence-based cognitive rehabilitation: Updated review of the literature from 1998 through 2002.
Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 86(8):1681-1692.
[Doi: 10.1016/j.apmr.2005.03.024]
Conners, C. K., Erhardt, D., & Sparrow E. (1999). Conners Adult ADHD Rating Scales (CAARS) technical manual. N. Tonawanda, NY: MultiHealth Systems.
[Doi:10.1016/S0887-6177(03)00021-0]
Covey, T. J., Shucard, J. L., & Shucard, D. W. (2019). Working memory training and perceptual discrimination training impact overlapping and distinct neurocognitive processes: Evidence from event-related potentials and transfer of training gains. Cognition, 182, 2019: 50-72.
[Doi:10.1016/j.cognition.2018.08.012]
Diefendorff, J. M., Richard, E. M., & Yang, J. (2019). Linking emotion regulation strategies to affective events and negative emotions at work.
Journal Vocational Behavior; 73(4): 498–508.
[Doi:10.1016/j.jvb.2008.09.006]
Feldman-Barrett, L., Gross, J., Christensen, T.C., & Benvenuto, M. (2001). Knowing what you're feeling and knowing what to do about it: mapping the relation between emotion differentiation and emothion regulation.
Cognition and Emotion, 15(1): 713-724.
[Doi:10.1080/02699930143000239]
Hagovska, M., Dzvonik, O., & Olekszyova, Z. (2017). Comparison of two cognitive training programs with effects on functional activities and quality of life. Res Gerontol Nurs, 10, 172-180.
[Doi: 10.3928/19404921-20170524-01]
Hammond, S. I., Muller, U., Carpendale, J. I., Bibok, M. B, & Liebermann- Finestone, D. P. (2012). The effects of parental scaffolding on
preschooler's executive function.
Developmental Psychology, 48(1):271-281.
[Doi: 10.1037/a0025519]
Hosseinzadeh Kolesari, B., Kafi Masouleh, S. M., & Abolghasemi, A. (2022). Comparison of learning styles in students with learning disorder, attention eficit / hyperactivity disorder and normal.
Journal of Learning Disabilities, 11(3),45-61. (Persian)
[Doi:10.22098/jld.2022.7471.1801]
Kanellopoulos, A., Andersson, S., Zeller, B., Tamnes, C. K, Fjell, A. M, Walhovd, K. B, & et al. (2016). Neurocognitive outcome in very long term survivors of childhood acute lymphoblastic leukemia after treatment with chemotherapy only.
Pediatric Blood & Cancer. 63(1):133-138.
[Doi:10.1002/pbc.25690]
Kavianpur, F., Malekpour, M., & Abedi, A. The effectiveness of training executive functions (response inhibition) on the impulsivity of preschool children with developmental coordination disorder: a case study, 14(1), 75-84. (Persian)
https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1049-fa.html
Madani, S., Alizadeh, H., Farkhi, N.A., & Hakimirad, E. (1396). Developing a training program for executive functions (response inhibition, updating, sustained attention) and evaluating its effectiveness in reducing the symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People, 7(26), 1-25. (Persian).
https://jpe.atu.ac.ir/article_7860.html
Meier, B., & Rey-Mermet, A. (2018). After-effects without monitoring costs: The impact of prospective memory instructions on task switching performance.
Acta Psychologica. 184(4):85-99.
[Doi: 10.1016/j.actpsy.2017.04.010]
Narimani, A., Mirzarahimi, M., Narimani, M., & Ahadi. P. (2023). The role of birth factors in predicting hyperactivity disorder in children. 12(2), 139-150. (Persian).
https://jsp.uma.ac.ir/article_2376.html
Pérez-Martín, M. Y., González-Platas, M., Eguía-del Río, P., Croissier-Elías, C., & Sosa, A.J. (2017). Efficacy of a short cognitive training program in patients with multiple sclerosis.
Neuropsychiatric Disease and Treatment. 13(2):245-252.
[Doi: 10.2147/NDT.S124448]
Shahaian, A., Shahim, S., Bashash, L and Yousefi, F. (1386). Normization of factor analysis and reliability of short form for parents of Conners rating scale for children aged 6 to 11 years in Shiraz city. Journal of Psychological Studies. Faculty of Educational Sciences and Psychology, 3(3), 97-87. (Persian)
https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1704.html
Shin, D. W., Lim, S. W., Shin, Y. C., Oh, K. S., Kim, E. J., & Kwon, Y. Y. (2016). Dysfunction of Time Perception in Children and Adolescents with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder.
Journal of the Korean Academy of Child & Adolescent Psychiatry,
27(1):94-102.
[Doi:10.5765/jkacap.2016.27.1.48]
Soleimani, I., Abbasi, M., & Taghani, G. (2015). The effectiveness of cognitive-metacognitive strategies training on the attentional performance of students with ADHD. Cognitive Strategies in Learning Quarterly, 4(7), 1-21. (Persian)
https://asj.basu.ac.ir/article_1661.html
Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of teaching self-regulation strategies on social adaptation and visual-motor coordination of students with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 12(2),34-45. (Persian)
[Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055]
Taghizadeh Hir, S., Aghajani, S., & Khoshsorour, S. (2022). Effectiveness of cognitive-behavioral play therapy (CBPT) on improving attention and planning in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder. 11(44), 16-29. (Persian)
https://jsp.uma.ac.ir/article_2036.html
Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development.
Educational Psychology Review, 3(2): 269-307.
[Doi:10.1007/BF01319934]
Toplak, M. E., Dockstader, C., & Tannock, R. (2006). Temporal information processing in ADHD: findings to date and new methods.
Journal of neuroscience methods,
151(1): 15-29.
[Doi: 10.1016/j.jneumeth.2005.09.018]